San Carlos de Bariloche

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
San Carlos de Bariloche
Bariloche
Pemandangan Bariloche dari Tasik Nahuel Huapi

Lambang rasmi
San Carlos de Bariloche yang terletak di Argentina
San Carlos de Bariloche
Koordinat: 41°09′S 71°18′B / 41.15°S 71.3°B / -41.15; -71.3
Ditubuhkan 1902
Kerajaan
 • Intendant Marcelo Cascón
Ketinggian 893 m (2,930 ft)
Populasi
 • Jumlah 130,000

San Carlos de Bariloche, biasanya dikenali sebagai Bariloche, adalah sebuah bandar di Templat:Province, terletak di kaki bukit Andes. Dikelilingi oleh tasik (Nahuel Huapi, Tasik Gutiérrez, Tasik Moreno dan Tasik Mascardi) dan gunung (Tronador, Cerro Catedral, dan Cerro López), San Carlos de Bariloche adalah destinasi pelancongan utama antarabangsa dengan jumlah penduduk kekal melebihi 130,000. Hal ini terkenal untuk bermain ski, tetapi juga dikenali untuk melihat-lihat, sukan air, trekking dan mendaki. Gunung Cerro Catedral adalah salah satu pusat ski yang paling penting dalam Amerika Selatan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tasik Nahuel Huapi.

Nama Bariloche'berasal dari kata Mapudungun ' Vuriloche bererti "orang dari belakang gunung" (vuri = belakang, che = orang). Lewat Vuriloche digunakan oleh Poyas untuk menyeberangi Andes dan dirahsiakan dari Eropah suatu imam untuk masa yang lama.

Penemuan dan misi Sepanyol[sunting | sunting sumber]

Tasik Nahuel Huapi dikenali Sepanyol sejak zaman para Penaklukan Chile. Pada musim panas tahun 1552-1553 Gabenor Chile Pedro de Valdivia mengutus Francisco de Villagra untuk menerokai kawasan timur Andes pada garis lintang dari bandar Valdivia. Francisco de Villagra menyeberangi Andes melalui Mamuil Malal Laluan dan kemudian menuju selatan sampai mencapai Limay Sungai.

Lain Sepanyol awal untuk melawat zon Nahuel Huapi Lake adalah paderi Yesuit Diego de Rosales. Diego de Rosales diperintahkan ke daerah oleh Gabenor Chile Francisco Antonio de y Acuña Cabrera Bayona yang prihatin dengan rusuhan dari orang asli Puelche dan Poyas selepas ekspedisi memburu hamba yang dilakukan oleh Luis Ponce de León pada 1649. Diego de Rosales, yang bermula di runtuhan Villarica dalam Chile, menyeberangi Andes mungkin melalui Mamuil Malal Laluan, dan kemudian meneruskan perjalanan lebih jauh ke selatan di sepanjang lembah timur Andes mencapai Nahuel Huapi Tasik di 1650.

Tahun 1672 dalam Yesuit ditubuhkan pada Chiloe Pulau memasuki daerah melalui Reloncaví Muara dan melewati gunung Vuriloche untuk mencari misi di Nahuel Huapi Tasik yang berlangsung sehingga 1717.

Llao Llao Hotel
Puerto Pañuelo, di bandar terdekat Llao Llao berfungsi sebagai pelabuhan Bariloche untuk lawatan bot.

Perkampungan Moden[sunting | sunting sumber]

Walaupun mempunyai sambungan kuat ke Chile dari bandar jauh dari Buenos Aires selama sebahagian besar dari abad ke-19 yang penjelajahan dari Francisco Moreno dan kempen dari Penaklukan Padang Pasir membeli kawasan tersebut ke dalam tuntutan dari Argentina kerajaan yang melihatnya sebagai perluasan alami dari tanah jajahan Viedma dan Andes sebagai sempadan semulajadi ke Chile. Dalam Perjanjian sempadan antara Chile dan Argentina 1881 daerah Nahuel Huapi diiktiraf sebagai Argentina.

Penyelesaian moden Bariloche dibangunkan dari sebuah kedai yang didirikan oleh Carlos Wiederhold, sebuah pendatang Orang Jerman-Chile yang telah menetap di daerah Llanquihue dalam Chile. Carlos Weiderhold kemudian menyeberangi Andes dan mendirikan kedai kecil bernama "La Alemaña" (Orang Jerman) di dekat pusat bandar ini selepas menyeberangi Andes dari Chile.

Sebuah pemukiman kecil dibangunkan di sekitar kedai, dan dengan 1895 penyelesaian terutama diselesaikan oleh Austria, Jerman, Slovenia, Chile ans dan Itali dari bandar Belluno. Telah menyatakan bahawa Bariloche mendapat namanya selepas [] [Jerman-Chile] pelopor Carlos Wiederhold. Dalam surat yang ditujukan kepadanya, ia keliru ditujukan sebagai San Carlos bukan Don Carlos, yang mengapa kota ini disebut San Carlos de Bariloche. Sebahagian besar perdagangan di Bariloche pergi dengan pelabuhan Puerto Montt di Chile. Pada tahun 1896 Perito Moreno menulis bahawa butuh tiga hari untuk mencapai Puerto Montt dari Bariloche saat bepergian ke Viedma di pantai Atlantik memuat"satu bulan atau lebih".

Pada tahun 1930 pusat bandar dibina untuk memiliki penampilan sebuah bandar alpine ("Little Switzerland") dengan banyak bangunan terbuat dari kayu dan batu. Pada tahun 1909 ada 1,250 penduduk, telegraf, pejabat pos, dan jalan yang menghubungkan bandar dengan Neuquén. Commerce, bagaimanapun, terus bergantung pada Chile sampai kedatangan kereta api pada tahun 1934.

Antara 1935 dan 1940, Direktorat Taman Nasional melakukan sejumlah pekerjaan umum bandar, memberikan bandar pola arsitektur yang khas, di antara mereka, mungkin yang paling terkenal adalah Pusat Civic. Dirancang oleh Ernesto de Estrada, yang tufa batu, batu tulis dan fitzroya struktur meliputi Domingo Sarmiento Perpustakaan, Francisco Moreno Museum Patagonia, Museum, City Hall, Pejabat Pos, Stesen Polis dan Kastam. Karya-karya lain termasuk teater, Cathedral, dan terkenal Llao Llao Hotel.

Penduduk dianggarkan saat ini adalah 130,000 (INDEC 2008).

Projek Huemul[sunting | sunting sumber]

Templat:Patagonia Selama tahun 1950-an, di pulau kecil Huemul, tidak jauh ke dalam tasik Nahuel Huapi, bekas presiden Juan Domingo Peron berusaha untuk diam-diam membina reaktor fusi pertama di dunia. Walaupun projek kos setara dengan sebanyak $ 300 juta dollar AS moden, tidak pernah selesai, kerana kurangnya teknologi yang sangat canggih yang diperlukan. Ada juga masalah serius dengan Ronald Richter Austria bertanggung jawab atas projek, yang banyak dituduh hanya gila[petikan diperlukan].

Kemudahan saat ini masih bisa dikunjungi, dan yang terlihat dari lokasi tertentu di pantai.

Parti Nazi di Bariloche[sunting | sunting sumber]

Bariloche menjadi berita utama dalam akhbar antarabangsa pada tahun 1995 ketika menjadi dikenali sebagai syurga bagi para penjahat perang Nazi seperti bekas pegawai peringkat tinggi dari SS 'Hauptsturmführer' Erich Priebke yang telah hidup di sana selama bertahun-tahun. Priebke telah menjadi Pengarah Sekolah Jerman Bariloche. Selain dia, veteran perang lebih Jerman ditemui di sini, seperti Adolph Eichmann yang tinggal di Bariloche selama bertahun-tahun di tempat terbuka.[petikan diperlukan]

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Pelancongan, baik domestik maupun antarabangsa, adalah kegiatan ekonomi yang utama Bariloche, sepanjang tahun sekitar. Sementara popular di kalangan Eropah, juga yang daya tarikan yang sangat popular untuk Brazil. Salah satu kegiatan yang paling popular adalah ski. Musim yang paling popular untuk melawat Bariloche adalah musim sejuk, musim panas untuk Amerika Utara dan Eropah, dan ada penerbangan reguler dari Buenos Aires dengan syarikat penerbangan LAN dan aerolineas Argentinas.

Stesen ski utama adalah satu di Cerro Catedral. Selama musim panas, pantai yang indah seperti Playa Bonita dan Tacul Villa menyambut matahari-bathers dan beberapa perenang tasik berani (air, dari salji mencair, selalu sangat sejuk Tasik Nahuel Huapi rata-rata 14 ° C di musim panas.). Musim penangkapan ikan merupakan daya tarik besar. Bariloche adalah bandar terbesar dari Kecamatan Danau besar, dan berfungsi sebagai asas untuk banyak pelancongan di kawasan itu. Trekking di pergunungan, hampir sepenuhnya liar dan tak berpenghuni dengan pengecualian dari sebuah pondok tinggi beberapa gunung yang dikendalikan oleh Club Andino Bariloche, juga merupakan kegiatan yang popular. Bandar ini juga terkenal dengan coklat dan gaya senibina Switzerland.

Sains[sunting | sunting sumber]

Selain pelancongan dan banyak kegiatan dan perkhidmatan yang berkaitan dengan itu, Bariloche adalah rumah dari kegiatan ilmiah dan teknologi maju. The Centro atomico Bariloche [1] adalah pusat penyelidikan dari Comisión Nacional de Energia Atomica, di mana dasar dan penyelidikan gunaan di pelbagai bidang ilmu fizik dilakukan. Salah satu jabatan yang adalah Instituto Balseiro [2], sebuah institusi pendidikan tinggi dengan sejumlah kecil dan pelajar yang dipilih dengan cermat, bahawa anugerah gelaran dalam Fizik, dan Nuklear dan Teknik Mesin, dan Master dan Doktor di bidang Fizik dan Teknik. Bandar ini juga tuan rumah INVAP, sebuah syarikat teknologi tinggi yang mendesain dan membina reaktor nuklear, radar state-of-the-art dan satelit ruang, antara projek-projek lain. Non profit organisasi swasta Yayasan Bariloche [3], menguatkan ciri-ciri keunggulan sains bandar. Bermula pada tahun 1963, ia mempromosikan mengajar siswazah dan penyelidikan berdasarkan pada budaya humanistik yang solid, dalam lingkup prinsip-prinsip demokrasi. Bidang utamanya adalah Tenaga - melalui Institut Ekonomi Tenaga Idee [4]; Lingkungan Hidup, Falsafah, dan Kualiti program Hidup, melalui tiga institusi program. Selain itu, ada juga beberapa jabatan dan makmal dari Universiti Comahue.

Iklim dan geografi[sunting | sunting sumber]

Pusat sivik

Bariloche mempunyai iklim sedang sejuk dengan kering, musim panas dan musim dingin hujan berangin. Secara umum, musim panas (pertengahan Disember sampai awal Mac) ditandai dengan membentang panjang berangin, cuaca cerah, dengan sore yang menyenangkan (18 °C hingga 26 °C) dan malam dingin (2 °C 9 °C). Fall membawa suhu sejuk pada bulan Mac, cuaca kemudian deras pada bulan April dan Mei. Pada pertengahan bulan Mei yang pertama salji musim gugur, dan musim sejuk berlangsung sehingga awal September, membawa badai dengan curah hujan campuran (salji, hujan, salji), kadang-kadang ribut salji dan ketinggian antara 0 °C dan 12 °C, kedudukan terendah antara -12 °C dan 4 °C. Spring sangat berangin dan pembolehubah; suhu dapat mencapai 25 °C pada bulan Oktober dan kemudian anjlok ke -6 °C setelah akhir musim hujan salji. Rata-rata, ada beberapa hari salji antara 5 cm dan 15 cm (2 in ke 6 pada) setiap tahun, dan banyak lagi hari dengan curah hujan campuran. Namun, ada kejadian salji ekstrim di masa lalu yang telah membawa lebih dari satu kaki salji ke seluruh bandar, dan lebih dari satu meter di beberapa daerah yang lebih tinggi. Dalam batas kota, beberapa ciri-ciri geografi yang berdampak pada cuaca, beberapa menciptakan iklim mikro. Umumnya, kota berikut, selama lebih dari 15 km dari timur ke barat, tepi tasik Huapi Nahuel, yang lebih dari 10 km lebar di depan pusat bandar dan meluas lebih dari 70 km di barat laut, menuju La Villa Angostura. Barat bandar, fjord yang dikenali sebagai brazo Blest membentang selama km 50, dan kedua ciri ini membolehkan kuat angin barat dan barat laut untuk mencapai bandar. Sebahagian besar daerah pusat dan hampir semua daerah wisata yang terletak di sepanjang garis pantai, mereka dengan demikian "sandiwched" antara elevasi yang lebih tinggi di selatan dan tasik yang luas di 765 meter di atas permukaan laut di sebelah utara. Posisi ini, di lereng utara menghadap samping membuka air, menciptakan iklim mikro sederhana: selama musim panas, suhu siang hari sangat jarang mencapai lebih dari 30 ° C, tinggal paling sering di 18 ° C berkisar 25 ° C, dengan malam biasanya antara 2 ° C dan 9 ° C. Selama musim dingin, hampir setiap hari mencapai antara 3 ° C dan 9 ° C, sedangkan malam sering antara -5 ° C dan 4 ° C, bergantung sebahagian besar pada awan. Salju biasanya ringan, dan meskipun kedalaman salji sering dapat mencapai 10 cm setelah badai salju, biasanya tidak akan bertahan lebih dari dua atau tiga hari. suhu ekstrim rendah jarang turun di bawah -10 ° C, meskipun -15 ° C boleh dihubungi pada kesempatan. Ciri-ciri utama dari daerah ini adalah, kuat angin barat yang kadang-kadang mencapai lebih dari 100 km / jam, terutama antara bulan September dan Disember. Curah hujan berkisar daripada lebih daripada 1,800 mm di hujung barat bandar (Llao Llao) menjadi hanya 600 mm di hujung timur (Lapangan Terbang).

Tepat di belakang pusat bandar, kawasan yang dikenali sebagai "El Alto" bentuk dataran tinggi sekitar 900 m ketinggian. Berada jauh dari tasik dan pada ketinggian yang lebih tinggi, cuaca cenderung lebih ekstrim, terutama di musim sejuk: tidak jarang melihat badai hujan batu melanda pusat bandar sementara El Alto ditutupi salji. Hal ini juga tidak biasa untuk mempunyai tempoh lebih luas tutupan salji (sampai satu atau dua minggu pada satu masa), dengan kedalaman kadang-kadang melebihi 20 cm, dan suhu -10 ° C sering terjadi. Pada kesempatan, suhu di bawah -18 ° C juga akan dirakam.

Lereng Cerro Otto (1,405 meter di atas permukaan laut), hak barat pusat bandar, sering mempunyai salji yang tebal meliputi: cross country ski dan naik eretan anjing boleh dipraktikkan selama beberapa bulan setiap tahun. Persekitaran Villa Catedral, sekitar 990 meter di atas permukaan laut, melihat suhu dingin dan hujan salji meningkat: pada musim sejuk paling sejuk, hub ini, yang berfungsi sebagai dasar dari sebuah resort ski, boleh salji ditutupi melalui musim sejuk, kadang-kadang dengan lebih daripada 50 cm salji (pada tahun 2007, akumulasi mencapai 100 cm!). Namun, pada musim sejuk kebanyakan, keadaan ini hanya bertemu di atas 1200 meter, di mana sebahagian besar lereng resort berada.

Ketinggian yang lebih tinggi melihat keadaan jauh lebih sejuk: bahagian atas Cerro Catedral, 30 km dari pusat bandar, melihat salji menutupi dari akhir April hingga sekurang-kurangnya Disember, dengan maksimum pada awal September yang biasanya mencapai lebih dari 150 cm (dalam 2007, lebih dari 400 cm tercatat). Jajaran pohon terletak di antara 1,600 m (lereng selatan) dan 1,800 m (cerun utara), dan ribut salji berlaku di musim panas juga.

suhu air di tasik Huapi Nahuel berbeza dari tinggi 14 °C pada akhir musim panas dan rendah 7 °C pada awal musim semi. Alpine sungai dan kolam sering mempunyai suhu yang lebih rendah, dan boleh beku selama berbulan-bulan.

Data iklim untuk San Carlos de Bariloche
Bulan Jan Feb Mac Apr Mei Jun Jul Ogo Sep Okt Nov Dis Tahun
Purata tinggi °C (°F) 21.5
(70.7)
22
(72)
19.0
(66.2)
14.6
(58.3)
10.1
(50.2)
6.7
(44.1)
6.4
(43.5)
7.9
(46.2)
10.7
(51.3)
14.0
(57.2)
17.3
(63.1)
19.7
(67.5)
14.3
(57.7)
Min harian °C (°F) 13.9
(57)
13.8
(56.8)
11.5
(52.7)
8.2
(46.8)
5.3
(41.5)
2.7
(36.9)
2.5
(36.5)
3.5
(38.3)
5.1
(41.2)
7.5
(45.5)
11.3
(52.3)
12.5
(54.5)
8.1
(46.6)
Purata rendah °C (°F) 6.4
(43.5)
5.7
(42.3)
4.0
(39.2)
1.8
(35.2)
0.6
(33.1)
-1.0
(30.2)
-1.4
(29.5)
-0.9
(30.4)
-0.5
(31.1)
1.1
(34)
3.5
(38.3)
5.4
(41.7)
2
(36)
Kerpasan mm (inci) 22.2
(0.874)
21.7
(0.854)
29.2
(1.15)
53.5
(2.106)
134.0
(5.276)
140.7
(5.539)
128.7
(5.067)
115.6
(4.551)
57.8
(2.276)
38.8
(1.528)
24.8
(0.976)
32.0
(1.26)
779
(30.67)
Sumber: worldweather.org[1]

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Lapangan Terbang Bariloche.

Bandar ini dilayani oleh San Carlos de Bariloche International Airport (IATA BRC / ICAO SAZS) bersedia untuk menerima apapun dari pesawat. Beberapa syarikat penerbangan Argentina yang paling penting menjaga penerbangan reguler ke Bariloche, serta beberapa pusat antarabangsa dari negara-negara jiran, terutama selama musim ski. Bandar ini dihubungkan dengan kereta api dengan bandar Viedma melalui Trend Patagonico yang melintasi Argentina dari Andes ke Lautan Atlantik.

San Carlos de Bariloche terletak berhampiran dengan Chile sempadan suatu dan disambungkan ke Chile oleh Cardenal Antonio Samoré Laluan menyeberangi Andes Pergunungan.

Tentera[sunting | sunting sumber]

Bariloche adalah rumah tentera itu "Regimiento 12° de Infantería de Montana" (12 Gunung Rejimen Infantri), di mana anggota tentera diminta pada keadaan pergunungan, termasuk pertempuran, hidup atau bahkan bermain ski. Hal ini biasa bagi Rejimen untuk menerima infantri dari bahagian lain negara dan melatih mereka.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Climate figures, World Weather Information Service, Accessed September 4, 2007

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 41°09′S 71°18′B / 41.15°S 71.3°B / -41.15; -71.3