Sausage Party

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sausage Party
Pengarah
Lakon layar
Cerita oleh
Dihasilkan oleh
Dibintangi
Disunting olehKevin Pavlovic
Muzik oleh
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing[3]
Tarikh tayangan
12 Ogos 2016 (2016-08-12TAmerika Syarikat)
Masa tayangan
89 minit[4]
Negara
BahasaInggeris
Bajet$19 juta[5][6]
Pecah panggung$141.3 juta[7]

Sausage Party ialah filem komedi dewasa beranimasi tahun 2016,[8] yang diarahkan oleh Conrad Vernon dan Greg Tiernan. Filem ini ditulis oleh Kyle Hunter, Ariel Shaffir, Seth Rogen, dan Evan Goldberg daripada penceritaan oleh Rogen, Goldberg, dan Jonah Hill. Filem ini mengisahkan tentang sosej antropomorfik yang hidup di dalam pasar raya dan menemui kebenaran tentang insiden yang akan berlaku apabila barangan runcit tersebut dibeli oleh pelanggan. Dia melakukan pengembaraan bersama rakan-rakannya untuk melarikan diri daripada nasib mereka di samping menghadapi penjahat psiko yang berniat jahat untuk membunuhnya.

Animasi filem ini dikendalikan oleh Nitrogen Studios yang berpangkalan di Kanada. Filem ini merupakan filem animasi komputer 3D pertama yang dinilai R oleh Motion Picture Association of America.[9][10][11] Penerbitan awal filem itu ditayangkan pada 14 Mac 2016, di South by Southwest, diikuti dengan tayangan teater amnya di Amerika Syarikat pada 12 Ogos 2016, oleh Columbia Pictures.[12]

Filem ini telah menerima ulasan yang umumnya positif daripada pengkritik, yang memuji unsur lawak dan lakon layarnya. Filem ini memperoleh kutipan sebanyak $141.3 juta berbanding bajetnya iaitu $19 juta, menjadi filem animasi bertaraf R dengan kutipan tertinggi pada masa itu sehingga dapat diatasi oleh Demon Slayer: Mugen Train pada 2020.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Tanpa manusia sedari, sebuah pasar raya bernama Shopwell's dipenuhi dengan barangan runcit antropomorfik yang mempunyai kepercayaan bahawa pembeli barangan iaitu manusia adalah tuhan yang membawa barangan runcit yang dibeli ke utopia yang dikenali sebagai "Great Beyond". Antara barangan runcit kedai itu ialah sosej bernama Frank, yang berhasrat untuk menetap di Great Beyond bersama-sama teman wanitanya roti hot dog Brenda dan rakan-rakannya Carl dan Barry.

Bungkusan Frank dan Brenda dibeli oleh pembeli wanita. Dalam perjalanan keluar daripada kedai, balang sawi madu yang dikembalikan cuba memberi amaran kepada barangan keperluan dapur bahawa Great Beyond bukanlah seperti yang dikatakan, tetapi tiada siapa yang mendengar kecuali Frank. Sebelum membunuh diri dengan jatuh ke lantai kedai, Honey Mustard memberitahu Frank untuk mencari sebotol minuman keras bernama Firewater. Tindakan Honey Mustard membunuh diri mencetuskan perlanggaran kereta secara tidak sengaja yang menyebabkan Frank, Brenda dan beberapa barangan dapur terjatuh daripada troli, termasuk bagel Yahudi bernama Sammy Bagel Jr., lavash Timur Tengah bernama Kareem Abdul Lavash dan penjahat agresif lembam yang, setelah muncungnya bengkok akibat hentakan, bersumpah untuk membalas dendam pada Frank dan Brenda.

Dalam usaha untuk mengesahkan amaran Honey Mustard, Frank mengetuai Brenda, Sammy dan Lavash ke lorong minuman keras kedai. Dia bertemu Firewater di sana dan mengetahui bahawa Firewater dan rakan-rakannya, Non-Perishables, telah mencipta pembohongan kecil Great Beyond untuk meredakan ketakutan penduduk daripada tanggapan mereka akan dimakan. Frank berikrar untuk mendedahkan kebenaran dan digalakkan untuk mengembara melangkaui bahagian penyejuk beku kedai untuk mencari bukti, manakala Brenda, Sammy dan Lavash dibawa ke lorong makanan Mexico dengan sebotol tequila, yang diam-diam bekerja untuk Douche, sehingga taco lesbian bernama Teresa del Taco, yang meminati Brenda, membantu mereka melarikan diri daripada Douche.

Francais[sunting | sunting sumber]

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Rogen telah menyatakan minat untuk membuat sekuel kepada Sausage Party dan banyak lagi filem animasi yang ditujukan untuk orang dewasa. Apabila ditanya tentang kemungkinan sekuel, Rogen menyatakan: "Ia adalah sesuatu yang kita bincangkan, ya. Itulah salah satu sebab mengapa kami menghilangkan pengakhiran [asal][13] kerana kami fikir, baiklah, jika itu adegan pertama filem seterusnya, itu mungkin bukan seperti yang anda mahukan, dengan mereka hanya melihat kami dan mencari kami pada asasnya. Tetapi idea lakonan langsung/filem animasi, seperti "Siapa Yang Membingkai Roger Arnab?–gaya hibrid, juga sangat menarik, kebanyakannya kerana Who Framed Roger Rabbit? [sic] ialah salah satu filem kegemaran saya sepanjang zaman."[14]

Siri televisyen[sunting | sunting sumber]

Pada Oktober 2022, Sausage Party: Foodtopia, siri sekuel berdasarkan filem itu, telah diterangi hijau daripada Amazon Studios untuk menghasilkan 8 episod dengan tarikh tayangan 2024, dengan kebanyakan pelakon terlibat dan diterbitkan bersama oleh Sony Pictures Television, Annapurna Television dan Point Grey Pictures.[15]

Permainan mudah alih[sunting | sunting sumber]

Frank dan Brenda, dua watak utama filem itu, membuat penampilan tetamu dalam mudah alih permainan pertarungan Lagenda Sosej, dikeluarkan oleh Milkcorp untuk iOS dan Android, sebagai sebahagian daripada acara khas terhad yang berlangsung dari 6 Mac hingga 31 Julai 2017. Memandangkan permainan ini melibatkan duling dengan sosej, pemain dalam permainan ini boleh membuka kunci dan mengawal Brenda, yang menghayunkan Frank untuk bertempur dengan sosej lain.[16]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Sausage Party (2016)". AllMovie. Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 23, 2019. Dicapai pada Julai 30, 2016.
  2. ^ "Vancouver animation studio for Sausage Party movie, subject of union complaint". CBC News. Diarkibkan daripada yang asal pada April 2, 2017. Dicapai pada 2017-04-02.
  3. ^ "Film Releases". Variety Insight. Diarkibkan daripada yang asal pada Ogos 7, 2016. Dicapai pada Jun 8, 2018.
  4. ^ "Sausage Party". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada Julai 19, 2023. Dicapai pada Oktober 30, 2022.
  5. ^ "'Suicide Squad' Secures Record Monday Haul For August, Eyes $51M-$54M in 2nd Weekend – B.O. Preview". Deadline Hollywood. Ogos 9, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2019. Dicapai pada April 17, 2020.
  6. ^ McNarry, Dave (Ogos 9, 2016). "Box Office: 'Suicide Squad' to Easily Keep Top Spot Over 'Pete's Dragon,' 'Sausage Party'". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada Oktober 11, 2018. Dicapai pada Ogos 10, 2016.
  7. ^ "Sausage Party". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada Mac 1, 2021.
  8. ^ Sausage Party (2016) - Conrad Vernon, Greg Tiernan (dalam bahasa Inggeris), dicapai pada 2021-05-21
  9. ^ Hooton, Christopher (March 15, 2016). "Sausage Party trailer: First R-rated Pixar-esque animation involves swearing bagel voiced by Edward Norton". The Independent. Dicapai pada August 17, 2016.
  10. ^ Dimoff, Anna (August 13, 2016). "Sausage Party, Hollywood's first CG-animated cartoon rated R, created in Vancouver". CBC News. Dicapai pada August 17, 2016.
  11. ^ Alexander, Bryan (August 11, 2016). "How animated food movie 'Sausage Party' got an 'R' rating". USA Today. Dicapai pada August 17, 2016.
  12. ^ D'Alessandro, Anthony (March 1, 2016). "Sony Is Throwing A 'Sausage Party' At SXSW; Seth Rogen-Evan Goldberg Toon Will Screen As Work-In-Progress". Deadline Hollywood. Dicapai pada March 1, 2016.
  13. ^ O'Connell, Sean (2 November 2016). "Tonton Pengakhiran Bergantian Parti Sosej Yang Terpaksa Dipotong Dari Filem". CinemaBlend. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Mac 2023. Dicapai pada 7 Mac 2023.
  14. ^ Gallagher, Brian (14 Ogos 2016). "Seth Rogen Mahu Buat Parti Sosej 2 & Lagi Filem Animasi R-Rated". MovieWeb. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Ogos 2019. Dicapai pada 15 Ogos 2016.
  15. ^ Hibberd, James (26 Oktober 2022). "'Sausage Party' Series TV from Seth Rogen dan Evan Goldberg Dipesan oleh Amazon". The Hollywood Reporter. Dicapai pada 26 Oktober 2022.
  16. ^ "Permainan mudah alih Sousage Legend kini mempunyai watak daripada Sosej Party". Qoo News. 8 Mac 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Ogos 2017. Dicapai pada 30 Jun 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]