Senarai permainan LCD yang menampilkan Mario

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Nintendo telah mengeluarkan beberapa permainan video LCD Mario dan Donkey Kong untuk siri Game & Watch .

Permainan & Tonton permainan[sunting | sunting sumber]

Donkey Kong[sunting | sunting sumber]

Permainan dan Tonton Nintendo Donkey Kong

Donkey Kong telah dibangunkan oleh Nintendo R&D1 sebagai sebahagian daripada siri Berbilang Skrin Permainan & Tonton, yang menampilkan dua skrin LCD. Dikeluarkan pada tahun 1982, [1] ia adalah pelabuhan permainan arked, di mana Mario adalah seorang tukang kayu yang cuba menyelamatkan teman wanitanya daripada kera yang jahat, atau sekurang-kurangnya marah.

Seperti arked Donkey Kong, Mario mesti memanjat bangunan sambil mengelakkan tong, tetapi mengalahkan permainan adalah berbeza daripada versi arked. Pemain mesti mencetuskan tuil pada skrin atas, mengaktifkan cangkuk, yang kemudian Mario mesti melompat dan menangkap. Jika pemain berjaya, pasak akan dikeluarkan dan Mario akan kembali ke titik permulaan, tetapi jika pemain tidak berjaya, Mario akan jatuh ke tanah dan kehilangan nyawa. Menanggalkan semua pasak yang ada dengan cara ini akan menyebabkan platform Donkey Kong runtuh, dan dia akan jatuh ke tanah.

Pembuatan semula permainan itu kemudiannya dipaparkan dalam Game & Watch Gallery 2 (1997) dan 4 (2002).

Donkey Kong Jr.[sunting | sunting sumber]

Dalam permainan 1982 ini, pemain mengawal Donkey Kong Jr. sambil berusaha menyelamatkan bapanya, Donkey Kong, sambil memerhatikan halangan seperti buaya, burung dan kilat elektrik. Permainan ini dikeluarkan sebagai sebahagian daripada siri Mini-Classics pada tahun 1998 (satu set empat permainan Game & Watch yang dialihkan ke pegang tangan terikat rantai kunci kecil), dan kemudiannya dimasukkan dalam Game & Watch Gallery 3 (2000) dan 4 (2002), dan sebagai permainan DSiWare pada tahun 2010. [2]

Dalam permainan ini, Mario memberikan bayaran balik kepada Donkey Kong kerana mencuri teman wanitanya, Pauline, dengan mengurungnya dalam sangkar.

Donkey Kong II[sunting | sunting sumber]

Donkey Kong II

Donkey Kong II, yang serupa dengan Donkey Kong Jr., telah dibangunkan oleh Nintendo R&D1 dan dikeluarkan sebagai sebahagian daripada siri Permainan & Jam Tangan dengan Skrin Ganda Menegak, yang menampilkan dua skrin LCD. Ia dilancarkan pada tahun 1983. Donkey Kong Jr. perlu menyentuh kekunci untuk bergerak ke atas ke skrin atas. Setelah itu, dia perlu naik ke skrin atas sambil mengelakkan halangan seperti wayar elektrik, buaya, dan burung. Setibanya ke skrin atas, dia kembali perlu menyentuh kekunci, yang akan membolehkannya bergerak tepat ke bawah lubang kunci di bawah salah satu rantai. Kemudian, dia perlu memanjat tali di bawah lubang kunci, mengelakkan burung. Setelah sampai di bahagian atas tali, salah satu rantai akan terbuka. Proses ini perlu diulangi sebanyak 4 kali untuk menyelamatkan Donkey Kong. Selepas itu, permainan akan bermula semula, dengan kelajuan yang agak pantas. Permainan ini kemudian dimasukkan ke dalam Game & Watch Gallery 3 (2000).

Sarkas Donkey Kong[sunting | sunting sumber]

Donkey Kong Circus ialah permainan dalam siri Game & Watch Panorama yang dikeluarkan pada tahun 1984 sebagai variasi kepada permainan sebelumnya bertajuk Mickey Mouse. Dalam permainan ini, pemain mengawal Donkey Kong yang ditempatkan di atas tong sambil menyulap nanas dan mengelakkan api. Permainan ini sangat mirip dengan Mario the Juggler, permainan terakhir dalam siri Game & Watch, kerana keduanya melibatkan watak yang menjulang objek sambil mengelakkan rintangan.

Hoki Donkey Kong[sunting | sunting sumber]

Donkey Kong Hockey telah dibangunkan oleh Nintendo R&D1 dan dikeluarkan pada tahun 1984 sebagai sebahagian daripada siri Game & Watch Micro Vs. Permainan ini mempunyai satu skrin LCD dan dua pad kawalan yang dipasang. Dalam permainan hoki ini, Donkey Kong dan Mario muncul sebagai dua pemain yang bermain hoki.

Mario Bros.[sunting | sunting sumber]

Mario Bros. ialah permainan siri Permainan & Tonton Berbilang Skrin oleh Nintendo yang dikeluarkan pada 14 Mac 1983. [3] Walaupun tajuknya, ia tidak berkaitan dalam permainan dengan permainan arked Mario Bros.

Dalam permainan ini, Luigi berada di skrin kiri dan Mario berada di skrin kanan. Reka bentuk kulit permainan ini sangat unik dalam siri ini; ia dibuka secara mendatar seperti buku (dalam susunan bacaan dari kanan ke kiri seperti dalam tradisi Jepun) dan bukan secara menegak (seperti pada Nintendo DS).[4] Dalam permainan, saudara-saudara bekerja di kilang pembotolan, memindahkan bungkusan antara pelbagai peringkat mesin pembotolan.

Satu-satunya kawalan untuk permainan ini adalah butang atas dan bawah untuk setiap saudara. Mario pertama kali mengeluarkan palet dari mesin pada tahap paling rendah dan meletakkannya pada tali penghantar. Kemudian, Luigi mengambilnya dari sisi lain dan meletakkannya pada tali penghantar di atasnya. Terdapat 3 tugas pada setiap bahagian yang saudara-saudara perlu lakukan. Akhirnya, setelah bungkusan itu diisi, Luigi melemparkannya ke atas trak penghantaran. Setelah trak penuh, saudara-saudara mendapat rehat sebentar. Jika saudara-saudara menjatuhkan palet, mereka akan dimarahi oleh bos mereka. Jika tiga palet dijatuhkan, permainan akan tamat.

Port dan sekuel buatan sendiri, bertajuk Mario Bros. II, turut dikeluarkan pada tahun 1987 oleh Thundersoft untuk Commodore 64 . Ia menggantikan kilang botol dengan kilang kek. [5] [6]

Dalam pembuatan semula permainan ini untuk Game & Watch Gallery 3 dan 4, Mario dan Luigi menangkap apa yang menjadi kek, yang dikotak-kotak dan dibungkus untuk penghantaran (dengan Wario menggambarkan lelaki penghantar). Pembuatan semula ini menambah elemen baru pada permainan dengan memasukkan Bowser, yang menunggu di bahagian tengah atas skrin, menyebabkan tali penghantar terbalik sekali-sekala. Hal ini memaksa Mario dan Luigi untuk membetulkannya dengan menggunakan suis yang diletakkan di sisi mereka.

Mario the Juggler[sunting | sunting sumber]

Mario the Juggler ialah permainan dalam siri Game & Watch Panorama yang menampilkan Mario sebagai juggler dalam permainan Permainan & Tonton yang pertama, Ball. Dikeluarkan oleh Nintendo pada Oktober 1991, ia merupakan permainan terakhir yang dikeluarkan dalam siri Game & Watch.

Mario's Bombs Away[sunting | sunting sumber]

Mario's Bombs Away

Mario's Bombs Away ialah permainan siri Game & Watch Panorama yang dikeluarkan pada tahun 1983. [1]

Permainan ini melibatkan Mario yang berpakaian seperti tentera menghantar bom dari kiri ke kanan, sambil berusaha untuk menjauhkannya daripada tumpahan minyak yang menyala dan obor musuh. Ia menampilkan skrin LCD berwarna tanpa lampu belakang dalaman, yang menghadap ke bawah untuk mendedahkan bahagian belakang lut sinar kepada sumber cahaya luaran, seperti cahaya siang. Pemain dapat melihat aksi dalam cermin yang memantulkan skrin.

Kilang Simen Mario[sunting | sunting sumber]

Kilang Simen Mario

Mario's Cement Factory adalah permainan yang dibangunkan oleh Nintendo R&D1 dan pertama kali dikeluarkan pada tahun 1983 untuk siri Game & Watch Tabletop. Permainan ini kemudian dikeluarkan sebagai bahagian daripada siri Skrin Lebar Baharu Permainan & Tonton tidak lama kemudian, dan juga sebagai sebahagian daripada siri Mini-Klasik pada tahun 1998 (satu set empat permainan Permainan & Tonton dialihkan ke dalam pegangan kecil yang terikat pada rantai kunci). Ia juga direka semula sebagai sebahagian daripada Game Boy Gallery dan Game & Watch Gallery 4, serta mempunyai versi DSiWare.[7]

Dalam permainan ini, pemain mengambil peranan sebagai Mario yang bekerja di kilang simen. Pemain dikehendaki mengosongkan simen dari corong ke dalam trak simen di bawah. Tali penghantar di bahagian atas akan menggerakkan simen ke dalam corong, yang hanya boleh menampung tiga beban pada satu masa. Penggera akan berbunyi apabila corong diisi dengan kapasiti penuh. Untuk menggerakkan Mario di sekitar skrin, pemain perlu menggunakan lif yang terletak di tengah. Jika pemain bergerak ke tengah ketika lif tidak berada di bawahnya, Mario akan jatuh ke bawah dan kehilangan nyawa. Kehilangan nyawa juga mungkin berlaku jika pemain berada di lif terlalu lama, menyebabkan Mario jatuh atau terhimpit.

Jam tangan permainan[sunting | sunting sumber]

Fail:Super Mario Bros. Game Watch.jpg

Dari pertengahan 1980-an hingga pertengahan 1990-an, Nelsonic Industries menghasilkan rangkaian jam tangan serbaguna yang dikenali sebagai Game Watches. Peranti elektronik ini menggunakan LCD untuk menunjukkan masa dan membolehkan pemain bermain permainan. Pada tahun 1989, Nelsonic mendapat lesen daripada Nintendo untuk menghasilkan siri Game Watches berdasarkan franais Nintendo yang popular seperti Mario/Donkey Kong, The Legend of Zelda, dan Star Fox. Permainan ini menjadi popular dan diteruskan dengan pengeluaran berkala dalam pelbagai warna, mewarisi populariti siri asal. Awalnya dijual secara runcit dengan harga sederhana, kini permainan ini menjadi item koleksi di pasaran sekunder dan mencapai harga yang tinggi di platform seperti eBay.

Jam tangan berlesen Nintendo yang pertama ialah Super Mario Bros., yang dikeluarkan pada Jun 1989.[8][9] Game Watch Super Mario Bros. 2 kemudiannya dikeluarkan tidak lama selepas itu.[10] Setelah Nelsonic mengeluarkan versi Game Watch Super Mario Bros. 3 pada tahun 1990, kemudian Super Mario Bros. 4 (1991, berdasarkan Super Mario World),[11][12] dan Super Mario Race (1992)[13] turut dikeluarkan. Selain itu, Donkey Kong (1994) juga dikeluarkan sebagai jam tangan yang menampilkan karakter Mario.[14]

Pengkritik umumnya gembira dengan jam tangan permainan dan memuji gaya mereka sebagai artikel pakaian. Walaupun demikian, permainan tersebut diberikan kritikan secara umum sebagai terlalu dipermudahkan, dan jam tangan tersebut dianggap sebahagian besar tidak berjaya dalam membangkitkan semangat tajuk NES asal. Super Mario Brothers 3 digambarkan sebagai "tidak seperti permainan NES" dan susun atur skrin tunggalnya dianggap membawa kepada dinamik permainan yang digambarkan sebagai "membosankan".[15]

Senarai permainan dalam siri Mario untuk
Talian Tonton Permainan Nelsonic
Tajuk Tarikh keluaran Berdasarkan
Super Mario Bros. Jun 1989 Super Mario Bros.
Super Mario Bros. 2 1989 Super Mario Bros. 2
Super Mario Bros. 3 1990

1992 (UK) [15]

Super Mario Bros. 3
Super Mario Bros. 4 1991 Dunia Super Mario
Perlumbaan Super Mario 1992 Kart Super Mario
Donkey Kong 1994 Donkey Kong

Permainan Barcode Battler II[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1992, Syarikat Epoch telah mendapat lesen untuk mencetak satu siri kad bertemakan Nintendo untuk platform Barcode Battler II mereka. Setiap kad dicetak dengan tema Mario dan Zelda.[16] Seperti yang berfungsi seperti LCD e-Reader, Barcode Battler II memerlukan pemain untuk menggerakkan kod bar yang dicetak pada kad melintasi input visual untuk memasukkan aksara, musuh, item, dan mantra ke dalam konsol. Set Super Mario World: Super Mario Bros. 4 menampilkan hanya 30 kad perisian dan berdasarkan Super Mario World asal SNES.[17][18][19]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Obscure Pixels - Nintendo Game&Watch". Diarkibkan daripada yang asal pada 30 November 2018. Dicapai pada 2009-07-11. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "obscurepix" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ "The Complete GAME & WATCH Gallery Collection (GB/GBC/GBA/NDS) << Balduin Blog". 2007-06-10. Diarkibkan daripada yang asal pada November 13, 2007. Dicapai pada 2009-07-11.
  3. ^ Aaron's G&W Archives (section: Nintendo 1980s G&W Flyers from Japan) Diarkibkan 29 Oktober 2009 di Wayback Machine; see link to 'Donkey Kong II/Mario Bros. Flyer'. 2006-01-05. Retrieved 2009-07-11.
  4. ^ Redsell, Adam (9 November 2012). "The Secret Life of Super Mario". AusGamers. Dicapai pada 8 June 2021. I am of course referring to Mario Bros. II for the Commodore 64 (!), the highly anticipated follow up to the Game & Watch version of Mario Bros. Now, when I say "bakery" I really mean "cake factory"; and when I say "cake factory", I really mean the same bottle factory they worked in four years earlier. Repurposed. For cakes.
  5. ^ "MARIO BROS II". Retro Gamer. 25 August 2008. 25 August 2008. Dicapai pada 8 June 2021.CS1 maint: location (link)
  6. ^ "GAME&WATCH". Nintendo.co.jp. 2009-07-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 November 2017. Dicapai pada 2009-07-11.
  7. ^ "Mario Bros. (wristwatch) (GW)". GameSpy.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-12-17. Dicapai pada 12 March 2010.
  8. ^ "Mario Bros. (wristwatch)". IGN.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-12-11. Dicapai pada 12 March 2010.
  9. ^ "Handheld Museum- Nelsonic Super Mario Bros. 2". Handheld Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 September 2009. Dicapai pada 2009-03-18.
  10. ^ "sin88". IGN.com. Dicapai pada 12 March 2010.
  11. ^ "Super Mario World (wristwatch)". IGN.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-03-02. Dicapai pada 12 March 2010.
  12. ^ "Handheld Museum- Nelsonic Super Mario Race". Handheld Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 August 2009. Dicapai pada 2009-03-18.
  13. ^ "Handheld Museum- Nelsonic Donkey Kong". Handheld Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 January 2021. Dicapai pada 2009-02-27.
  14. ^ a b Bielby, Matt, ed. No. 1 Nintendo Game Watches. Super Play. Issue 2. Pg. 21. December 1992.
  15. ^ Conveni Wars - Barcode Battler II Diarkibkan 26 Julai 2011 di Wayback Machine. Epoch, Co. 1993.
  16. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 1 October 2011. Dicapai pada 7 August 2011.CS1 maint: archived copy as title (link)
  17. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 17 February 2014. Dicapai pada 7 August 2011.CS1 maint: archived copy as title (link)
  18. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 17 February 2014. Dicapai pada 7 August 2011.CS1 maint: archived copy as title (link)