Siklon tropika di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ribut Tropika Greg berhampiran Sabah pada Disember 1996, salah satu daripada dua siklon yang diketahui telah berlaku di Malaysia.

Malaysia ialah sebuah negara di bahagian selatan Asia Tenggara dan terletak di selatan Laut China Selatan. Laut memisahkan dua wilayah yang terdiri daripada Semenanjung Malaysia, yang terletak dalam Semenanjung Tanah Melayu, dan Malaysia Timur, yang terletak di dalam pulau Borneo.

Pembentukan siklon tropika di kawasan ini amat luar biasa kerana latitudnya yang rendah dan berdekatan dengan khatulistiwa, bersama-sama dengan kekurangan kesan Coriolis. Walau bagaimanapun, terdapat segelintir ribut yang menjejaskan negara yang berasal sama ada dari Laut China Selatan atau sejauh Laut Filipina. Ini akan menunjukkan bahawa hanya dua taufan setakat ini telah benar-benar mendarat di tanah besar Malaysia – Greg (1996) dan Vamei (2001). Ribut yang menjejaskan kawasan ini cenderung berlaku sekitar akhir tahun, pada bulan November dan Disember.

Sebarang ribut yang telah menjejaskan negara, yang juga termasuk kawasan berdekatan seperti Semenanjung Tanah Melayu (termasuk Selatan Thailand dan hujung selatan Myanmar), SingapuraBrunei atau Borneo disenaraikan di sini.

Senarai siklon[sunting | sunting sumber]

  • 2 November 1989 — Taufan Gay menjejas bahagian utara Semenanjung Malaysia. Taufan itu mendarat di Selatan Thailand sebagai taufan bersamaan Kategori 3 pada hari berikutnya.
  • 26 Disember 1996 — Ribut Tropika Greg melanda negeri Sabah. Banjir kilat menyebabkan banyak tanah runtuh di negeri ini, mengorbankan sejumlah 238 orang – menjadikannya ribut paling berbahaya yang menjejaskan Malaysia. Kebanyakan kematian ini datang dari bandar Kota Kinabalu.[1]
  • 12 Disember 1998 — Ribut Tropika Gil menghampiri bahagian utara Semenanjung Malaysia.
  • 6 Januari 1999 — Ribut Tropika Hilda membawa hujan lebat ke negeri Sabah. Hujan menyebabkan banjir dan tanah runtuh, mengakibatkan kematian lima orang, dan kerugian kira-kira RM 15 juta (AS$1.3 juta).[2][3]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Megat Lutfi Megat Rahim (18 May 2008). "Trauma mangsa amukan ribut Greg di Sabah, Anak hanyut dalam gelap". Kosmo! Ahad. Dicapai pada 21 April 2021.
  2. ^ Borneo Bulletin (11 January 1999). "Hilda causes RM15 mil in road damages in Sabah".
  3. ^ Pederoso, Wayne. "Effects of Tropical Storm Hilda on Sea Turtles in Sipadan, Sabah, Malaysia". Universiti Malaysia Sabah Research Project. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 September 2013. Dicapai pada 19 August 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]