Space Pirate Captain Harlock

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Captain Harlock
Fail:Captain Herlock vol 1.jpg
Kulit jilid pertama tankōbon.
宇宙海賊キャプテンハーロック
(Uchū Kaizoku Kyaputen Hārokku)
GenreOpera angkasa
Manga
PengarangLeiji Matsumoto
PenerbitAkita Shoten
Penerbit LainSeven Seas Entertainment
Demografikmanga Seinen
Majalah AsalPlay Comic
Tarikh PengeluaranJanuari 1977Januari 1979
Jilid5
Siri televisyen anime
PengarahRintaro
Skrip/PenulisHaruya Yamazaki (1–30)
Shozo Uehara (31–42)
Lagu/MuzikSeiji Yokoyama
StudioToei Animation
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalTV Asahi
Tarikh tayangan14 Mar 197813 Februari 1979
Episod42
Video animasi original
Mystery of the Arcadia
PengarahRintaro
Skrip/PenulisShozo Uehara
Lagu/MuzikSeiji Yokoyama
StudioToei Animation
Dikeluarkan pada22 Julai 1978
Jangka masa tayangan35 minutes
Video animasi original
DNA Sights 999.9
PengarahMasayuki Kojima
Skrip/PenulisTatsuhiko Urahata
Lagu/MuzikKatsuo Ono
StudioMadhouse
Dikeluarkan padaDecember 18, 1998
Jangka masa tayangan50 minit
Sequels, Prequels and Remakes
Portal Anime dan Manga

Space Pirate Captain Harlock (Jepun: 宇宙海賊キャプテンハーロック, Hepburn: Uchū Kaizoku Kyaputen Hārokku, juga ditulis rumi sebagai Space Pirate Captain Herlock) (harafian bahasa Melayu Kapten Harlock Lanun Angkasa) merupakan siri manga yang ditulis dan digambarkan oleh Leiji Matsumoto. Ia terbit secara bersiri di Play Comic dari 1977 hingga 1979, dengan bab-bab yang dikumpulkan ke dalam lima jilid tangkōbon oleh Akita Shoten. Siri ini mengisahkan jawatan Kapten, yang bertukar menjadi lanun angkasa selepas dia memberontak menentang kerajaan Bumi dan sikap apatis umum manusia.

Space Pirate Captain Harlock telah disesuaikan menjadi siri televisyen anime pada tahun 1978 yang diarahkan oleh Rintaro dan dihasilkan oleh Animation Toei. Adaptasi filem animasi komputer dengan nama yang sama telah dikeluarkan pada tahun 2013.[1]

Pada bulan Ogos 2014, bagi merayakan ulang tahun ke-60 penampilan Matsumoto, beliau melancarkan manga pengisahan semula, Captain Harlock: Dimensional Voyage (Kapten Harlock:Pengembaraan Dimensi), lukisan oleh Kōichi Shimahoshi,[2] yang memaparkan beberapa perbezaan plot penting.[3]

Hiburan Seven Seas telah melesenkan manga di Amerika Utara.[4]

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada masa hadapan, pada 2977 AD [5], manusia telah mencapai tamadun mengembara bintang yang luas, tetapi perlahan-lahan dan secara berterusan menjadi bosan atau berputus asa, sering disebabkan oleh kekalahan dan penaklukan oleh penceroboh asing. Menentang sikap tidak peduli umum, Harlock menafikan kekalahan dan mengetuai krew buangan di atas kapal angkasa Arcadia untuk melakukan serangan berani terhadap penindas bumi. Penindasan utama mereka ialah Mazone, satu bangsa wanita asing berasaskan tumbuhan organik yang meneroka Bumi pada masa mitos lalu dan sekarang kembali untuk menuntut hak mereka semula.

Watak[sunting | sunting sumber]

Captain[sunting | sunting sumber]

Harlock merupakan arketip pahlawan romantis, lanun angkasa dengan falsafah kehidupan individu. Dia adalah mulia sebagaimana pendiam, pemberontakan, menentang dengan tabah terhadap rejim totalitarian, sama ada mereka lahir di bumi atau makluk asing. Dalam kata-katanya sendiri, dia "berjuang bukan untuk sesiapa, hanya menurut hatinya."

Krew Arcadia[sunting | sunting sumber]

Tadashi Daiba (Jepun: 台羽 正, Hepburn: Daiba Tadashi). (Terrence "Terry" Drake, in English) Disuarakan oleh: Akira Kamiya dalam bahasa Jepun, Ryan O'Flaniggan dalam bahasa Inggeris. Daiba adalah pengganti penonton, pandangan penonton bagi dunia Harlock. Anak lelaki 14 tahun seorang saintis yang dibunuh oleh Mazone, dia menyertai kru Arcadia berikutan kematian bapanya. Dia kehilangan ibunya dalam bencana di bulan Neptunus Triton ketika permintaannya untuk mendapatkan bantuan diabaikan oleh kerajaan yang bersikap tak acuh. Tadashi kadang-kala bertelingkah dengan Harlock pada awal siri ini, tetapi dia akan menjadi sebahagian daripada kakitangan kanan Harlock ketika siri itu berkembang.

Kei Yuki (Jepun: 有紀 蛍, Hepburn: Yūki Kei). (Kayla "Kay" Kerry dalam bahasa Inggeris) Disuarakan oleh: Chiyoko Kawashima dalam bahasa Jepun, Edie Mirman dalam bahasa Inggeris. Seorang wanita manusia muda dengan rambut perang yang sudah menjadi sebahagian daripada kru Harlock ketika Tadashi tiba di atas kapal. Dia pertama kali bertemu dengan Harlock ketika Harlock menjarah sebuah kapal yang mengangkutnya kembali ke Bumi sebagai tahanan setelah dia menyerang seorang pegawai tentera yang telah memperkecilkan kematian bapanya. Terdapat sedikit intimasi yang dia berminat pada Harlock (sungguhpun ini menjadi lebih jelas dalam siri SSX yang kemudian), dan pada mulanya kelihatan cenderung romantis ke arah Tadashi Daiba, sungguhpun kedua-duanya akhirnya membentuk persahabatan platonik. Dia merupakan ketua navigasi dan pegawai sains Arcadia dan ahli krew kedua muda selepas Tadashi.


  1. ^ "Captain Harlock Sci-Fi Anime's Remake to Open This Fall". Anime News Network. 2013-01-31. Dicapai pada 2013-01-03.
  2. ^ "Leiji Matsumoto to Launch New Captain Harlock Manga". Anime News Network. 18 July 2014. Dicapai pada 17 May 2017.
  3. ^ "Leiji Matsumoto to Launch New Captain Harlock Manga". Anime News Network. 18 July 2014. Dicapai pada 17 May 2017.
  4. ^ "Seven Seas Blasts Off with the Original Space Pirate in Release of Leiji Matsumoto's CAPTAIN HARLOCK: THE CLASSIC COLLECTION Manga Hardcovers". Seven Seas Entertainment. May 26, 2017. Dicapai pada May 27, 2017.
  5. ^ TV series, episode 1.