TAI Hürjet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

TAI Hürjet ialah pesawat pejuang ringan, enjin tunggal, kerusi tandem, jurulatih supersonik yang dicadangkan, sedang dibangunkan oleh Turkish Aerospace Industries (TAI)

TAI Hürjet
Hürjet mockup di Teknofest pada tahun 2019
Peranan Pesawat pejuang serangan ringan
Pesawat jurulatih jet[1]
National origin  Turki
Pengeluar Turkish Aerospace Industries
Penerbangan sulung 25 April 2023
Pengenalan 2026 (terancang)[2]
Status Pembangunan Prototaip dan Ujian Penerbangan[3]
Dibangunkan daripada TAI Hürkuş

TAI berhasrat bahawa reka bentuk itu akan menggantikan Northrop T-38 Talon dalam peranan jurulatih jet dan melengkapkan General Dynamics F-16 Fighting Falcon dalam sokongan udara dekat dan peranan latihan tempur dalam perkhidmatan Tentera Udara Turki.

Syarikat itu juga merancang untuk meneruskan pesanan eksport untuk reka bentuk ke negara yang ingin menggantikan pesawat jurulatih dan serangan darat yang lebih tua.  Sehingga Januari 2020, pesawat itu belum mempunyai enjin yang dipilih, walaupun Eurojet EJ200 dan General Electric F404-GE-102 sedang dalam pertimbangan pada masa itu.  Keupayaan yang dirancang termasuk mengisi bahan api tengah udara, fly-by-wire dengan pengehad parameter, unit kuasa tambahan atas kapal, cermin mata penglihatan malam kokpit serasi, paparan kepala dan sistem paparan topi keledar bersepadu.

TAI menyempurnakan simulator ujian pertama untuk pesawat itu pada September 2020. Dilantik sebagai Hurjet 270, simulator berasaskan kecerdasan buatan itu akan menggabungkan maklum balas daripada juruterbang ujian untuk menukar algoritma kawalan penerbangan dan perisian avionik semasa proses ujian penerbangan.  Syarikat itu telah membangunkan avionik simulator, sistem kawalan penerbangan, paparan, kokpit dan sistem komunikasi untuk simulator.

  1. ^ "Milli ucak cift motorlu olacak", Kokpit (dalam bahasa Turki), TR, diarkibkan daripada yang asal pada 2019-06-17, dicapai pada 2020-10-01 Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "Turkish Fighter Development (TF-X) Project PowerPoint Presentation" (PDF). Turkish Aerospace. September 2018. m/s. 6. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2020-11-12. Dicapai pada 2020-10-01. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "TF-X National Fighter Program". SSB. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-10-29. Dicapai pada 2018-10-28. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)