The Ego and Its Own

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Ego and Its Own

The Ego and Its Own (Jerman: Der Einzige und sein Eigentum), juga diterjemahkan sebagai The Unique and its Property, ialah karya 1844 oleh ahli falsafah Jerman Max Stirner. Ia mengemukakan kritikan pasca-Hegelian terhadap agama Kristian dan moral tradisional di satu pihak; dan di satu pihak lagi, humanisme, utilitarianisme, liberalisme, dan kebanyakan gerakan sosialis yang sedang berkembang ketika itu, sebaliknya menyokong egoisme amoral (walaupun yang penting bukan tidak bermoral atau antisosial). Ia dianggap sebagai pengaruh besar terhadap perkembangan anarkisme, eksistensialisme, nihilisme, dan pascamodenisme.[1]

Pada tahun 2010, John F. Welsh mencipta istilah egoisme dialektik untuk pemikiran Stirner yang dinyatakan dalam karya ini, untuk menekankan perbezaan daripada konotasi negatif dan pejoratif daripada penggunaan egoisme yang biasa digunakan setiap hari dalam erti kata egotisme.

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Goodway, David. Anarchist Seeds Beneath the Snow. Liverpool University Press, 2006, p. 99.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Paterson, R. W. K. (1993) [1971], The Nihilistic Egoist Max Stirner (ed. Reprint), London: Oxford University Press, ISBN 0-7512-0258-4.
  • Thomson, Ernie (2004), The Discovery of the Materialist Conception of History in the Writings of the Young Karl Marx, Lewiston, NY: E. Mellen Press, ISBN 0-7734-6426-3.
  • Laska, Bernd A. (2002), "Nietzsches initiale Krise", Germanic Notes and Reviews, 33 (2): 109–133; engl. trans. Nietzsche's Initial Crisis.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]