Tokugawa Iesato

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tokugawa Iesato
Kelahiran(1863-08-24)24 Ogos 1863
Meninggal duniaJun 5, 1940(1940-06-05) (umur 76)
Anak-anakTokugawa Iemasa, Tokugawa Yasuko, Tokugawa Ryōko, Tokugawa Toshiko

Tokugawa Iesato (Jepun: 徳 川 家 达, Ogos 24, 1863 - 5 JUN 1940) adalah ketua pertama Keluarga Tokugawa selepas penggulingan Keshogunan Tokugawa, dan seorang tokoh dalam politik Jepun semasa Meiji, Taishō dan awal Zaman Showa Jepun.

Kehidupan Awal[sunting | sunting sumber]

Tokugawa Iesato dilahirkan di Tayasu, di bawah nama 'Kamenosuke', beliau menjadi ketua yang ke-16, berikutan perletakan jawatan Shogun yang terakhir, Tokugawa Yoshinobu. Saudara-saudaranya Tokugawa Satotaka dan Tokugawa Takachiyo, yang juga telah memegang jawatan pengetua Tayasu pada masa yang berlainan. Walaupun dia adalah anak angkat Yoshinobu, penjaganya pada masa itu adalah Matsudaira Naritami, bekas Daimyo Tsuyama.

Kerjaya dan legasi[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1877, Iesato telah dihantar ke England untuk belajar di sana. Beliau kembali ke Jepun pada 1882, dan telah diberi gelaran kōshaku (公爵, putera) di bawah kazoku sistem bangsawan. Beliau menjadi ahli [Rumah [Rakan Sebaya (Jepun) | House of Peers]] Jepun dari penubuhannya pada tahun 1890, dan berkhidmat sebagai Presiden Dewan Peers dari 1901-1933. Apabila pentadbiran Perdana Menteri Yamamoto Gonnohyoe telah diturunkan jawatan disebabkan oleh Skandal Siemens, terdapat gerakan yang lebih kuat menyatakan Tokugawa Iesato harus dicalonkan untuk menjadi penggantinya. meninggalkan Berikutan Perang Dunia I, Iesato telah menjadi delegasi Jepun ke Persidangan Tentera Laut Washington . Beliau menyokong pendudukan Amerika Syarikat di bahagian 10:10:06 kekuatan tentera laut di antara Amerika Syarikat, Great Britain dan Jepun menarik kemaraan besar dari puak konservatif dalam Tentera Laut Di-Raja Jepun.Iesato diingati kerana telah pulih nasib politik dan reputasi keluarga Tokugawa, memegang jawatan kerajaan sebelum bersara, termasuk tempoh sebagai ketua ke-6 PertubuhanPalang Merah Jepun, Ketua Jepun-Amerika masyarakat, dan Presiden jawatankuasa kebangsaan yang menganjurkan Olimpik 1940. Iesato pernah berkata tentang bapa angkatnya,"Yoshinobu memusnahkan rumah Tokugawa; saya membina semula ia". Kuburnya di tanah perkuburan keluarga Tokugawa di Kuil Kanei-ji di Ueno, Tokyo. Beliau telah digantikan oleh Tokugawa Iemasa.

Laman Bantuan[sunting | sunting sumber]

Didahului oleh
Tokugawa Yoshinobu
Tokugawa family head
1868-1940
Diikuti oleh:
Tokugawa Iemasa