Vidkid Timo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Vidkid Timo
Vidkid Timo berpakaian untuk sebuah jamuan. Ogos 2003
Kelahiran
Timothy Paul Ritchie

(1968-04-21) 21 April 1968 (umur 55)
Nama lainVidkid Timo
Laman web rasmihttp://www.vidkidtimo.com

Timo Vidkid (lahir Timothy Paul Ritchie pada 21hb April 1968) adalah seorang pelakon, pemenang anugerah, anugerah filem pencalonan penulis, penerbit, dan pengarah dari sebahagian besar, tetapi tidak eksklusif, dewasa dan filem-filem erotis Amerika Syarikat.

Tubuh ganjilnya dari pekerjaan dan gaya otak telah membuatnya salah satu seniman yang paling terkemuka dan inspirasi dalam genre filem bawah tanah dan eksperimen. Timo menulis dan mengarahkan filem-filemnya dan juga bertindak dalam majoriti dari mereka. Untuk ilham, Timo sangat menarik tentang sastera, falsafah, psikologinya sendiri diakui luar biasa, parodi filem dan, yang paling penting, budaya dari Amerika Selatan, di mana ia lahir dan di mana dia telah hidup sebahagian besar hidupnya.

Tahun-tahun dahulu[sunting | sunting sumber]

Timo lahir di Baton Rouge dari sebuah keluarga kelas pertengahan keturunan Scotland, Cajun-Perancis dan Sicily. Walaupun dia dibesarkan di St Francisville, dia menghadiri Silliman Institute di Clinton selama lapan tahun, dan kemudian pergi ke West Feliciana High School untuk sisa-nya di tahun-tahun Sekolah Menengah Pertama dan Sekolah Menengah Atas. Dia juga cuba beberapa semester di Louisiana State University di Baton Rouge, tapi tidak merasa selesa dengan jenis pendidikan. Selama waktu itu, dia tinggal baik di Baton Rouge dan New Orleans. Digelarkan "Vidkid" oleh kerana lakonannya dalam filem pendek terdahulu, dibuat dengan kamera video pinjaman dan watak keterlaluan memaparkan dimainkan oleh dirinya sendiri dan bar rakan universiti. Hal ini selama ini pengeluaran rendah anggaran perguruan tinggi yang Timo mengembangkan gaya yang unik untuk mendongeng visual.

Penulis komedi[sunting | sunting sumber]

Pada sembilan belas tahun, beliau mula menulis ringkasan dialog dan plot untuk video muzik dan sandiwara komedi yang digunakan dalam tindakan kabaret oleh sohib kuliah, Jeff Roberson, yang menggambarkan watak dari Varla Jean Merman. Pasangan ini meneruskan untuk menghasilkan lebih daripada 14 menunjukkan hidup (seperti Infant Road Kill dan If An Entertainer Falls in the Woods Does Anyone Hear Her Scream?) dan puluhan filem-filem pendek (termasuk Sex in a Bathtub of Pasta dan An Erotic Eruption of Skim Milk at the Superdome).

Selama 1990-an, Timo bercabang dan mula menghasilkan filem dewasa juga, pada awalnya dengan Rico del la Playa, kemudian sendiri. Timo telah bekerja sama dengan artis seperti Jim Buck, Aaron Lawrence, dan Brandon Baker.

Pekerjaan filem[sunting | sunting sumber]

Vidkid Timo memiliki keluasan (tapi sukar untuk mencari) Filmografi Dewasa.

Pada tahun 1997, ia berkongsi anugerah untuk "Aktor Pendukung Terbaik" dengan Drew Andrews untuk penampilannya di Mardi Gras Cowboy (All Worlds Video) di Dewasa Erotis Anugerah Video Gay.

Filemografi dewasa pilihan[sunting | sunting sumber]

  • Mardi Gras Cowboy (nominated for "best sex comedy" and "best video" in the 1997 GVG awards)
  • Pueris Collection #19 "Cousins at Carnival" (nominated for "best amateur" in the 2000 GayVN awards)
  • Pueris Collection #30 "Booty-Call in Budapest" (nominated for "best amateur" in the 2001 GayVN awards)
  • At Twilight Come the Flesh-Eaters (nominated for "best video" in the 1998 GayVN awards)
  • Hippy Hollow
  • Orgy of Six

Filem terdahulu[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran video pertamanya adalah He Knows You're Old yang merupakan spoof horor, tentang seorang pembunuh berantai yang sasaran pasangan usia lanjut.

Usaha pertama pengarah Timo adalah Connie Lingus's Winning Star-Search Video dibintangi Jeff Roberson dalam seluar pendek pertama tarik banyak kem yang memuncak dalam penciptaan watak "Jean Varla Merman".

1980an[sunting | sunting sumber]

Sebahagian besar akhir nya filem 1980-an, bahkan komedi, memiliki nada muram dan falsafah. Banyak, seperti The Varla Merman Story dan Doesn't Live Here Anymore, dikatakan dipengaruhi oleh filem-filem awal John Waters.

1990an[sunting | sunting sumber]

Pada pertengahan tahun 1990, beliau mula bekerja dengan alter ego-Varla Roberson's Jean Merman kurang dan kurang ketika Roberson pindah ke New York City.

Selama tahun-tahun Timo pindah ke Missouri di mana dia terus membuat filem komedi dengan para mahasiswa dari University of Missouri, seperti The House on Haunted Hill dan The Schwartz Family Christmas.

Pada akhir 1990-an, Timo pindah kembali ke New Orleans dan mula bekerja pada filem-filem Dewasa. Dia juga melakukan perjalanan ke New York City dan Provincetown dan kembali bekerja dengan Varla Jean Merman. subjek muzik mereka pendek termasuk 24 Hours from Tulsa, If You Go Away, I Who Have Nothing, and Mockingbird Hill (sebuah parodi The Birds Alfred Hitchcock).

Ini adalah saat ini bahawa Timo didekati oleh videografer lain dari New Orleans (Rico del la Playa) untuk menulis, co-langsung, co-pengeluaran, dan co-bintang di klasik kultus erotis Mardi Gras Cowboy. Timo juga mula menghasilkan filem sendiri Dewasa bebas yang menyebabkan pelbagai pencalonan dan pujian kritis untuk kreativiti mereka dan penolakan untuk mengikuti formula yang ditetapkan.

Timo tidak hanya muncul di sebahagian besar filem sendiri, tapi juga tampil di video untuk pengarah lain seperti Shawn Gustavson (Jizz Boys 1), Wash West (Naked Highway), dan Aaron Lawrence (Aaron's American Tour 2, Aaron's Adventures in Amsterdam 1, dan Aaron's Adventures in Russia 3).

2000an[sunting | sunting sumber]

Vidkid Timo lanjutan kolaborasi sesekali dengan Varla Jean Merman, perjalanan ke Los Angeles untuk rakaman filem untuk All I Wanna Do Is Make Love to You. Timo juga digambarkan "Charles Manson Reilly" dalam tafsiran muzik Varla Lookin' For Love in All the Wrong Places. .

Timo juga pergi ke Paris, Brussel, Amsterdam, Prague, Budapest, St Petersburg, dan Moscow untuk segmen filem untuk video dewasanya. Ia juga terbang ke Amsterdam dan Bangkok untuk membantu rakannya, Aaron Lawrence.

Timo dan teman lelakinya (dihargaikan dalam beberapa filem sebagai "Philip Eric") dipindahkan ke lokasi terpencil di Alabama pada tahun 2004 (yang menandakan Timo pencen dari membuat dan menjual film dewasa).

Bahkan sambil menikmati kedamaian dan ketenangan hidup negara, Timo kembali ke kota yang ramai untuk filem dengan Varla sekurang-kurangnya sekali setiap tahun. Filem-filem pendek (seperti Jew Don't Know My Name dan The Best Things in Life Are Free) digunakan dalam lawatan kabaret Varla menunjukkan seluruh Amerika Syarikat. Timo menganggap persahabatannya dengan Roberson menjadi salah satu hubungan yang paling berharga yang pernah dialami. Timo juga mengaku bahawa penglibatannya dengan Jean Merman Varla komedi tetap menjadi salah satu usaha yang paling kreatif memuaskan hidupnya.

Pada bulan Julai 2006, Vidkid Timo dan Philip Eric merayakan ulang tahun kelima mereka dengan terbang ke Toronto dan berkahwin (kerana perkahwinan sama-jantina legal di sana).

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Selain pencalonan (beberapa denoted dalam bahagian "Pekerjaan filem" dan "Filemografi Dewasa" di atas) untuk menulis, mengarahkan, menghasilkan, dan arah seni (dalam tiga filem-nya), Vidkid Timo juga memenangi dua "pelakon penyokong terbaik" penghargaan (dari GVG Awards dan majalah Gay Chicago) baik untuk wataknya dalam Mardi Gras Cowboy.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]