Vladivostok

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Vladivostok (ru: Владивосток) ialah sebuah bandaraya yang terletak di timur Rusia di Jajahan Primorsky . Vladivostok ialah satu-satunya bandaraya pelabuhan di Rusia terletak di sebuah kawasan lingkungan Asia Timur selepas Tokyo, Seoul, Pyongyang, Beijing, Taipei, Hong Kong, Bangkok, Kuala Lumpur, Singapura, Jakarta, dan Manila. Ia terletak di kepala Golden Horn Bay, tidak jauh dari sempadan Rusia dengan China dan Korea Utara. Ia juga merupakan stesen penghujung dan terakhir bagi landasan kereta api Trans-Siberia. Merupakan pelabuhan utama dari Armada Pasifik Rusia. Pada sekitar tahun 2010, populasi penduduk bandar dianggarkan sebanyak 578,000 orang. Keluasan bandar ini mencapai sehingga 600km². Vladivostok telah dibuka pada tahun 2 Julai, 1860 dan mencapai status bandar pada 22 April, 1880. Mengikut bancian 2002 di Rusia, populasi bandar ini mencapai sehingga 594,701 penduduk, dan jumlah kepadatannya mencapai sehingga 991.2/km².

Pada tahun 2012, Vladivostok akan menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak 24 [[Asia-Pacific Economic Cooperation /Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik ] (APEC) forum. Dalam persiapan untuk acara tersebut, infrastruktur bandar sedang diubahsuai dan diperbaiki. Dua kabel-jambatan raksasa sedang dalam pembinaan di Vladivostok, iaitu Zolotoy Rog jambatan di atas Zolotoy Rog Bay di pusat bandar, dan Pulau Russky Jambatan dari daratan ke Pulau Russky, di mana puncak akan berlangsung. Jambatan terakhir akan menjadi jambatan kabel yang terpanjang di dunia selepas selesai.

Nama[sunting | sunting sumber]

Nama Vladivostok (Владивосток) longgar menterjemahkan dari bahasa Rusia sebagai "Maharaja dari Timur/Overlord from East", sebuah nama yang serupa dengan Vladikavkaz yang bermaksud "Maharaja dari Kaukasus/Overlord from Caucasus". Di Cina daratan (PRC), diketahui oleh Fúlādíwòsītuōkè transliterasi (符 拉迪沃斯 托克) walau nama tradisional China Hǎishēnwǎi (海参崴), yang bermaksud "tebing timun laut", masih kadang-kadang digunakan di China daratan [4] . dan Taiwan [5] Nama Jepun dari kota ini Urajiosutoku (ウラジオストク), sebuah transliterasi kasar dari Rusia awalnya ditulis dalam Kanji sebagai (浦 塩 斯 徳) dan sering disingkat menjadi Urajio; (ウラジオ; 浦 塩). Di Korea, nama ini diterjemahkan sebagai Beulladiboseutokeu (블라디 보스 토크) di Korea Selatan/ South Korea, Ullajibosŭttokhŭ (울라지보스또크) di Korea Utara/North Korea, dan Beullajiboseu-ttokeu (블라지보스또크) oleh Korea di China.

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Industri utama bandar ini adalah perkapalan, perikanan dan pengkalan tentera laut. Industri perikanan merangkumi empat per lima dari produk Vladivostok dan lain-lain produk makanan berjumlah 11%.

Eksport utama dari Vladivostok merupakan ikan, produk balak, besi ferrous dan bukan besi ferrous, dan kapal. Manakala, barangan import adalah seperti produk makanan, ubat-ubatan, pakaian, kasut, automobil (kenderaan), perkakasan teknikal untuk rumah, dan kapal.

Vladivostok menjadi tumpuan dari pelabur luar selepas pemansuhan kerajaan Soviet, ini menjadikan ia salah satu bandar utama dikawasan laut Pasifik dan Asia Timur.

Pelabuhan di Valdivostok

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.