Wikipedia:Cadangan penghapusan biografi orang hidup

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Biografi orang hidup yang tidak bersumber (BOH) layak untuk proses penghapusan yang dicadangkan khas, BLPPROD. Untuk memenuhi syarat untuk tag BLPPROD, entri mestilah biografi orang yang masih hidup dan tidak mengandungi sumber dalam bentuk apa pun (seperti rujukan, pautan luaran, dll., boleh dipercayai atau sebaliknya) yang menyokong pernyataan yang dibuat mengenai orang dalam biografi. Tidak seperti penghapusan yang dicadangkan piawai, templat penghapusan BOH boleh dikeluarkan hanya setelah biografi mengandungi sumber yang boleh dipercayai yang menyokong sekurang-kurangnya satu pernyataan yang dibuat mengenai orang dalam artikel tersebut. Sekiranya biografi tidak bersumber selepas tujuh hari, biografi boleh dihapuskan. Mekanisme penghapusan yang dicadangkan ini bertujuan untuk menambah, bukan menggantikan, proses penghapusan Wikipedia atau dasar kandungan.

Punca kekeliruan dalam aplikasi adalah perlakuan yang berbeza terhadap kehadiran sumber untuk penempatan tag, berbanding penghapusan tag. Syaratnya dapat disimpulkan sebagai: Hanya tambahkan BLPPROD jika tidak ada sumber dalam bentuk apa pun yang mendukung pernyataan yang dibuat mengenai orang dalam artikel itu, tetapi setelah (ditempatkan dengan betul), hanya dapat dihapus jika sumber yang dapat dipercaya ditambahkan . Kompromi ini mengelakkan keperluan pertimbangan mengenai kebolehpercayaan sumber untuk penempatan, dan mengehadkan masalah itu kepada keadaan yang jauh lebih sedikit, di hujung yang lain, di mana sumber sebenarnya ditambahkan dalam tempoh tujuh hari.

Catatan: Rencana BOH masih boleh dicalonkan untuk PROD standard jika tidak memenuhi kriteria BLPPROD, atau bahkan jika artikel sebelumnya telah ditandai untuk BLPPROD dan ditolak.

Walaupun dasar mengenai biografi orang hidup merangkumi semua jenis bahan biografi, penggunaan prosedur penghapusan ini hanya berlaku untuk rencana yang merupakan biografi orang hidup. Prosedur penghapusan ini tidak berlaku untuk kandungan seperti senarai orang atau maklumat biografi yang terdapat dalam rencana lain. Sekiranya terdapat keraguan terhadap penerapan prosedur ini, maka lebih baik menggunakan proses penghapusan yang lain (mis WP: PROD, WP: AFD atau yang lain yang berkenaan).

Latar belakang[sunting sumber]

Mengikut dasar Wikipedia mengenai biografi orang hidup, semua rencana diminta untuk memasukkan sumber yang boleh dipercayai untuk sebarang bahan mengenai orang yang hidup yang menjadi perdebatan. Di samping itu, semua petikan dan sebarang bahan yang dicabar atau mungkin ditentang memerlukan sumber yang boleh dipercayai berdasarkan dasar pengesahan kami. Semakin banyk pertikaian mengenai subjek, semakin tinggi kualiti sumbernya diperlukan.

Semua rencana yang bersumber secara tidak betul mengenai orang hidup mungkin dihapuskan mengikut proses penghapusan piawai, tetapi di samping itu, biografi yang tidak mengandungi sekurang-kurangnya satu sumber yang secara langsung menyokong bahan tersebut juga dapat dicadangkan untuk dihapus di bawah proses ini.

Pencalonan[sunting sumber]

Untuk meletakkan tag BLPPROD, prosesnya memerlukan rencana itu tidak mengandungi sumber dalam bentuk apa pun (sebagai rujukan, pautan luaran, dll.) yang menyokong pernyataan yang dibuat mengenai orang yang ada dalam biografi. Harap perhatikan bahawa ini adalah kriteria yang berbeza daripada yang digunakan untuk sumber yang ditambahkan setelah penempatan teg yang betul.

Sekiranya anda melihat biografi tentang orang yang hidup tanpa rujukan, anda sangat digalakkan untuk menambah sumber atau membuang apa-apa bahan yang diperdebatkan dan mencari sumber yang boleh dipercayai yang menyokong sisa kandungan biografi. Walaupun begitu, pencalonan juga dapat digunakan untuk melibatkan pencipta artikel atau untuk memastikan bahawa entri yang bermasalah dihadiri lebih cepat daripada dengan menandainya dengan {{BLP unsourced}}. Sekiranya, mempertimbangkan semua ini, anda ingin menggunakan proses penghapusan ini, anda harus:

Sebelum penamaan calon :

  1. Pastikan rencana itu tidak mengandungi sumber dalam bentuk apa pun yang menyokong pernyataan yang dibuat mengenai orang tersebut.
  2. Pertimbangkan untuk mencari sumber yang boleh dipercayai sendiri (Lihat juga WP: SEBELUM ).
  3. Pertimbangkan untuk menggunakan proses penghapusan lain jika anda tidak percaya artikel itu memenuhi garis panduan terkenal, atau Apa yang Bukan Wikipedia . Juga, periksa untuk melihat sama ada rencana itu memenuhi salah satu kriteria penghapusan segera, jika ya, gunakan kriteria tersebut.
  4. Tinjau sejarah biografi tersebut untuk mengesahkan bahawa ia tidak dirosakkan terutama jika sumber telah dihapus, dan tidak ada versi yang lebih sesuai untuk dirujuk.
  5. Sekiranya nada BLP yang tidak bersumber sepenuhnya negatif, jangan gunakan proses ini. Tambahkan {{db-negublp}} sebagai gantinya untuk mencalonkan penghapusan segera .
  6. Sekiranya terdapat pernyataan negatif atau perbalahan yang tidak bersumber, hapuskan pernyataan tersebut.


Pencalonan :

  1. Tambahkan {{ subst: prod blp }} ke bahagian atas biografi untuk mencalonkannya.
  2. Berikan ringkasan suntingan yang menunjukkan dengan jelas bahawa biografi telah dicadangkan untuk dihapuskan. Jangan tandakan suntingan sebagai kecil.
  3. Pertimbangkan untuk menambahkan biografi ke senarai pantau anda.
  4. Beritahu pencipta biografi atau penyumbang penting lain dengan meninggalkan mesej di halaman perbincangan mereka yang memberitahu mereka mengenai cadangan penghapusan. Ini dapat dilakukan dengan menambahkan tag {{subst: PRODwarningBLP | Nama biografi}}, atau teks lain yang sesuai. Menggunakan Twinkle untuk menandai artikel secara automatik akan memberitahu pencipta biografi.

Sekiranya ada keraguan terhadap penerapan prosedur ini pada rencana, maka lebih baik menggunakan proses penghapusan yang lain.

Membantah[sunting sumber]

Untuk dibatalkan, proses ini (apabila dimulakan dengan betul) memerlukan kehadiran sekurang-kurangnya satu sumber yang boleh dipercayai yang menyokong sekurang-kurangnya satu pernyataan yang dibuat mengenai orang dalam biografi. Jangan buang {{prod blp/dated}} sehingga biografi mempunyai sekurang-kurangnya satu sumber tersebut.

Sekiranya {{prod blp/dated}} telah dikeluarkan maka:

  1. jika tidak ada sumber seperti itu, tag boleh ditambahkan semula. Sekiranya praktikal, kembali ke tarikh luput asal;
  2. namun, dalam kes-kes sempadan, seperti apabila sumber kebolehpercayaan yang dipersoalkan (dan bukannya sumber yang tidak dapat dipercayai yang jelas) telah ditambahkan, biografi tersebut harus disenaraikan di rencana untuk dihapuskan.
  3. jika sumber yang relevan dan boleh dipercayai telah disediakan tetapi anda masih yakin bahawa biografi harus dihapuskan, gunakan salah satu proses penghapusan biasa.

Dalam semua keadaan, pertimbangkan meluangkan masa untuk menyoroti serta membincangkan dasar sumber dengan penyunting yang berminat.

Rencana hibrid[sunting sumber]

Kadang kala pengalihan dan rencana lain akan diedit untuk menukar subjeknya kepada BOH orang yang berbeza. Rencana seperti itu dapat dibahagikan seperti berikut dan rencana yang diperluas kemudiannya boleh menjalani proses penghapusan ini.

  1. hapus contoh per {{ G6 }}
  2. pulihkan suntingan baru mengenai subjek baru dan pindahkan ke Contoh (pekerjaan) tanpa membuat pengalihan
  3. memulihkan contoh seperti sebelum ia diubah
  4. jika Contoh (pekerjaan) adalah BOH yang tidak bersumber maka carikan sumber atau tandakannya dengan {{blpprod}}
  5. terangkan kepada pengarang versi baru apa yang telah berlaku dan di mana artikel mereka sekarang.

Memadam dan membatalkan penghapusan[sunting sumber]

Sebelum penghapusan berdasarkan proses ini, penyelia harus memeriksa biografi dan sejarahnya untuk mengesahkan bahawa:

  1. tag {{prod blp/dated}} telah digunakan sekurang-kurangnya tujuh hari, dan tidak ada sumber sokongan (tanpa mengira kebolehpercayaan atau bentuk) ketika ditandai;
  2. tiada sumber yang sah dimasukkan dalam biografi atau disediakan di halaman perbincangan;
  3. tidak ada versi sebelumnya yang sesuai untuk dikembalikan.

Sekiranya anda memutuskan untuk menghapus biografi, berikan alasan penghapusan maklumat, seperti yang standard yang disediakan oleh perisian: ' BLPPROD Tamat, masalah adalah: BOH Tidak Bersumber'. Sekiranya anda menggunakan skrip automatik, pastikan ia meninggalkan ringkasan log yang mencukupi. Anda juga boleh memilih untuk memindahkan biografi ke ruang draf, jika sesuai. Untuk memastikan penilaian bebas, biografi tidak boleh dihapus oleh orang yang sama yang menambahkan tag {{subst:prod blp}} .

Biografi mungkin akan dihapus ketika penyunting bersedia untuk menambahkan sumber yang boleh dipercayai. Pembatalan penghapusan boleh diminta melalui pentadbir atau di Wikipedia:Permohonan penghapusan. Setelah dipulihkan, templat {{prod blp/dated}} tidak boleh dikeluarkan, tetapi perlu diganti atau diganti untuk menetapkan semula tarikh luput. Jika permintaan belum melalui permintaan penghapusan, penyelia yang menjalankan penghapusan tersebut diharapkan dapat memeriksa sama ada sumber yang dapat dipercayai telah ditambahkan atau tidak.

Sekiranya anda memutuskan untuk tidak menghapus biografi kerana {{prod blp/dated}} tidak lagi berlaku — iaitu sumber yang sah telah disediakan, atau anda menambahkannya — atau jika prosesnya tidak berlaku di tempat pertama, maka anda hanya perlu membuang {{prod blp/dated}} . Sekiranya biografi mempunyai sumber, tetapi masih tidak bersumber sebahagiannya, pertimbangkan untuk menandai biografi itu dengan {{BLP sources}}

Hubungan dengan dasar dan proses lain[sunting sumber]

Kaedah penghapusan yang dicadangkan ini adalah alat tambahan yang akan digunakan untuk meningkatkan kualiti sumber BLP di Wikipedia. Tiada apa-apa perkara dalam dasar ini yang difahami untuk mempengaruhi dasar kandungan inti atau proses penghapusan yang ada. Sama ada BLP dikenakan penghapusan atau tidak, bahan yang diperdebatkan yang tidak bersumber atau kurang bersumber mesti dikeluarkan dari biografi dengan segera dan tanpa perbincangan sebelumnya, sesuai dengan kebijakan BLP.

  1. Biografi yang ditandai {{prod blp/dated}} tetap layak untuk pencalonan penghapusan cepat dengan cara biasa. Semasa menandakan calon penghapusan yang dicadangkan untuk penghapusan cepat, teg penghapusan yang dicadangkan harus ditinggalkan sekiranya penghapusan cepat ditolak. Calon cepat yang ditolak masih layak untuk cadangan penghapusan. Tag {{prod blp/dated}} boleh dipulihkan jika diganti dengan tag penghapusan cepat.
  2. Mengikut bahagian dasar BLP ini, BLP yang ditulis dengan teruk harus disekat atau dihapuskan. Pentadbir mungkin perlu menghapus halaman jika kandungan utama halaman tersebut adalah bahan perbalahan yang tidak bersumber atau kurang sumber, tidak ada cara yang jelas untuk memperbaikinya, dan tidak ada versi halaman sebelumnya yang mematuhi kebijakan.

Artikel BLP yang tidak memenuhi kriteria BLPPROD masih boleh dicalonkan untuk PROD standard. Selain itu penamaan BLPPROD yang ditolak sebelumnya tidak menyekat artikel daripada dicalonkan untuk PROD standard dan sebaliknya.

Lihat juga[sunting sumber]