Wilayah Kai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Peta wilayah Jepun (1868) dengan Wilayah Kai diserlahkan

Wilayah Kai (Jepun: 甲斐国, Hepburn: Kai-no-kuni) ialah sebuah wilayah di Jepun di kawasan Jepun iaitu dikenali hari ini sebagai Wilayah Yamanashi.[1] Kai bersempadan dengan WilayahSagami, Suruga, Shinano dan Musashi. Nama bentuk singkatannya ialah Kōshū (Jepun: 甲州). Asal namanya tidak dapat dikenal pasti. Ia terletak di tengah-tengah Honshū, baratTokyo, di kawasan pergunungan yang terkurung daratan yang merangkumi Gunung Fuji sepanjang sempadannya dengan Wilayah Shizuoka moden.

Hiroshige ukiyo-e "Kai" dalam "The Famous Scenes of the Sixty States" (六十余州名所図会), menggambarkan Saruhashi, sebuah jambatan di kawasan yang kini dikenali sebagai Ōtsuki, Yamanashi.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kai merupakan salah satu wilayah asal Jepun yang ditubuhkan pada zaman Nara di bawah Kod Taihō. Ibu kota asal wilayah itu terletak di tempat yang kini dikenali sebagai Fuefuki. Di bawah sistem klasifikasi Engishiki, Kai disenaraikan sebagai "negara teratas" (上国) dari segi kepentingan, dan salah satu daripada 16 "negara tengah" (中国) dari segi jarak dari ibu kota. Walaupun tidak secara langsung di Tōkaidō, ia juga termasuk sebagai salah satu wilayah Tōkaidō.

Banyak peninggalan dari zaman Kofun telah ditemui di Kai. Semasa zaman Heian, kawasan itu berada di bawah kawalan Kai Genji, yang mengawal wilayah itu sepanjang zaman Kamakura. Semasa zaman Sengoku, cabang klan, klan Takeda menjadi terkenal. Panglima perang Takeda Shingen, memerintah Kai dari kubu kuatnya di Kōfu dan meluaskan pegangan klan itu untuk merangkumi Wilayah Shinano dan Suruga, dan terlibat dalam peperangan berterusan menentang puak Uesugi di Wilayah Echigo. Selepas Takeda dikalahkan oleh pakatan yang diketuai oleh Oda Nobunaga dan Tokugawa Ieyasu, Wilayah Kai berada di bawah pemerintahan sementara oleh penahan Nobunaga, Kawajiri Hidetaka. Selepas pembunuhan Nobunaga, wilayah itu dipertandingkan antara Tokugawa Ieyasu dan puak Go-Hōjō yang berpusat di Odawara. Walau bagaimanapun, selepas pemusnahan Go-Hōjō oleh Toyotomi Hideyoshi pada tahun 1590, wilayah itu telah diperintah oleh penggantian penyokong setia Toyotomi.

Dengan penubuhan Keshogunan Tokugawa, Kai dianggap penting secara strategik untuk pertahanan Edo kerana kedudukannya di antara lebuh raya Tōkaidō dan Nakasendō, yang dihubungkan melalui Wilayah Kai oleh Kōshū Kaidō. Wilayah Kai telah diamanahkan kepada ahli puak Tokugawa atau puak Yanagisawa yang sangat dipercayai dari 1705-1724 sebagai Domain Kōfu, tetapi sebahagian besarnya dikekalkan sebagai wilayah tenryō yang diperintah secara langsung oleh shogunate melalui penggantian daikan kelas hatamoto.

Selepas Pemulihan Meiji, wilayah Kai telah dinamakan semula sebagai Prefektur Kōfu pada tahun 1869. Dengan pemansuhan sistem han pada tahun 1871, ia dinamakan semula sebagai Wilayah Yamanashi.

Daerah bersejarah[sunting | sunting sumber]

Wilayah Kai terdiri daripada sembilan daerah (asalnya terdiri daripada empat daerah):

Lebuh raya[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Nussbaum, Louis-Frédéric. (2005). "Kai" in Japan Encyclopedia, p. 448.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Wilayah Kai di Wikimedia Commons