William Lyne

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Honourable
Yang Berhormat

Sir William Lyne

Bendahari Australia
Dalam jawatan
30 Julai 1907 – 12 November 1908
Perdana MenteriAlfred Deakin
Didahului olehJohn Forrest
Digantikan olehAndrew Fisher
Menteri Perdagangan dan Kastam
Dalam jawatan
5 Julai 1905 – 30 Julai 1907
Perdana MenteriAlfred Deakin
Didahului olehAllan McLean
Digantikan olehAustin Chapman
Dalam jawatan
11 Ogos 1903 – 27 April 1904
Perdana MenteriEdmund Barton
Alfred Deakin
Didahului olehCharles Kingston
Digantikan olehAndrew Fisher
Menteri Dalam Negeri
Dalam jawatan
1 Januari 1901 – 11 Ogos 1903
Perdana MenteriEdmund Barton
Didahului olehPejabat baru
Digantikan olehJohn Forrest
Ketua Menteri New South Wales
Dalam jawatan
14 September 1899 – 27 Mac 1901
GabenorLord Beauchamp
Didahului olehGeorge Reid
Digantikan olehJohn See
Anggota Parlimen Australia
untuk Hume
Dalam jawatan
29 Mac 1901 – 13 Mei 1913
Didahului olehPejabat baru
Digantikan olehRobert Patten
Anggota Parlimen New South Wales
untuk Hume
Dalam jawatan
29 November 1880 – 20 Mac 1901
Didahului olehGeorge Day
Digantikan olehGordon McLaurin
Butiran peribadi
Lahir(1844-04-06)6 April 1844
Great Swanport, Van Diemen's Land, Australia
Meninggal dunia3 Ogos 1913(1913-08-03) (umur 69)
Double Bay, New South Wales, Australia
Parti politikProtectionist (before 1909)
Independent (after 1909)
PasanganMartha Shaw (k. 1870–1903)
Sarah Olden (k. 1905)
HubunganCarmichael Lyne (brother)

Sir William John Lyne KCMG (6 April 1844 – 3 Ogos 1913) ialah seorang ahli politik Australia yang berkhidmat sebagai Ketua Menteri New South Wales dari 1899 hingga 1901, dan kemudiannya sebagai menteri kabinet persekutuan di bawah Edmund Barton dan Alfred Deakin. Dia terkenal sebagai subjek "Hopetoun Blunder", tanpa diduga diminta untuk berkhidmat sebagai Perdana Menteri Australia pertama tetapi gagal membentuk kerajaan.

Lyne dilahirkan di Tanah Van Diemen, anak seorang petani pastoral. Apabila dia berumur 20 tahun, dia dan sepupunya mengambil stesen biri-biri di North West Queensland. Bagaimanapun, dia berpindah pulang selepas beberapa tahun dan mendapat pekerjaan di kerajaan tempatan. Lyne berpindah ke New South Wales pada tahun 1875, membeli stesen berhampiran Albury dan menjadi terkenal dalam hal ehwal masyarakat. Beliau telah dipilih sebagai ahli kolonial Legislative Assembly pada tahun 1880, dan mula-mula memasuki kabinet pada tahun 1885 di bawah George Dibbs. Beliau adalah ahli Parti Pelindung, dan penentang utama peniaga bebas Henry Parkes dan George Reid.

Lyne telah dipilih sebagai ketua Proteksi pada tahun 1895, dan menjadi Ketua Pembangkang di New South Wales. Dia mengetepikan pada tahun 1898, tetapi kembali sebagai pemimpin pada tahun berikutnya dan menjadi perdana menteri di ketua gabungan dengan Parti Buruh. Lyne mengetuai kerajaan yang bertenaga dan progresif, memulakan beberapa pembaharuan sosial yang besar. Beliau menyokong persekutuan pada dasarnya, berkhidmat sebagai perwakilan kepada beberapa konvensyen perlembagaan. Bagaimanapun, beliau menganggap draf perlembagaan terlalu tidak memihak kepada New South Wales dan menyokong undian "tidak" pada pungutan suara 1898 dan 1899.

Pada tahun 1900, Lyne telah diminta oleh Lord Hopetoun (gabenor-jeneral yang akan datang) untuk mengetuai kerajaan negara pertama Australia. Hopetoun bergantung pada duluan yang ditubuhkan di Konfederasi Kanada, di mana perdana menteri koloni terbesar menjadi perdana menteri persekutuan baharu. Bagaimanapun, Lyne tidak mendapat sokongan daripada ahli persekutuan terkemuka dan terpaksa melepaskan penghormatan kepada Edmund Barton. Lyne menjadi Menteri Dalam Negeri dalam kerajaan Barton, dan kemudiannya Menteri Perdagangan dan Kastam dan Bendahari di bawah Alfred Deakin. Lyne menentang pembentukan Parti Liberal Komanwel baharu pada tahun 1909 dan menghabiskan baki kerjayanya sebagai crossbencher, menyokong kerajaan Buruh Andrew Fisher . Dia kehilangan kerusinya pada pilihan raya 1913 dan meninggal dunia beberapa bulan kemudian.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Lyne sebagai seorang lelaki muda (s. 1860s)

Lyne dilahirkan di Great Swanport, Van Diemen's Land (yang sekarang Swansea, Tasmania). Dia adalah anak sulung John Lyne, seorang petani pastoral yang akan berkhidmat di Tasmania House of Assembly dari 1880 hingga 1893.[1] Beliau mendapat pendidikan di Kolej Horton, Ross, dan seterusnya oleh tutor persendirian.

Pada pertengahan 1860-an, dia meninggalkan Tasmania pada usia 20 untuk mengambil tanah di utara Queensland. Dia mengembara bersama Henry Steiglitz dan berkhemah di Gregory River sebelum menuju ke pajakan Rocklands George Sutherland di Georgina River. Di tempat ini, Lyne mengambil bahagian dalam pertempuran dengan orang Aborigin tempatan di mana salah seorang daripada kumpulan itu melepaskan tembakan, mengenai sekumpulan bumerang yang menakutkan orang Asli untuk melarikan diri.[2] Mengetahui iklim tidak sesuai dengannya, dia kembali ke Tasmania setahun kemudian. Beliau menjadi kerani di Majlis Glamorgan. Selepas 10 tahun, Lyne bertolak ke tanah besar semula pada tahun 1875 dan mengambil tanah di Cumberoona berhampiran Albury, New South Wales.[3]

Politik New South Wales[sunting | sunting sumber]

Lyne adalah ahli Hume dalam New South Wales Legislative Assembly dari tahun 1880. Seorang Pelindung, beliau adalah Setiausaha Kerja Raya pada 1885 dan dari 1886 hingga 1887 dan Setiausaha Tanah pada 1889.[4] Dari 1891 hingga 1894, beliau menjadi Setiausaha Kerja Raya sekali lagi dalam kementerian ketiga George Dibbs. Lyne adalah seorang pelindung yang kuat dan berjuang keras untuk mendapatkan tarif yang tinggi. Beliau juga menyokong kuat perluasan kereta api dan meneruskan pembinaan Jalur Culcairn ke Corowa di kawasan pengundinya sendiri.[5]

Parti Perdagangan Bebas masih sangat kuat di New South Wales, dan George Reid memenangi pilihan raya 1895 dan Lyne menjadi Ketua Pembangkang kerana Dibbs kehilangan kerusinya. Reid telah mengamanahkan John Cash Neild dengan penyediaan laporan mengenai pencen hari tua, dan dia telah berjanji kepada ketua Parti Buruh bahawa dia akan memberi Neild tiada bayaran untuk ini tanpa kebenaran Parlimen. Mengetahui bahawa kerja itu jauh lebih hebat daripada yang dia jangkakan, Neild telah meminta dan memperoleh pendahuluan untuk menjangkakan undian. Lyne, melalui pindaan bijak undi mahu percaya, menjadikannya hampir mustahil untuk parti Buruh menyokong Reid, sekali gus menjajarkan Parti Buruh yang memegang imbangan kuasa terhadap Reid. Lyne menjadi Perdana Menteri dengan bersetuju dengan pembaharuan yang dicadangkan oleh Parti Buruh.[3][6] Lyne menjanjikan pembaharuan khusus Parti Buruh dan dia meluluskan 85 Akta antara Julai dan Disember 1900, termasuk penutupan awal kedai runcit, peraturan lombong arang batu dan pelepasan kemalangan pelombong, pencen hari tua dan tamat tugas kematian.[5]

Lyne adalah penentang yang konsisten terhadap Persekutuan Australia sehingga penubuhan Komanwel pada tahun 1901. Beliau adalah salah seorang wakil New South Wales pada konvensyen 1897 dan menduduki jawatankuasa kewangan tetapi tidak mempunyai pengaruh penting pada perbahasan. Apabila kempen bermula sebelum referendum 1898, Lyne mengisytiharkan dirinya menentang rang undang-undang itu, dan pada pungutan suara kedua, yang diadakan pada tahun 1899, beliau adalah satu-satunya wakil konvensyen New South Wales yang masih tidak berpuas hati dengan rang undang-undang yang dipinda. Reid, selepas beberapa keraguan, bagaimanapun, mengisytiharkan dirinya sepenuh hati di pihak persekutuan, dan referendum menunjukkan majoriti besar di pihak "Ya".[3]

Politik Persekutuan[sunting | sunting sumber]

William Lyne di Konvensyen Persekutuan Australia 1898

Sebagai Perdana Menteri di koloni terbesar, Lyne menganggap dirinya berhak menjadi Perdana Menteri Australia pertama apabila koloni-koloni itu bersekutu pada Januari 1901. Ini adalah selaras dengan preseden yang ditubuhkan di Konfederasi Kanada tiga dekad sebelumnya.

Governor-General, Lord Hopetoun, juga mempunyai fikiran ini, dan menawarkan jawatan itu kepada Lyne pada Disember 1900, mengetuai kerajaan sementara itu akan berlangsung sehingga pilihan raya persekutuan pertama. Walau bagaimanapun, memandangkan Lyne telah menentang persekutuan, kebanyakan ahli politik kanan, terutamanya Alfred Deakin, memberitahu Hopetoun bahawa mereka tidak akan berkhidmat di bawah Lyne. Apabila ternyata Lyne tidak akan dapat membentuk kerajaan, dia mengembalikan komisennya kepada Hopetoun. Akhirnya, Hopetoun terpaksa menerima pandangan majoriti bahawa Edmund Barton, ketua pergerakan persekutuan, harus menjadi Perdana Menteri. Kegagalan Lyne untuk membentuk kerajaan dikenali sebagai "Hopetoun Blunder."

Lyne menjadi Menteri Dalam Negeri dalam kabinet Barton pada 1 Januari 1901 dan dipilih ke Parlimen persekutuan pertama sebagai ahli untuk Bahagian Hume pada Mac 1901. Beliau bertanggungjawab ke atas Akta Francais Komanwel 1902 (mendahului Akta Pilihan Raya Komanwel), termasuk pengenalan hak mengundi wanita dan penubuhan Perkhidmatan Awam Komanwel.[5] Beliau kekal sebagai Menteri Dalam Negeri sehingga Charles Kingston meninggalkan kabinet, dan menjadi Menteri Perdagangan dan Kastam menggantikannya pada 7 Ogos 1903. Beliau mengekalkannya. kedudukan semasa Deakin menjadi Perdana Menteri menjelang akhir September. pilihan raya umum yang diadakan pada Disember 1903 menyebabkan kembalinya tiga parti yang hampir sama, dan Deakin terpaksa meletak jawatan pada April 1904 tetapi kembali berkuasa pada Julai 1905 dengan Lyne dalam kedudukan lamanya.

Pada April 1907 Lyne menemani Deakin ke persidangan kolonial dan berusaha untuk memujuk ahli politik British bahawa mereka bodoh dalam berpegang kepada dasar perdagangan bebas mereka. Deakin dan Lyne kembali ke Australia pada bulan Jun, dan apabila Sir John Forrest meletakkan jawatannya sebagai Bendahari pada penghujung Julai 1907, Lyne menggantikannya.[3]

Nama Lyne dikaitkan dengan 'Tarif Lyne'— Akta Tarif Kastam 1908—yang meningkatkan tahap perlindungan untuk industri tempatan dengan ketara.[7] Ia mewakili kejayaan terakhir ahli politik yang mengutamakan perlindungan, berbanding mereka yang menyokong perdagangan bebas, dan menamatkan percanggahan politik utama Australia sebelum Persekutuan.

Kerajaan gabungan[sunting | sunting sumber]

Pada November 1908, parti Buruh menarik balik sokongannya daripada Deakin, dan Fisher menggantikannya dan memegang jawatan sehingga Jun 1909, apabila Deakin dan Cook bergabung dan membentuk apa yang dipanggil. "Fusion" kerajaan. Lyne menuduh Deakin pengkhianatan dan selepas itu duduk sebagai Proteksi bebas. Kecaman pahitnya terhadap rakannya yang pernah menjadi rakannya berterusan selama 11 bulan perkhidmatan itu berlangsung tetapi Deakin tidak menjawab. Parti Buruh datang dengan majoriti besar dalam pilihan raya April 1910, dan Lyne dipilih sebagai bebas pro-Buruh. Walau bagaimanapun, Lyne kehilangan kerusinya dalam pilihan raya Mei 1913 apabila Parti Buruh tewas kepada pembangkang Parti Liberal Komanwel.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Selepas kematian isteri pertamanya Martha née Shaw, Lyne berkahwin semula pada tahun 1906, dengan Sarah Jane Olden.

Sir William Lyne meninggal dunia di pinggir bandar Sydney, Double Bay, pada tahun 1913. Beliau meninggalkan seorang anak lelaki dan tiga anak perempuan hasil perkahwinan pertama dan oleh isteri kedua dan anak perempuannya.[3] Pada 8 April 1960, Lady Sarah Lyne membentangkan litografi yang menggambarkan pembukaan Parlimen Persekutuan pertama kepada Sekolah Menengah Lyneham yang baru dibuka.[8] Lady Lyne meninggal dunia di Canberra pada tahun 1961 dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Woden.[9]

Penilaian[sunting | sunting sumber]

Kamus Biografi Australia 1949 menilai Lyne sebagai:[3]

Lyne lebih kepada seorang ahli politik daripada seorang negarawan, sentiasa cenderung untuk mengambil pandangan yang agak sempit tentang politik. Dia melakukan beberapa kerja yang baik semasa Perdana Menteri New South Wales dengan memasukkan bil Penutupan Awal (mengawasi waktu membeli-belah), bil Timbang Tara Industri, dan membawa tugas kematian bergraduat; tetapi bahkan langkah-langkah ini adalah sebahagian daripada tawar-menawarnya dengan parti Buruh.

Dia tinggi dan cergas, pada zaman mudanya seorang lelaki semak Australia yang tipikal. Dia mengenali semua orang dalam pengundinya dan merupakan kawan baik kepada semua. Dia berterus terang dan berterus terang dan dikatakan bahawa dia adalah seorang lelaki yang tangannya masuk secara naluriah ke dalam poketnya apabila sebarang rayuan dibuat kepadanya. Di Parlimen, beliau seorang yang berani dan pentadbir yang cergas.

Hampir tidak berpidato, dia seorang ahli taktik yang baik. Walaupun dibayangi oleh lelaki yang lebih hebat seperti Barton, Reid dan Deakin, pandangannya mempunyai banyak pengaruh pada zamannya. Dalam kehidupan politik awalnya, beliau adalah penyokong hebat irrigation, dan dalam politik persekutuan beliau mempunyai banyak kaitan dengan pembentukan dasar perlindungan yang akhirnya diterima pakai oleh Komanwel.

Reputasinya telah terjejas teruk oleh huraian Alfred Deakin tentang dia sebagai "seorang ahli politik yang kasar, anggun, mencurigakan, keliru, rabun, dan menyekat belakang".[5]

Kepujian[sunting | sunting sumber]

Lyne telah dicipta Knight Commander of the Order of St Michael and St George (KCMG) pada tahun 1900.[3][10] Pilihan raya Persekutuan Bahagian Lyne dan pinggir bandar Canberra Lyneham dinamakan sempena namanya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "John Lyne". The Parliament of Tasmania from 1856. Parliament of Tasmania. 2005. Dicapai pada 20 Ogos 2007. dan "Electorate of Apsley – History". Parliament of Tasmania. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 September 2007. Dicapai pada 20 Ogos 2007.
  2. ^ Sutherland, George (1913). Pioneering Days: thrilling incidents across the wilds of Queensland. Brisbane: W.H. Wendt & Co.
  3. ^ a b c d e f g Serle, Percival. "Lyne, Sir William John (1844–1913)". Dictionary of Australian Biography. Project Gutenberg Australia. Dicapai pada 14 April 2007.
  4. ^ Templat:Cite NSW Parliament
  5. ^ a b c d Templat:Australian Dictionary of Biography
  6. ^ Childe, Vere Gordon (1923). "Chapter II. The Theory and Practice of Caucus Control". How Labour Governs. www.marxist.org. Dicapai pada 20 Ogos 2007.
  7. ^ "THE LYNE TARIFF". Advertiser (Adelaide, SA : 1889 - 1931). 3 September 1907. m/s. 4. Dicapai pada 26 Oktober 2019.
  8. ^ "School Gets Historic Lithograph". The Canberra Times. Trove. 9 April 1960.
  9. ^ Lady Lyne mempunyai batu nisan di Tanah Perkuburan Woden yang mencatat tarikh kematian
  10. ^ "No. 27195". The London Gazette (Supplement). 23 Mei 1900. m/s. 3328.
Kerusi dewan
Didahului oleh
George Day
Ahli Hume
1880 – 1901
Diikuti oleh:
Gordon McLaurin
Jawatan politik
Didahului oleh
Henry Badgery
Setiausaha Kerja Raya
1885
Diikuti oleh:
Jacob Garrard
Didahului oleh
Jacob Garrard
Setiausaha Kerja Raya
1886–1887
Diikuti oleh:
John Sutherland
Didahului oleh
James Brunker
Setiausaha Tanah
1889
Diikuti oleh:
James Brunker
Didahului oleh
James Young
Setiausaha Kerja Raya
1891–1894
Diikuti oleh:
James Young
Didahului oleh
George Reid
Ketua Menteri New South Wales
1899–1901
Diikuti oleh:
Sir John See
Didahului oleh
Joseph Carruthers
Bendahari Kolonial New South Wales
1899 – 1901
Diikuti oleh:
Thomas Waddell
Kerusi dewan
Bahagian baharu Ahli Hume
1901–1913
Diikuti oleh:
Robert Patten
Jawatan politik
Gelaran baharu Menteri Dalam Negeri
1901–1903
Diikuti oleh:
John Forrest
Didahului oleh
Charles Kingston
Menteri Perdagangan dan Kastam
1903–1904
Diikuti oleh:
Andrew Fisher
Didahului oleh
Allan McLean
Menteri Perdagangan dan Kastam
1905–1907
Diikuti oleh:
Austin Chapman
Didahului oleh
Sir John Forrest
Bendahari Australia
1907–1908
Diikuti oleh:
Andrew Fisher

Templat:Treasurers of Australia

Templat:Treasurers of New South Wales Templat:Barton Cabinet Templat:First Deakin Cabinet Templat:Second Deakin Cabinet Templat:Third Deakin Cabinet