Yamaha YZF-R1

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yamaha YZF-R1
PengeluarYamaha
Juga dikenaliR1
Pengeluaran1998-sekarang
PendahuluYamaha YZF1000R
KelasMotosikal sport
BerkaitanYamaha YZF-R6

Yamaha YZF-R1 diperkenalkan pada tahun 1998 sebagai motosikal sport generasi ketiga Yamaha.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bermula dengan FZR1000 pada tahun 1987, Yamaha menjadi perintis kepada beberapa inovasi kejuruteraan termasuklah kerangka aluminium "DeltaBox", teknologi masukan dan ekzos termasuklah penggunaan 5 injap sesilinder serta injap kuasa ekzos EXUP. Keluaran kuasa enjin yang boleh dimanfaatkan meningkat dengan dramatik sepanjang seluruh banjaran RPM serta menampilkan salah satu lengkuk kuasa paling sekata pada sesebuah motosikal. Kerangka aluminium Deltabox adalah sangat ringan dan tegar berbanding kerangka keluli dan kedua-dua pengendalian serta kuasa membrek juga diperbaharui berbanding kerangka buaian keluli gaya lama. Pembaharuan yang dilakukan menjadikan FZR1000 sebagai "tour de force" serta telah diundi sebagai "motosikal terbaik sepanjang dekad" bagi ramai pengkritik yang mendapati kemampuannya di kedua-dua jalan raya dan jalan tanah merah.

Untuk empat tahun berikutnya Yamaha menikmati peningkatan jualan serta kejayaan di dalam perlumbaan, namun pada tahun 1992 Honda memperkenalkan CBR900RR Fireblade yang merupakan "perkahwinan" antara kerangka motosikal 600cc dengan enjin 750cc yang dikorek semula. Walaupun motosikal Fireblade tidaklah sebegitu berkuasa seperti FZR1000, namun ia lebih ringan serta lebih pendek, menjadikannya lebih mudah untuk dikendalikan. Yamaha mengambil masa empat tahun untuk menyedari perubahan berat dan kuasa yang ketara yang diperkenalkan pada YZF1000R "ThunderAce". Sungguhpun demikian, YZF1000R yang diasaskan dengan enjin Genesis asal yang dicondongkan sedikit ke hadapan menjadikan tapak rodanya lebih panjang daripada Fireblade.

1998[sunting | sunting sumber]

Yamaha melancarkan model YZF-R1 setelah mereka semula enjin Genesis bagi mengubah kedudukan aci engkol serta aci masukan dan keluaran kotak gear dan langkah ini "memadatkan" enjin serta menghasilkan pengurangan ketara panjang enjin. Ini membolehkan tapak roda dipendekkan dengan ketara, menghasilkan pengendalian yang lebih mantap serta pusat graviti yang optimum.

Model Yamaha YZF-R1 generasi pertama didapati dalam pilihan warna putih/merah atau biru. Di Eropah, pilihan warna biru menjadi sangat popular sehingga mengakibatkan kekurangan bekalan, ditambah pula apabila model tersebut dipanggil semula di seluruh dunia akibat masalah klac. Motosikal ini mempunyai nisbah mampatan 11.8:1 dengan transmisi 6 kelajuan serta klac berbilang plat. Kini Yamaha menggambarkan pelancaran R1 sebagai nilai sebenar "Kando".[1]

1999[sunting | sunting sumber]

Papan pemuka R1

Versi 1999 bagi R1 hanya menampakkan perubahan kecil, selain perubahan corak grafik. Perubahan ketara model tersebut adalah pautan tuas gear yang direka semula serta panjang aci penukar gear yang ditambah bagi penukaran gear yang lebih lancar. Muatan tangki minyak rizab dikurangkan daripada 5.5 liter kepada 4.0 liter, tetapi jumlah muatan bahan api tidak berubah iaitu 18 liter. Panggilan semula model kali kedua di seluruh dunia dilakukan bagi menggantikan pengapit hos bahan penyejuk di bawah tangki bahan api yang memberi kesan kepada model awal tahun 1999 serta semua model tahun 1998.

2001 YZF-R1

2000 - 2001[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2000, Yamaha memperkenalkan satu siri perubahan untuk menambah baik motosikal tersebut, termasuklah perubahan kecil kepada kemasan badan untuk pengendalian perjalanan jarak jauh yang lebih baik. Model R1 sememangnya model yang cemerlang untuk perjalanan jarak dekat, tetapi kurang digemari semasa perjalanan jauh kerana pengendaliannya yang pantas. Matlamat rekabentuk utama Yamaha ialah untuk menajamkan model sedia ada dan bukan merekanya semula. Sungguhpun demikian Yamaha telah melakukan lebih 150 perubahan untuk menjadikan model ini lebih ringan, lebih anggun serta lebih menjimatkan bahan api. Dengan 150 kuasa kuda yang didakwa pada aci engkol, keluaran kuasa kelajuan tinggi tetap sama tetapi perubahan pada sistem pengurusan enjin telah menghasilkan edaran kuasa yang lebih meluas dan sekata. Kemasan badan masih sama seperti model asal walaupun perubahan kecil menghasilkan pengurangan 3% pada pemalar daya heretan.

Ruang pelana juga telah dikemas kini. Tangki bahan api telah direka semula dengan sudut belakang yang lebih santai serta kelegaan kaki yang lebih dalam untuk perasaan menunggang yang lebih baik. Panjang pelana menganjur ke arah hadapan tangki dan kedudukan pelana baru yang lebih curam menumpukan lebih berat ke bahagian hadapan. Kesemua ini bertujuan untuk memperbaiki imbangan berat serta kestabilan dan pengendalian lebih baik di selekoh tajam. Karburetor yang digunakan telah dijetkan semula untuk tindak balas pendikit yang lebih baik -- terutamanya pada RPM rendah -- sehinggalah ke garisan merah 11,750 rpm. Aci sesondol yang direka semula adalah lebih ringan serta menggunakan rongga minyak dalaman untuk melincirkan jurnal yang mana, jika digabungkan dengan kelegaan tapet yang dikurangkan, menghasilkan kurang geseran serta kurang bunyi bising enjin. Perubahan di dalam kotak engkol adalah kotak gear dengan nisbah gear yang lebih besar, aci penukar gear krom-moli dengan galas tambahan serta pautan penukar gear dan injak kaki. Kesemua perubahan ini disasarkan bagi menyelesaikan rungutan tahun sebelumnya mengenai sistem transmisi di samping membantu memanfaatkan sepenuhnya kuasa enjin R1 ke atas jalan raya.

2001 merupakan tahun pertama angka-angka prestasi R1 telah ditandingi. Motosikal Suzuki GSX-R1000, mempunyai berat yang lebih kurang sama tetapi menghasilkan lebih kuasa kuda dan kilasan. Ia juga menandakan tahun terakhir Yamaha menggunakan karburetor pada enjin R1. Tahun berikutnya R1 mula menggunakan sistem suntikan bahan api.

2002 - 2003[sunting | sunting sumber]

Sistem suntikan bahan api yang baru diperkenalkan pada model tahun 2002, yang berfungsi seperti karburetor dengan menggunakan injap gelungsur karburetor CV yang dikawal oleh vakum enjin. Dengan kuasa kuda sama seperti model tahun 2001, enjinnya direka semula (lubang lebih besar, lejang lebih pendek) untuk membolehkan enjin berputar lebih tinggi, lebih pantas serta lebih lama. Untuk tahun 2003, satu-satunya perubahan adalah pilihan warna. Model tahun-tahun lalu kesemuanya ada pilihan warna merah, tetapi ia telah digantikan dengan corak api merah dan hitam ("Special Edition") dengan kos tambahan AS$100. Juga pada tahun 2002, Yamaha melancarkan kerangka "Deltabox III" rekaan baru, yang mana, dengan teknik pembinaan hidroform, mengurangkan bilangan kimpalan pada kerangka, meningkatkan kekuatan serta ketegaran kilasannya. Bahagian belakang motosikal dikemas kini dengan penggunaan lampu belakang LED. Ini menghasilkan garisan badan belakang yang lebih licin jika memilih salah satu kaedah ubahsuai kosmetik yang lazim, seperti menanggalkan batang lampu isyarat membelok serta braket nombor pendaftaran kenderaan; serta mengantikannya dengan alat ganti yang "memeluk" badan atau kerangka. Selain itu juga, lampu-lampu hadapan ditambah baik pada tahun 2002, antara lampu-lampu besar definisi tinggi dan juga lampu "parkir" tepi di antara panel dwi-lampu hadapan, memberikan lebih keupayaan pasaran bagi menukar lampu kelipan hadapan dan menggunakan lampu hadapan tersebut sebagai lampu isyarat membelok atau lampu kecemasan jika berhenti.

2004 - 2005[sunting | sunting sumber]

2004 YZF-R1

Dengan persaingan yang semakin sengit, Yamaha menjalankan proses pembangunan utama. Ia termasuklah kemas kini gaya seperti sistem ekzos di bawah pelana, serta naik taraf prestasi termasuklah brek jejari serta buat kali pertamanya pada liang masukan udara asakan R1. Tambahan pula, kecenderungan untuk menghasilkan "wheelie" yang sering berlaku pada model keluaran terawal dikurangkan dengan ketara melalui perubahan geometri kerangka serta sifat berat. Enjin serba baru (kini tidak lagi digunakan sebagai komponen tegasan pada kerangka) menampilkan kotak engkol atas yang diasingkan daripada blok silinder. Motosikal R1 model 2004 menghasilkan kuasa kuda 172 hp pada aci engkol (tanpa asakan udara; 180 hp dengan asakan udara) dan juga seberat 172 kilogram. Juga ditambah ialah pelembap stereng yang dipasang di kilang. Ditambah dengan perubahan pada kerangka, ia membanti menghapuskan kecenderungan bar hendal daripada bergegar dengan kuatnya semasa pecutan pantas atau lebih lagi semasa nyahpecutan.

2006 YZF-R1

2006[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2006, Yamaha YZF-R1 ditingkatkan keluaran kuasanya kepada 180 hp pada roda tenaga. Tambahan pula, untuk menangani masalah pecutan yang kurang stabil, lengan ayunnya telah dipanjangkan sebanyak 20 mm. Selain itu juga, sempena sambutan 50 tahun perlumbaan Yamaha di Amerika Syarikat, Yamaha melancarkan Edisi Khas dengan pilihan warna asal perlumbaan Yamaha iaitu kuning/putih/hitam. Selain itu, model edisi terhad (LE/SP) juga dikeluarkan menampilkan replika corak warna cat Kenny Roberts iaitu warna kuning dan hitam, sistem gantungan depan dan belakang Öhlins yang dibangunkan oleh pembangun motosikal YZR-M1 untuk MotoGP. Rim aluminium khas Marchesini untuk edisi LE mengurangkan berat tidak berspring sebanyak sepaun. Klac penggelincir, sistem brek Brembo, serta suis pemasa pusingan di bahagian kanan hendal menjadikan model LE lebih sesuai untuk pelumba pengeluaran.

2007 - 2008[sunting | sunting sumber]

2007 Yamaha YZF-R1 yang digunakan oleh Noriyuki Haga semasa Kejuaraan Dunia Superbike.

Model YZF-R1 serba baru bagi tahun 2007 telah diumumkan pada 9 Oktober 2006. Ciri utama termasuklah enjin empat silinder serba baru; dengan penggunaan 4 injap sesilinder yang lebih konvensional daripada konfigurasi terkenal 5 injap sesilinder Yamaha. Ciri baru yang lain adalah sistem corong masukan boleh laras elektronik Masukan Kawalan Cip Yamaha (YCC-I; Yamaha Chip Control Intake), sistem pendikit "pandu dengan dawai" Pendikit Kawalan Cip Yamaha (YCC-T; Yamaha Chip Control Throttle), klac penggelincir, kerangka aluminium Deltabox serba baru, angkup brek hadapan 6 omboh dengan cakera brek 310 mm, radiator yang lebih luas, serta penggayaan M1 pada liang asakan udara masukan pada fairing hadapan.


2009[sunting | sunting sumber]

Pada lewat 2008 Yamaha mengumumkan mereka akan membebaskan satu model serba baru R1 untuk 2009. Model baru R1 ini mengambil teknologi enjin daripada motosikal M1 MOTO GP dengan nya crossplane syaf, motosikal pengeluaran pertama berbuat demikian. Teknologi Crossplane, meletakkan rod sambung yang setiap 90° daripada yang akan datang, dengan satu selang pembakaran tak rata 270°- 180°- 90°- 180°. Idea teknologi ini adalah bagi mengurangkan syaf yang dalaman kilas, oleh itu memberi baru R1 satu penyampaian kuasa yang lebih linear.Yamaha mendakwa motosikal itu akan memberi penunggang 'dua enjin dalam satu', kilas rendah sepasang kembar dan langkah cemas satu sebaris empat. Seperti penjelmaan semula sebelumnya R1 2009 model menyimpan nya YCC-T (Cip Yamaha Throttle Yang Terkawal)

Satu lagi kemajuan dimasukkan ke dalam 09 model adalah D-Mode Throttle Control Valve Mapping yang membenarkan seorang penunggang bagi memilih antara 3 buah peta berbeza bergantung persekitaran penunggang itu. Setiap cara operasi kawal ciri-ciri YCC T mengubah bagaimana R1 bertindak balas ke pemandu input. Mod pertama itu adalah Standard Mode, yang menghantar prestasi untuk satu kepelbagaian luas syarat-syarat pemanduan. Mod kedua itu adalah "SATU" mod yang akan memberi seorang penunggang lebih banyak kuasa bolehsedia dalam diturunkan kepada pertengahan julat RPM. Mod ketiga itu adalah "B" mod, yang adalah satu latar dail bagi mod yang sebelumnya, direka untuk melembutkan menjerut sambutan dalam cuaca lembap dan berat lalulintas. Pendikit D Mode kawalan dikawal melalui penunggang terus satu depan butang mod dekat pendikit.

Pengendalian keseluruhan R1 telah dipertingkatkan melalui beberapa perubahan untuk membingkai dan penggantungan. Satu bingkai kapal selam yang baru sedang direka bentuk untuk 09 R1 yang adalah magnesium yang dibuang dalam satu serat karbon acuan. Kapal selam baru ini bingkai menawarkan kuasa terulung untuk nisbah berat, manakala membantu menyimpan jisim lebih rapat untuk pusat graviti dan kemudiannya memberi basikal prestasi pengendalian lebih besar. Kejutan bahagian belakang pada 09 tawaran redaman laju boleh ubah serta mudah untuk mencubit prabeban melalui satu pelarasan skru. Kejutan belakang kini sambung di bawah lengan buaian rangkaian berbeza terus; satu perubahan daripada tahun-tahun sebelumnya Penggantungan depan mengambil nya tanda-tanda daripada M1 sebagai garpu yang kiri pemegang-pemegang redaman mampatan manakala kawalan-kawalan yang tepat tugas-tugas lantunan. Seperti satu bonus tambahan untuk pengendalian keseluruhan dan keselamatan, ini merupakan tahun pertama pemaju-pemaju Yamaha termasuk satu batang kemudi elektronik pelembap sedang satu pengeluaran R1.

Pandangan keseluruhan R1 telah bertukar secara drastik relatif untuk satu perbandingan beriringan antara model tahun lepas dan 09. Kelihatan nyata, 09 pandangan lebih padat dan boleh dibandingkan untuk saiz R6r. Pusat naik ekzos pada 09 berbanding untuk tahun-tahun sebelumnya kelihatan jumlah yang agak banyak lebih besar dalam saiz yang disamakan untuk tahun-tahun sebelumnya, beberapa penghormatan dijangka dalam untuk perubahan dalam pengeluaran kawalan-kawalan. Depan telah klasik sama r1 bentuk, walaupun lokasi pengambilan udara dan reka bentuk lampu depan telah diperbaharui pada 09 model;menggunakan hanya lampu-lampu projektor dan menggunakan baru ditemui mereka ruang dalam kon hidung untuk menyambungkan melanggar udara tiub-tiub lain lampu. Empat skim-skim warna telah dibebaskan untuk 09 Model: Biru / Black; Merah / hitam; White / Red; Kuning / Black.

Spesifikasi[sunting | sunting sumber]

2006 2006 LE 2007[2]-2008 2009
Enjin
Jenis 998 cc, sejukan cecair, 20 injap, DOHC, empat silinder sebaris 998 cc, sejukan cecair, 16 injap, DOHC, empat silinder sebaris 998 cc, sejukan cecair, 16-injap (titanium valves), DOHC, in-line four-cylinder engine with "crossplane" style crankshaft
Lubang x Lejang 77 x 53.6 mm 78 x 52.2 mm
Sistem bahan api Suntikan bahan api, badan pendikit dua injap dengan injap sekunder kawalan motor elektrik Suntikan bahan api dengan YCC-T dan YCC-I
Nisbah mampatan 12.4:1 12.7:1
Pacuan akhir #530 O-ring chain
Sistem penyalaan DC-CDI TCI
Transmisi 6 kelajuan dengan klac berbilang plat 6 kelajuan dengan klac penggelincir berbilang plat 6-speed w/multi-plate slipper clutch
Kerangka
Brek hadapan Dua cakera 320 mm; angkup 4 omboh bertempa dipasang secara berjejari Dua cakera 310 mm; angkup 6 omboh bertempa dipasang secara berjejari
Brek belakang Cakera 220 mm dengan omboh tunggal Cakera 220 mm dengan angkup omboh tunggal
Gantungan hadapan Fork teleskopik terbalik 43 mm dengan prabeban boleh laras; 4.7 gerakan bebas Fork teleskopik terbalik Öhlins khas 43 mm dengan prabeban boleh laras; 4.7 gerakan bebas Fork teleskopik terbalik 43 mm dengan prabeban boleh laras; 4.7 gerakan bebas
Gantungan belakang Penyerap tunggal dengan prabeban boleh laras; 5.1 gerakan bebas Penyerap tunggal Öhlins dengan prabeban boleh laras; 5.1 gerakan bebas Penyerap tunggal takungan rizab, boleh dilaras untuk pelembapan mampatan kelajuan tinggi/rendah; spring prabeban
Tayar hadapan 120/70-ZR17 120/70ZR17M/C 58W
Tayar belakang 190/50-ZR17 190/55ZR17M/C 75W
Dimensi
Panjang 2085 mm 2060 mm 81.5 in
Lebar 720 mm 28.1 in
Tinggi 1104 mm 1110 mm 44.5 in
Ketinggian pelana 32.9 in 32.8 in
Tapak roda 1395 mm
Muatan bahan api 18 L 4.8 gal
Berat kering 172 kg 177 kg 172 kg

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Yamaha Corporate: Our History from Yamaha Motor Europe
  2. ^ 2007 YZF-R1 specifications dari laman Yamaha Motors AS

Pautan luar[sunting | sunting sumber]