Abbott Elementary

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Abbott Elementary
Genre
PenciptaQuinta Brunson
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Maker
Negara asalUnited States
BahasaEnglish
Bilangan musim3
Bilangan episod45
Penerbitan
Penerbit eksekutif
PenerbitWerner Walian
PenyuntingRichie Edelson
SinematografiKurt Jones
Pemasangan kamera
Single-camera
Tempoh siaran22 minutes
Syarikat penerbitan
Syarikat pengedaran
Penyiaran
Saluran asalABC
Siaran asal7 Disember 2021 (2021-12-07) – present (present)
Laman sesawang

Abbott Elementary ialah siri televisyen sitkom mockumentary Amerika yang dicipta oleh Quinta Brunson untuk ABC . Ia dibintangi oleh Brunson sebagai Janine Teagues, seorang guru pelajar tahun dua yang bersikap positif di Abbott Elementary , sebuah sekolah fiksyen yang tidak dibiayai dengan baik, yang kebanyakan muridnya berkulit hitam di Philadelphia . Pelakon ensembelnya termasuk Tyler James Williams, Janelle James, Lisa Ann Walter, Chris Perfetti, Sheryl Lee Ralph, dan William Stanford Davis.

Siri ini ditayangkan perdana sebagai entri pertengahan musim dalam musim televisyen 2021–22 pada 7 Disember 2021, dan mendapat pujian kritikal. Musim pertama rancangan itu telah dicalonkan untuk tujuh Anugerah Emmy Perdana, dan memenangi tiga daripada tujuh pencalonan. Pada Mac 2022, siri ini telah diperbaharui untuk musim kedua iaitu sebanyak 22 episod, yang ditayangkan pada 21 September 2022. Pada Januari 2023, siri ini telah diperbaharui untuk musim ketiga.

Premis[sunting | sunting sumber]

Krew dokumentari sedang merakam kehidupan guru yang bekerja di sekolah yang kekurangan dana dan disalah urus. Salah satu tempat yang mereka telah putuskan untuk didokumenkan ialah Sekolah Rendah Willard R. Abbott Philadelphia, sebuah sekolah awam Philadelphia yang kebanyakan muridnya berkulit hitam. Keadaan di sekolah adalah sukar dan kebanyakan guru tidak bertahan lebih daripada dua tahun. Guru murid tahun dua, Janine Teagues dan guru sejarah Jacob Hill ialah dua daripada tiga guru dari sekumpulan dua puluh orang guru yang telah melepasi satu tahun bekerja di situ. Mereka bekerja dengan guru tadika berpengalaman Barbara Howard, guru murid tahun dua Melissa Schemmenti, pengetua sekolah yang acuh tak acuh, Ava Coleman, dan guru ganti yang baru Gregory Eddie.

Pelakon dan watak[sunting | sunting sumber]

  • Quinta Brunson sebagai Janine Teagues, seorang guru murid tahun dua yang optimistik yang mempunyai misi untuk membantu kehidupan pelajarnya sambil menguruskan kehidupan peribadinya sendiri.
  • Tyler James Williams sebagai Gregory Eddie, guru ganti, kemudian menjadi guru sepenuh masa, guru murid tahun satu yang menaruh hati pada Janine.
  • Janelle James sebagai Ava Coleman, pengetua sekolah yang tidak cekap dan gemar membuli rakan sekerjanya, khususnya Janine.
  • Lisa Ann Walter sebagai Melissa Schemmenti, seorang guru murid tahun dua yang mempunyai rakan-rakan yang boleh dipersoalkan.
  • Chris Perfetti sebagai Jacob Hill, seorang guru sejarah yang janggal yang menyokong Janine dan misinya.
  • Sheryl Lee Ralph sebagai Barbara Howard, seorang guru tadika sekolah lama yang dipandang tinggi oleh Janine.
  • William Stanford Davis sebagai En. Johnson (musim 2; musim 1 berulang), penjaga sekolah yang aneh, tetapi sangat berbakat. [1]

Episod[sunting | sunting sumber]

Musim 1 (2021–22)[sunting | sunting sumber]

Musim 2 (2022–23)[sunting | sunting sumber]

Penggambaran[sunting | sunting sumber]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Dalam temu bual di Good Morning America, Brunson mendedahkan bahawa sekolah fiksyen yang dipanggil Abbott Elementary dinamakan sempena Joyce Abbott, yang merupakan salah seorang guru sekolah rendah sebenar Brunson, dan bahawa kerja ibunya sebagai guru selama 40 tahun adalah apa yang membuatkan dia mencipta siri ini. [2] Di samping itu, program ini ditetapkan di Philadelphia, yang merupakan bandar asal Brunson. Brunson juga menyatakan bahawa Barbra Howard, watak yang dilakonkan oleh Sheryl Lee Ralph, adalah berdasarkan ibunya.

Perkembangan[sunting | sunting sumber]

Randall Einhorn (gambar) telah mengarahkan beberapa episod Abbott Elementary

Pada 3 September 2020, seorang komedi tempat kerja perintis yang tidak diberi judul yang dibintangi oleh Brunson telah mencapai komitmen episod perintis di ABC dengan Brunson, Justin Halpern dan Patrick Schumacker berkhidmat sebagai penerbit eksekutif. [3]

Pada Februari 2021, ABC memberikan projek itu arahan perintis rasmi, pada asalnya dengan tajuk Harrity Elementary . [4] Pada bulan Mei, projek itu telah diberi arahan bersiri di bawah nama baharu Abbott Elementary . [5] [6] Penggambaran untuk musim pertama bermula pada 16 Ogos 2021, di Los Angeles, California, dan berakhir pada 5 November 2021. [7] [8] Pada Ogos, tiga kru disahkan positif COVID-19 tetapi tidak menjejaskan penggambaran. [9]

Musim pertama ditayangkan pada 7 Disember 2021, [10] [11] dan berakhir pada 12 April 2022, yang terdiri daripada 13 episod. Pada 14 Mac 2022, sejurus sebelum musim pertama ditetapkan untuk tamat, siri ini telah diperbaharui untuk musim kedua. [12] Menurut tweet yang dibuat oleh Quinta Brunson, hari pertama penggambaran untuk musim kedua bermula pada 18 Julai 2022. Pada 21 Julai 2022, ABC telah menempah musim kedua dengan 22 episod, memberikannya pesanan musim penuh. [13] Pada 11 Januari 2023, ABC memperbaharui siri ini untuk musim ketiga. [14]

Barisan pelakon[sunting | sunting sumber]

Pada Mac 2021, Tyler James Williams, Janelle James, Lisa Ann Walter, Chris Perfetti dan Sheryl Lee Ralph diumumkan untuk membintangi siri itu bersama Brunson. [15] Pada bulan November tahun yang sama, William Stanford Davis telah disahkan sebagai Encik Johnson, petugas kebersihan. [16] Brunson melakonkan watak Janine Teagues, guru murid tahun dua yang optimistik yang mengetuai siri ini dan kumpulannya. Williams melakonkan watak Gregory Eddie, seorang guru ganti tahun satu yang menaruh minat pada Janine. James melakonkan watak Ava Coleman, pengetua sekolah yang tidak cekap. Walter melakonkan watak Melissa Schemmenti, seorang guru murid tahun dua bersama Janine. Perfetti melakonkan watak Jacob Hill, seorang guru sejarah yang janggal, dan Ralph melakonkan watak Barbara Howard, seorang guru tadika sekolah yang telah lama berkhidmat yang dihormati Janine.

Dalam temu bual dengan Insider, Brunson mendedahkan bahawa wataknya Janine Teagues pada asalnya dirancang untuk menjadi watak sampingan dalam siri ini, sebagai kakitangan Abbott. Semasa penglihatan awal siri ini, Barbara Howard dimaksudkan untuk menjadi "daya penggerak" siri ini.

Kemudian [Warner Bros] berkata, "Awak gila jika awak fikir kami akan beli sitkom ini tanpa awak di dalamnya, dan saya fikir, "Ok, itu adil". Jadi, saya perlu berlakon di dalam sitkom ini. [17]

Pada Julai 2022, hanya beberapa bulan sebelum siri itu kembali untuk musim kedua, Davis telah diumumkan sebagai pelakon tetap siri itu untuk musim ini. [18] Selain itu, seminggu sebelum tayangan perdana musim telah diumumkan melalui The Wrap bahawa musim ini akan menyaksikan pengenalan pelbagai bintang jemputan berulang, termasuk Lauren Weedman sebagai Kristen Marie, Leslie Odom Jr. sebagai Draemond Winding dan Keyla Monterroso Mejia sebagai Ashley Garcia. [19] Kesemua mereka muncul dalam lapan episod pertama musim ini.

Musim kedua juga menampilkan kameo daripada maskot Philadelphia Flyers Gritty dalam episod perdana, yang mendapat banyak perhatian dalam talian. Apabila ditanya oleh Liga Hoki Kebangsaan, penerbit eksekutif Patrick Schumacker menyatakan bahawa penampilan Gritty dalam siri itu adalah "telah lama dijangkakan." Dia mendedahkan bahawa Gritty pada asalnya akan muncul dalam salah satu episod awal musim pertama, tetapi konflik penjadualan melambatkan penampilan kameo.

"Sejak dari awal, Gritty ialah satu institusi Philadelphia yang kami ingin ketengahkan dalam siri ini. Siri ini berlatarkan Philly dan kami cuba seboleh mungkin to memenuhkan siri ini dengan Philly, sama ada dengan slanga Philly atau kameo sebenar dari penduduk tempatan Philly, seperti Jim Gardner, yang merupakan pembaca berita ABC News di Philadelphia yang telah bersara. Kami cuba menjadikan siri ini seboleh mungkin tulen seperti Philadelphia. Kemunculan Gritty adalah sudah tentu, dan ia juga paling utama." [20]

Muzik[sunting | sunting sumber]

Siri ini tidak menggunakan sebarang muzik asal atau skor yang ditulis atau dirakam untuknya, sebaliknya menggunakan muzik sedia ada dan/atau muzik perpustakaan, selalunya digunakan sebagai muzik diegetik (atau muzik sumber), sering dipersembahkan "secara langsung" oleh ahli pelakon. Lagu yang dikeluarkan sebelum ini, "Hold'em", yang dipersembahkan oleh Maker, digunakan sebagai tema tajuk utamanya.

Siaran[sunting | sunting sumber]

Di AS, rancangan itu disiarkan di ABC dan disiarkan di Hulu dan HBO Max . Di Australia dan New Zealand, rancangan itu mula-mula dikeluarkan di Disney+ di bawah hab kandungan Star pada 16 Februari sebagai Star Original dengan tayangan perdana 6 episod dengan episod baharu setiap minggu sebelum disiarkan di beberapa negara di Eropah seperti UK, Perancis, Itali dan Jerman. [21] [22]

Di Kanada, siri ini disiarkan di Global, dengan episod tersedia untuk distrim pada aplikasi Global TV pada hari berikutnya. [23] Musim pertama kini tersedia untuk distrim di Disney+ di bawah hab kandungan Star .

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Tindak balas kritikal[sunting | sunting sumber]

Di Rotten Tomatoes, musim pertama memegang penilaian kelulusan sebanyak 98% dengan penilaian purata 8.3 daripada 10, berdasarkan 45 ulasan. Konsensus kritikal laman web itu berkata, " Abbott Elementary memperoleh markah tertinggi untuk empati dan kritikan terhadap sistem pendidikan AS, serta beberapa kredit tambahan untuk dinamik kehendak-mereka-tidak-mereka yang dikendalikan dengan cekap." [24] Metacritic, yang menggunakan purata wajaran, memberikan skor 80 daripada 100 berdasarkan 16 pengkritik, yang menunjukkan "ulasan secara umumnya disenangi". [25]

Angie Han dari The Hollywood Reporter berkata "[ia] berfungsi dengan cukup baik untuk menyampaikan masa baik yang konsisten — dan saya mengesyaki bahawa masa tertentu, Abbott Elementary boleh berkembang menjadi sesuatu yang benar-benar istimewa". Han juga berkata episod pertama "[adalah] kesediaan untuk menangani kelas secara langsung, sambil juga mencari jenaka dalam situasi watak-watak", dan membuat kesimpulan bahawa Abbott Elementary adalah "menyenangkan orang ramai." [26]

Di Rotten Tomatoes, musim kedua telah menerima penilaian kelulusan sebanyak 100% dengan penilaian purata 9 daripada 10, berdasarkan 11 ulasan. Konsensus kritikal tapak itu berbunyi, "Kelas kembali bersidang dan guru-guru Abbott Elementary yang cerdik tetap menggembirakan, dengan kepekaan pencipta/bintang Quinta Brunson yang cerdik dan manis diasah kepada kesempurnaan." [27] Sementara itu, Metacritic telah melaporkan penilaian purata 90 daripada 100, berdasarkan lapan ulasan, menunjukkan "pujian sejagat". [28]

Penilaian[sunting | sunting sumber]

Episod perintis pada 7 Disember 2021, meningkat kepada 2.4 penilaian demografi, dengan 7.1 juta penonton termasuk tontonan yang direkodkan dalam tempoh 35 hari melalui "platform linear dan digital" (dikenali sebagai MP35) selepas siaran asalnya, . ABC berkata peningkatan 300% itu adalah "pertumbuhan peratusan terbesarnya untuk mana-mana tayangan perdana komedi baharu". [29] Penonton episod kedua, "Light Bulb", meningkat sebanyak 5.6 juta penonton kepada 9 juta selepas 35 hari. [30]

Musim 1[sunting | sunting sumber]

Musim 2[sunting | sunting sumber]

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

Award Year Category Nominee(s) Result Ref.
Artios Awards 2023 Outstanding Achievement in Casting – Television Pilot and First Season Comedy Series Wendy O'Brien Menunggu [31]
Black Reel Television Awards 2022 Outstanding Comedy Series Abbott Elementary Menang [32]
Outstanding Actress, Comedy Series Quinta Brunson Menang
Outstanding Supporting Actor, Comedy Series Tyler James Williams Menang
Outstanding Supporting Actress, Comedy Series Janelle James Menang
Sheryl Lee Ralph Tercalon
Outstanding Directing, Comedy Series Matthew A. Cherry (for "Ava vs. Superintendent") Menang
Outstanding Writing, Comedy Series Quinta Brunson (for "Pilot") Menang
Outstanding Guest Actor, Comedy Series Reggie Hayes Tercalon
Orlando Jones Menang
Critics' Choice Awards 2023 Best Comedy Series Abbott Elementary Menang [33]
Best Actress in a Comedy Series Quinta Brunson Tercalon
Best Supporting Actor in a Comedy Series Chris Perfetti Tercalon
Tyler James Williams Tercalon
Best Supporting Actress in a Comedy Series Janelle James Tercalon
Sheryl Lee Ralph Menang
Dorian Awards 2022 Best TV Comedy Abbott Elementary Menang [34]
Best TV Performance Quinta Brunson Tercalon
Best Supporting TV Performance Janelle James Tercalon
Golden Globe Awards 2023 Best Television Series – Musical or Comedy Abbott Elementary Menang [35]
Best Performance by an Actress in a Television Series – Musical or Comedy Quinta Brunson Menang
Best Performance by an Actor in a Supporting Role in a Musical-Comedy or Drama Television Series Tyler James Williams Menang
Best Performance by an Actress in a Supporting Role in a Musical-Comedy or Drama Television Series Janelle James Tercalon
Sheryl Lee Ralph Tercalon
Gotham Independent Film Awards 2022 Breakthrough Series – Long Form Abbott Elementary Tercalon [36]
Outstanding Performance in a New Series Janelle James Tercalon
Hollywood Critics Association Awards 2022 Best Broadcast Network Series, Comedy Abbott Elementary Menang [37]
Best Actress in a Broadcast Network or Cable Series, Comedy Quinta Brunson Menang
Best Supporting Actor in a Broadcast Network or Cable Series, Comedy Chris Perfetti Tercalon
Tyler James Williams Tercalon
Best Supporting Actress in a Broadcast Network or Cable Series, Comedy Janelle James Menang
Sheryl Lee Ralph Tercalon
Best Directing in a Broadcast Network or Cable Series, Comedy Randall Einhorn (for "Pilot") Tercalon
Best Writing in a Broadcast Network or Cable Series, Comedy Quinta Brunson (for "Pilot") Menang
Humanitas Prize 2022 Comedy Teleplay Quinta Brunson (for "Pilot") Tercalon [38]
Make-Up Artists and Hair Stylists Guild Awards 2023 Best Contemporary Make-Up in a Television Series, Television Limited or Miniseries or Television New Media Series Alisha L. Baijounas, Jenn Bennett, Constance Foe, Emilia Werynska Menunggu [39]
Best Contemporary Hair Styling in a Television Series, Television Limited or Miniseries or Television New Media Series Moira Frazier, Dustin Osborne, Christina R. Joseph Menunggu
People's Choice Awards 2022 The Show of 2022 Abbott Elementary Tercalon [40]
The Comedy Show of 2022 Tercalon
The Female TV Star of 2022 Quinta Brunson Tercalon
The Comedy TV Star of 2022 Tercalon
Primetime Emmy Awards 2022 Outstanding Comedy Series Quinta Brunson, Justin Halpern,

Patrick Schumacker, Randall Einhorn,

Brian Rubenstein, Scott Sites, and Jordan Temple
Tercalon [41]

[42]
Outstanding Lead Actress in a Comedy Series Quinta Brunson Tercalon
Outstanding Supporting Actor in a Comedy Series Tyler James Williams Tercalon
Outstanding Supporting Actress in a Comedy Series Janelle James Tercalon
Sheryl Lee Ralph Menang
Outstanding Writing for a Comedy Series Quinta Brunson (for "Pilot") Menang
Primetime Creative Arts Emmy Awards 2022 Outstanding Casting for a Comedy Series Wendy O'Brien Menang [43]
Television Critics Association Awards 2022 Program of the Year Abbott Elementary Menang [44]
Outstanding Achievement in Comedy Menang
Outstanding New Program Menang
Individual Achievement in Comedy Quinta Brunson Menang
Janelle James Tercalon
Producers Guild of America Awards 2023 Outstanding Producer of Episodic Television, Comedy Abbott Elementary Menunggu [45]
Screen Actors Guild Awards 2023 Outstanding Performance by a Female Actor in a Comedy Series Quinta Brunson Menunggu [46]
Outstanding Performance by an Ensemble in a Comedy Series Quinta Brunson, William Stanford Davis, Janelle James, Chris Perfetti, Sheryl Lee Ralph, Lisa Ann Walter, and Tyler James Williams Menunggu

Nota[sunting | sunting sumber]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dahl, Amanda (March 9, 2022). "St. Louis Native William Stanford Davis Joins Cast of ABC's New Sitcom Hit, Abbott Elementary". laduenews.com. Ladue News. Diarkibkan daripada yang asal pada April 12, 2022. Dicapai pada April 3, 2022.
  2. ^ Mancini, Maggie (January 3, 2022). "Quinta Brunson says she named 'Abbott Elementary' after one of her favorite teachers". Philly Voice. Diarkibkan daripada yang asal pada August 26, 2022. Dicapai pada August 25, 2022.
  3. ^ Andreeva, Nellie (September 3, 2020). "Quinta Brunson Teacher Comedy Set At ABC As Put Pilot; Justin Halpern & Patrick Schumacker Exec Producing". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada September 4, 2020. Dicapai pada December 28, 2021.
  4. ^ White, Peter (February 16, 2021). "ABC Orders Harrity Elementary Comedy Pilot From Quinta Brunson, Justin Halpern & Patrick Schumacker". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada December 28, 2021. Dicapai pada December 28, 2021.
  5. ^ Goldberg, Lesley (May 14, 2021). "Wonder Years, Queens Among Four ABC Series Orders". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada May 18, 2021. Dicapai pada May 18, 2021.
  6. ^ Andreeva, Nellie; White, Peter (May 14, 2021). "The Wonder Years, Queens, Maggie & Abbott Elementary Picked Up To Series At ABC". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada May 14, 2021. Dicapai pada May 18, 2021.
  7. ^ "issue one thousand two hundred sixty-one" (PDF). Production Weekly. August 26, 2021. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada October 10, 2021. Dicapai pada December 2, 2021.
  8. ^ "Film and TV Projects Going Into Production – Abbott Elementary". Variety Insight. Diarkibkan daripada yang asal pada May 18, 2021. Dicapai pada May 18, 2021.
  9. ^ Andreeva, Nellie (August 25, 2021). "Abbott Elementary Records Positive Covid Tests; Production On New ABC Series Not Impacted". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada August 25, 2021. Dicapai pada August 25, 2021.
  10. ^ Andreeva, Nellie (May 18, 2021). "ABC 2021–22 Schedule: Big Sky On Thursday & Comedy Block In Fall, Black-Ish Farewell In Midseason". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada May 18, 2021. Dicapai pada May 18, 2021.
  11. ^ Pedersen, Erik (November 1, 2021). "ABC Winter Premiere Dates: Bachelor, Black-ish Final Season, Three New Series & More". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada March 7, 2022. Dicapai pada November 1, 2021.
  12. ^ Goldberg, Lesley (March 14, 2022). "Abbott Elementary Renewed for Season 2 at ABC". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada March 15, 2022. Dicapai pada March 14, 2022.
  13. ^ Nellie Andreeva and Ryan Fleming (July 21, 2022). "Abbott Elementary Gets Full-Season Sophomore Order From ABC". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada July 21, 2022. Dicapai pada July 21, 2022.
  14. ^ Campione, Katie (January 11, 2023). "Abbott Elementary Scores Season 3 Renewal At ABC". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 11, 2023. Dicapai pada January 11, 2023.
  15. ^ Petski, Denise (March 26, 2021). "Tyler James Williams, Sheryl Lee Ralph, 3 More Join Quinta Brunson In Her ABC School Comedy Pilot". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 12, 2023. Dicapai pada December 28, 2021.
  16. ^ Del Rosario, Alexandra (November 4, 2021). "Abbott Elementary: William Stanford Davis Joins ABC Comedy As Recur". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 16, 2022. Dicapai pada November 4, 2021.
  17. ^ Mazzeo, Esme (March 1, 2022). "Quinta Brunson: 'Abbott Elementary' Isn't 'the Office' for Teachers". Insider. Diarkibkan daripada yang asal pada January 12, 2023. Dicapai pada April 27, 2022.
  18. ^ Gelman, Vlada (July 20, 2022). "Abbott Elementary Season 2 Elevates William Stanford Davis to Regular". TVLine. Diarkibkan daripada yang asal pada July 20, 2022. Dicapai pada July 20, 2022.
  19. ^ Oganesyan, Natalie (September 14, 2022). "Leslie Odom Jr. to Guest Star in Abbott Elementary Season 2". The Wrap. Diarkibkan daripada yang asal pada September 14, 2022. Dicapai pada September 14, 2022.
  20. ^ Lauren Merola (September 22, 2022). "Gritty Makes Appearance on 'Abbott Elementary' Season 2 Premiere". NHL. Diarkibkan daripada yang asal pada November 12, 2022. Dicapai pada November 11, 2022.
  21. ^ "Abbott Elementary (Disney+) : Quelle est cette comédie qui a été saluée par la critique aux États-Unis ?". June 2, 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2022. Dicapai pada August 6, 2022.
  22. ^ "Disney+- und Star-Highlights im Juli: "Atlanta Medical", "American Horror Story" und "Abbott Elementary"". Diarkibkan daripada yang asal pada September 17, 2022. Dicapai pada August 6, 2022.
  23. ^ "Free full episodes of Abbott Elementary on GlobalTV.com | Cast photos, gossip and news from Abbott Elementary". globaltv (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada September 16, 2022. Dicapai pada September 16, 2022.
  24. ^ "Abbott Elementary:Season 1 (2021–22)". Rotten Tomatoes. Diarkibkan daripada yang asal pada February 5, 2022. Dicapai pada September 6, 2022.
  25. ^ "Abbott Elementary: Season 1". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada March 14, 2022. Dicapai pada March 14, 2022.
  26. ^ Han, Angie (December 7, 2021). "ABC's Abbott Elementary: TV Review". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada December 7, 2021. Dicapai pada December 7, 2021.
  27. ^ "Abbott Elementary:Season 2 (2022)". Rotten Tomatoes. Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2022. Dicapai pada September 22, 2022.
  28. ^ "Abbott Elementary: Season 2". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada September 23, 2022. Dicapai pada September 23, 2022.
  29. ^ Darwish, Meaghan. "Abbott Elementary Becomes ABC's First Comedy Debut to Quadruple Its Ratings". TVInsider. Diarkibkan daripada yang asal pada January 12, 2023. Dicapai pada February 9, 2022.
  30. ^ Andreeva, Nellie (February 23, 2022). "Abbott Elementary Episode 2 Nabs ABC's Strongest Comedy Ratings Since Modern Family Finale In MP35". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada February 23, 2022. Dicapai pada February 23, 2022.
  31. ^ Jones, Marcus (October 17, 2022). "Netflix and HBO/HBO Max Lead TV Nominations for Casting Society's 2023 Artios Awards". IndieWire. Diarkibkan daripada yang asal pada November 1, 2022. Dicapai pada November 1, 2022.
  32. ^ Valerie, Complex (June 16, 2022). "6th Annual Black Reel Television Awards Nominations Announced". Deadline. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2022. Dicapai pada June 19, 2022.
  33. ^ Nordyke, Kimberly (January 15, 2023). "Critics Choice Awards: Full List of Winners". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada January 16, 2023. Dicapai pada January 16, 2023.
  34. ^ Coates, Tyler (June 23, 2022). "'Hacks' and 'Somebody Somewhere' Lead Dorian TV Nominations". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada June 23, 2022. Dicapai pada June 25, 2022.
  35. ^ "Golden Globes 2023: Nominations for the 80th Golden Globes Have Been Announced". GoldenGlobes.com. December 12, 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada December 12, 2022. Dicapai pada December 12, 2022.
  36. ^ Shanfield, Ethan (October 25, 2022). "'Tár' Leads Gotham Awards Nominations: Full List". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada October 25, 2022. Dicapai pada October 25, 2022.
  37. ^ Petski, Denise (July 7, 2022). "This Is Us, Succession, Severance, Ted Lasso Lead 2022 HCA TV Nominations". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada July 7, 2022. Dicapai pada July 7, 2022.
  38. ^ Schneider, Michael (June 27, 2022). "Abbott Elementary, Pachinko Among Nominees for 46th Humanitas Prizes". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada June 27, 2022. Dicapai pada June 27, 2022.
  39. ^ Pedersen, Erik (January 11, 2023). "Make-Up Artists & Hair Stylists Guild Awards Nominations: 'The Batman', 'Elvis', 'The Whale' & More". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 11, 2023. Dicapai pada January 11, 2023.
  40. ^ Piña, Christy (December 6, 2022). "People's Choice Awards: Doctor Strange 2, Don't Worry Darling Take Top Prizes". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada December 7, 2022. Dicapai pada December 7, 2022.
  41. ^ "Abbott Elementary". Emmys.com. Academy of Television Arts & Sciences. Diarkibkan daripada yang asal pada July 12, 2022. Dicapai pada July 12, 2022.
  42. ^ Moreau, Jordan (July 12, 2022). "Emmys 2022: Complete Nominations List". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada July 12, 2022. Dicapai pada July 12, 2022.
  43. ^ "2022 Creative Arts Emmys: See full winners list". Entertainment Weekly. September 4, 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada September 5, 2022. Dicapai pada September 5, 2022.
  44. ^ Longeretta, Emily (June 16, 2022). "'Abbott Elementary' Leads 2022 TCA Awards Nominations: Full List". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2022. Dicapai pada June 17, 2022.
  45. ^ Davis, Clayton (January 12, 2023). "PGA Awards Nominations: 'The Whale' and Four Blockbuster Sequels Recognized, Films Directed by Women Shut Out". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada January 12, 2023. Dicapai pada January 12, 2023.
  46. ^ "The 29th Annual Screen Actors Guild Awards | Screen Actors Guild Awards". www.sagawards.org. Diarkibkan daripada yang asal pada January 12, 2023. Dicapai pada January 12, 2023.