Akueduktus serebrum

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Akueduktus Serebrum
Rentas melalui kolikuli atas menunjukkan laluan saraf okulomotor.
Lukisan rongga ventrikel, dilihat dari sisi.
Butiran
Pengenalpastian
nama bahasa Latinaqueductus mesencephali (cerebrum).
aqueductus Sylvii
MeSHD002535
NeuroNames509
NeuroLex IDbirnlex_1261
TAA14.1.06.501
FMAFMA:78467
Istilah anatomi neuroanatomi

Akueduktus serebrum (akueduktus mesensefali, duktus mesensefalik, akueduktus sylvian atau akueduktus Sylvius) berada di tengah-tengah otak tengah. Ia mengandungi cecair serebrospinal (CSF) dan menghubungkan ventrikel ketiga ke ventrikel keempat yang terletak pada dorsal ke pons dan ventral ke serebelum. Akueduktus serebrum dikelilingi oleh jirim kelabu yang dipanggil periakueduktus kelabu, atau kelabu pusat.

Ia pertama kali dinamakan sempena Franciscus Sylvius.

Struktur[sunting | sunting sumber]

Perkembangan[sunting | sunting sumber]

Akueduktus serebrum ialah bahagian lain dari sistem ventrikel otak, berkembang dari saluran pusat tiub saraf, dan ia berasal dari bahagian tiub neural yang terdapat pada mesensefalon yang berkembang, maka nama "duktus mesensefalik. " [1]

Fungsi[sunting | sunting sumber]

Akueduktus serebrum bertindak seperti terusan yang melepasi batang tengah dan menghubungkan ventrikel ketiga dengan ventrikel otak keempat dan cecair serebrospinal (CSF) mendapati jalur semula jadi melalui ventrikel cerebral dan kanal yang menghubungkan ventrikel ini.

Kepentingan klinikal[sunting | sunting sumber]

Stenosis akueduktus, penyempitan akueduktus serebrum, menghalang aliran CSF dan telah dikaitkan dengan hidrosefalus yang tidak bersambung. Penyempitan sedemikian boleh menjadi kongenital, timbul melalui mampatan tumor (contohnya pinealoblastoma), atau melalui gliosis kitaran menengah kepada halangan separa permulaan.

Imej tambahan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Le, Tao; Bhushan, Vikas; Vasan, Neil (2010). First Aid for the USMLE Step 1: 2010 20th Anniversary Edition. USA: The McGraw-Hill Companies, Inc. m/s. 126. ISBN 978-0-07-163340-6.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Sistem ventrikel