Al Mat'haf

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Al Mat'haf ( Arab: المتحف, al-Mathaf, "Muzium") [1] ialah sebuah muzium kecil persendirian di Kota Gaza, Palestin, yang memberi tumpuan kepada arkeologi Genting Gaza . [2] Muzium ini adalah sebahagian daripada hotel milik persendirian, juga dinamakan sebagai Al Mat'haf, yang termasuk restoran dan pusat persidangan. Kedua-dua hotel dan muzium dibuka kepada orang ramai pada musim luruh tahun 2008. Muzium milik persendirian menempatkan barang-barang antik yang ditemui di Genting Gaza dari pelbagai zaman sejarah. [3] Muzium ini dimiliki oleh ahli perniagaan yang bernama Jawdat N. Khoudary yang juga memiliki beberapa syarikat pembinaan di sekitar Gaza.

Muzium[sunting | sunting sumber]

Menurut pemilik Al-Mathaf, Jawdat N. Khoudary, "Idea muzium ini adalah untuk menunjukkan akar umbi kita dari pelbagai budaya di Gaza. ... Hal ini penting bagi menyedarkan orang ramai bahawa kita mempunyai tamadun yang baik pada masa lalu. Israel mempunyai legitimasi dari segi sejarah. Kami juga begitu." [4] Khoudary mempunyai kaitan jauh dengan wartawan Hind Khoudary .

Muzium ini mendakwa menyimpan koleksi 350 artifak [3] yang berusia dari zaman Gangsa (3500 SM). [ <span title="This claim needs references to reliable sources. (August 2010)">petikan diperlukan</span> ] Pelbagai alat, lajur, motif, syiling, kaca dan tembikar dari zaman Rom dan Byzantine, zaman Islam, zaman Perang Salib, hingga ke zaman pentadbiran Mesir di Genting Gaza, yang berakhir pada 1967.[ <span title="This claim needs references to reliable sources. (August 2010)">petikan diperlukan</span> ] Setiap pameran memaparkan penjelasan artifak dalam beberapa bahasa yang direka untuk pakar serta orang awam. Walau bagaimanapun, tiada artifak yang dipaparkan di laman web muzium tersebut dikenal pasti atau bertarikh. [5]

Gaza tidak mempunyai undang-undang yang mengutamakan arkeologi menyelamat apabila krew bertemu dengan artifak semasa pembinaan. Sebagai pemilik syarikat pembinaan, Khoudary mengarahkan pekerjanya untuk menyelamatkan apa sahaja yang mereka gali supaya beliau dapat mencari bahan untuk muzium. Beliau juga membayar nelayan yang membawanya objek arkeologi yang menarik. [4] The New York Times menyifatkan bangunan muzium, yang sebahagiannya diperbuat daripada batu-batu yang diperoleh semula dari rumah-rumah lama, pengikat kereta api lama dan tiang marmar yang ditemui oleh nelayan dan pekerja binaan Gaza, sebagai "mengagumkan". [4]

Muzium ini telah mendapat sokongan saintifik dan teknikal daripada Bahagian Muzium di bandar Geneva. [6]

Khoudary menyatakan "pemerintahan Hamas dan ketakwaan penduduk yang konservatif" telah memilih untuk tidak mempamerkan beberapa objek yang dimilikinya termasuk patung Aphrodite yang mempunyai gaun yang terlalu mendedahkan, imej dewa purba lain serta lampu minyak yang memaparkan menorah . [4]

Kerosakan Konflik kepada Muzium[sunting | sunting sumber]

Pada Januari 2009, terdapat laporan terperinci kerosakan pada muzium Al Mat'haf di Gaza berikutan serangan udara dan darat selama 22 hari Israel semasa Operasi Cast Lead. Operasi ini, yang dimulakan pada akhir Disember 2008, menyasarkan kedudukan Hamas di seluruh Gaza.

Jawdat Khoudary menceritakan pemulangannya ke muzium pada Februari 2009, sebaik sahaja tentera darat Israel berundur dan gencatan senjata tentatif dilaksanakan.

Terdapat laporan yang menggambarkan tahap kerosakan dan mendedahkan pameran artifak yang hancur iaitu artifak-artifak sejak zaman Hellenistik, Rom dan Byzantine. Selain itu, kaki lampu minyak Islam dari zaman Mamluk (AD 1244-1517) juga dipecahkan. Bangunan muzium itu sendiri mengalami kerosakan struktur, dengan jubin siling yang tumbang dan dinding yang mengandungi kesan peluru.

Semasa kempen lapan hari Israel di Genting Gaza yang ditadbir oleh Hamas pada 2012, Khoudary menutup hotel dan muziumnya sehingga permusuhan reda.

Status muzium Al-Mathaf dan butik 36 bilik bersebelahannya tidak jelas selepas bermulanya perang Israel–Hamas pada 7 Oktober 2023. Dengan laporan pertama kerosakan akibat tembakan dilaporkan pada 3 November 2023. [7]

Pada 4 Februari 2024 Jawdat Khoudary menyiarkan rakaman video ke akaun Instagramnya mengenai kemusnahan teruk yang berlaku di hotel dan muzium. Video tersebut yang dirakam pada awal Februari selepas tentera Israel berundur dari kawasan itu menunjukkan kerosakan struktur yang melampau pada hotel. Ruang dalam dilihat runtuh dengan beberapa kawasan mengandungi kumpulan kecil kerusi diletakkan di atas runtuhan. Di luar ruang muzium yang pernah dipenuhi dengan taman kaktus yang dipilih secara rasmi juga mengalami kerosakan yang ketara. [8]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai muzium di Palestin

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Almat'haf Hotel". almathaf.ps. Dicapai pada 2023-10-06.
  2. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-11. Dicapai pada 2010-08-10.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ a b "Al-Mathaf a Proud Tribute to Gaza’s Past and Future," Sami Abdel-Shafi, August 2010, This Week in Palestine.
  4. ^ a b c d Museum Offers Gray Gaza a View of Its Dazzling Past, Ethan Bronner, New York Times, July 25, 2008.
  5. ^ [1] Diarkibkan 2016-03-03 di Wayback Machine
  6. ^ Gaza at the Crossroad of Civilizations Diarkibkan 2015-09-07 di Wayback Machine.
  7. ^ Saber, Indlieb Farazi (14 January 2004). "A 'cultural genocide': Which of Gaza's heritage sites have been destroyed?". Al Jazeera. Dicapai pada 12 February 2024.
  8. ^ Rudoren, Jodi (9 February 2004). "The loveliest place in Gaza is gone". Jewish Daily Forward. Dicapai pada 12 February 2024.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Gaza City

31°32′55″N 34°27′26″E / 31.5486°N 34.4571°E / 31.5486; 34.4571