Turus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Turus-turus Kapitol Nasional di Arboretum Nasional Amerika Syarikat di Washington, DC
Turus-turus dan kapital-kapital Romawi yang diguna semula di dalam Masjid Besar Perakam

Turus atau tiang dalam seni bina dan kejuruteraan struktur adalah unsur struktur yang mengalirkan berat struktur di atas pada unsur struktur lain di bawah melalui pemampatan. Dengan erti kata lain, turus ialah anggota mampatan. Istilah turus terutamanya digunakan untuk sokongan bulat yang besar (batang turus) dengan kapital (kepala tiang) dengan tapak atau kekaki[1] dan dibuat daripada batu, atau kelihatannya seperti begitu. Penyokong kecil kayu atau logam biasanya dipanggil tonggak, dan disokong dengan bahagian segi empat tepat atau bahagian lain yang bukan bulat biasanya dipanggil tiang sambut. Untuk tujuan kejuruteraan angin ataupun kejuruteraan gempa bumi, turus mungkin direka untuk menentang daya sisi. Anggota-anggota mampatan yang lain sering disebut "turus-turus" kerana mempunyai kondisi tekanan yang sama. Turus-turus yang kerap digunakan untuk menyokong balok atau gerbang di mana bahagian-bahagian atas dinding atau siling-siling lain. Dalam seni bina, "turus" merujuk kepada elemen seperti struktur yang juga mempunyai perkadaran tertentu dan ciri-ciri hiasan. Turus boleh juga dijadikan hiasan elemen yang tidak diperlukan untuk tujuan penstrukturan; kebanyakannya turus ialah "bertaut", ianya bentuk bahagian dari dinding.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ilustrasi Doric (meninggalkan tiga), Ionik (tengah tiga) dan Corinthian (kanan dua) ruangan.

Semua yang penting Besi Umur peradaban di Timur Dekat dan Mediterranean membuat beberapa menggunakan ruangan. Di Mesir Kuno seni bina sebagai awal 2600 BC arsitek Imhotep menggunakan tiang batu yang permukaan telah diukir untuk mencerminkan bentuk organik diikat buluh; dalam seni bina Mesir aspek silinder juga biasa. Mesir ruangan terkenal hadir dalam Hebat Hypostyle Dewan Karnak (ca. 1224 BC), di mana 134 ruangan yang berbaris di 16 baris, dengan beberapa ruangan mencapai ketinggian 24 meter.

Pelan, depan dan biasa Persepolis ruangan, Persia (Iran)

Beberapa yang paling rumit tiang-tiang di dunia kuno adalah orang-orang Persia, terutama batu besar ruangan didirikan di Persepolis. Mereka termasuk double-bull struktur di ibukota. Dewan Seratus Ruangan di Persepolis, mengukur 70 x meter 70, dibina oleh Achaemenid raja , Darius, saya (524-486 BC). Banyak kuno parsi ruangan berdiri, beberapa yang lebih dari 30 meter tinggi.[perlu rujukan]

Tiang yang ditemukan di Kuil Apollo di Delphi

Itu Minoa digunakan seluruh pohon-batang, biasanya terbalik untuk mencegah re-pertumbuhan, berdiri di base ditetapkan dalam stylobate (lantai dasar) dan ditambah dengan mudah bulat modal. Ini adalah maka dicat seperti dalam yang paling terkenal Minoan istana bilik mempunyai pintu. Orang Minoa bekerja ruangan untuk membuat besar terbuka pelan ruang, cahaya-wells dan sebagai titik fokus untuk upacara ritual keagamaan. Ini tradisi telah diteruskan oleh kemudian Mycenaean peradaban, terutama dalam megaron atau dewan di tengah-tengah mereka istana. Kepentingan ruangan dan mereka merujuk kepada istana dan oleh kuasa yang dibuktikan dalam mereka gunakan dalam lambang motif seperti yang terkenal singa-pintu Mycenae di mana dua singa berdiri setiap sisi ruangan. Yang terbuat dari kayu ini awal ruangan tidak selamat, tapi batu mereka mempunyai pangkalan dan melalui ini kita boleh melihat mereka dan menggunakan pengaturan dalam bangunan istana.

Orang Mesir, orang Persia dan lain-lain peradaban kebanyakannya digunakan ruangan untuk tujuan praktikal memegang bumbung di dalam bangunan, lebih suka di luar dinding untuk dihiasi dengan ukiran atau lukisan, tapi orang-orang Yunani Kuno, diikuti oleh orang-orang Roma, suka untuk menggunakan mereka di luar serta, dan banyak menggunakan ruangan di dalaman dan luaran bangunan adalah salah satu yang paling ciri-ciri seni bina klasik, dalam bangunan seperti Parthenon. Orang-orang Yunani membangunkan klasik perintah arsitektur, yang mana yang paling mudah dibezakan oleh bentuk ruangan dan unsur-unsur. Mereka Doric, Ionik, dan Corinthian perintah telah dikembangkan oleh orang Romawi untuk termasuk Tuscan dan Komposit perintah (lihat di bawah).

Ruangan, atau setidaknya struktur besar luar orang-orang, menjadi banyak kurang penting dalam seni bina Zaman Pertengahan. Bentuk klasik telah ditinggalkan di kedua-dua Bizantium arsitektur dan Romantik dan Gothic seni bina Eropah memihak lebih fleksibel bentuk, dengan ibu sering menggunakan pelbagai jenis dedaunan hiasan, dan di Barat adegan dengan angka-angka yang diukir di relief. Seni bina Renaissance berminat untuk memulihkan klasik perbendaharaan kata dan gaya, dan memberitahu menggunakan dan perubahan klasik perintah kekal fundamental untuk latihan arkitek sepanjang Baroque, Usang dan Neo-klasik arsitektur.

Struktur[sunting | sunting sumber]

Moden ruangan grid di sebuah taman mobil atau garaj tempat letak kereta

Awal tiang yang terbuat dari batu, ada yang keluar dari sekeping batu. Tunggal ruangan di antara yang paling berat batu-batu yang digunakan dalam seni bina. Lain tiang batu diciptakan keluar dari beberapa bahagian batu, mortared atau kering-patut bersama-sama. Dalam banyak klasik tapak, kandungan ruangan telah diukir dengan pusat lubang atau kemurungan supaya mereka bisa tetap bersama-sama, menggunakan batu atau pin logam. Reka bentuk yang paling klasik ruangan menggabungkan entasis (kemasukan sedikit keluar lengkung di sisi) termasuk pengurangan diameter bersama-sama ketinggian ruangan, jadi yang tertinggi adalah sedikit seperti 83% dari bawah diameter. Pengurangan ini meniru parallax kesan yang mata mengharapkan untuk melihat, dan cenderung untuk membuat ruangan terlihat lebih tinggi dan lebih lurus dari mereka sementara entasis menambah untuk efek itu.

Penamaan[sunting | sunting sumber]

Paling klasik ruangan timbul dari dasar, atau pangkalan, yang terletak di stylobate, atau yayasan, kecuali orang-orang yang Doric perintah, yang biasanya lain secara langsung di stylobate. Dasar boleh terdiri dari beberapa unsur, bermula dengan luas, persegi slab yang dikenali sebagai alas. Yang paling mudah pangkalan terdiri dari alas sendirian, kadang-kadang dipisahkan dari ruangan oleh cembung bulat kusyen dikenali sebagai torus. Lebih rumit pangkalan termasuk dua toruses, dipisahkan oleh cekung seksyen atau saluran dikenali sebagai scotia atau trochilus. Scotiae boleh juga berlaku dalam pasangan, dipisahkan oleh cembung seksyen dipanggil talus, atau manik, lebih sempit daripada seorang torus. Kadang-kadang bahagian-bahagian ini telah disertai oleh masih sempit cembung bahagian, diketahui sebagai annulets atau filet.[2][3]

Di atas shaft adalah ibu, di mana bumbung atau yang lain seni bina unsur-unsur yang lain. Dalam hal Doric ruangan, ibu biasanya terdiri bulat, runcing kusyen, atau echinus, menyokong meter slab, diketahui sebagai abax atau abacus. Ionik ibu ciri-ciri sepasang volutes, atau skrol, sementara ibu Corinthian dihiasi dengan ukiran dalam bentuk acanthus daun. Sama ada jenis modal boleh disertai oleh sama kumai sebagai pangkalan. Dalam hal bebas berdiri ruangan, unsur-unsur hiasan di atas aci dikenali sebagai finial.

Moden ruangan mungkin dibina dari baja, dituangkan atau dibuat di pabrik konkrit, atau batu-bata, kiri telanjang atau berpakaian dalam seni bina meliputi, atau veneer. Digunakan untuk menyokong gerbang, pajak, atau dermaga, adalah yang paling atas ahli ruangan. Yang paling bawah bagian dari gerbang, dipanggil bermunculan, terletak pada pajak.

Keseimbangan, ketidakstabilan, dan banyak[sunting | sunting sumber]

Ini terdiri disusun segmen dan selesai di Corinthian gaya (Kuil Bel, Syria)

Sebagai aksial beban pada seorang lurus sempurna langsing ruangan dengan bahan elastik sifat adalah meningkat sebesar ini sesuai ruangan melalui tiga syarikat: stabil keseimbangan, neutral keseimbangan, dan stabil. Lurus ruang bawah beban dalam keseimbangan stabil jika sisi memaksa, digunakan antara dua ujung ruangan, menghasilkan kecil sisi defleksi yang hilang dan ruang kembali ke bentuk lurus ketika kekerasan sisi dikeluarkan. Jika ruangan beban secara beransur-ansur meningkat, keadaan yang dicapai di mana lurus bentuk keseimbangan menjadi dipanggil neutral keseimbangan, dan yang kecil daya sisi akan menghasilkan defleksi itu tidak hilang dan masih di dalam ruangan ini sedikit bengkok bentuk ketika kekerasan sisi dikeluarkan. Beban di mana neutral keseimbangan ruangan ini sampai dipanggil penting atau buckling beban. Keadaan ketidakstabilan dicapai bila peningkatan sedikit ruang beban menyebabkan tanpa kawalan berkembang sisi anak panah terkemuka untuk menyelesaikan runtuh.

Untuk paksi sarat lurus ruangan dengan mana-mana akhir sokongan keadaan, persamaan statik keseimbangan, dalam bentuk yang berbeza persamaan, boleh diselesaikan untuk terpesong dan bentuk kritis beban ruangan. Dengan masa laluku, tetap atau percuma akhir sokongan keadaan terpesong bentuk di neutral keseimbangan mulanya lurus ruangan dengan seragam salib seksyen sepanjang panjangnya sentiasa mengikuti separa atau komposit sinus lengkung bentuk, dan yang penting adalah beban yang diberikan oleh

di mana E = elastik modulus bahan, akumin = minimum saat inersia salib, dan L = sebenar panjang tiang di antara dua akhir menyokong. Varian (1) diberikan oleh

Meja menunjukkan nilai-nilai K untuk struktur ruangan pelbagai akhir keadaan (disesuaikan dari Manual Konstruksi Baja, 8 edisi, American Institute of Steel Pembinaan, Meja C1.8.1)

di mana r = radius legaran [ruangan]cross-bahagian yang sama dengan akar kuadrat (aku/A), K = nisbah yang paling lama setengah sine gelombang sebenar ruang panjang, dan KL = berkesan panjang (panjang bersamaan berengsel-berengsel ruangan). Dari Persamaan (2) ia boleh berkata buckling kekuatan ruangan adalah sebaliknya dengan meter panjangnya.

Saat kritis tekanan, Fcr (Fcr =Pcr/Satu, di mana Yang = cross-keratan kawasan ruangan), adalah lebih besar daripada berkadar had bahan, ruangan ini tidak boleh berubah mengalami buckling. Sejak pada tekanan ini lereng tekanan bahan-ketegangan lengkung, E- t (dipanggil singgung modulus), adalah lebih kecil daripada yang di bawah berkadar had, kritikal beban di tidak boleh berubah buckling dikurangkan. Lebih kompleks formula dan prosedur memohon untuk kes-kes tersebut, tetapi dalam bentuk yang paling mudah kritikal buckling beban formula diberikan sebagai Persamaan (3),

di mana E- t = singgung modulus pada tekanan Fcr

Ruangan dengan salib bahagian yang tidak mempunyai simetri mungkin mengalami kilasan yang tertekuk (tiba-tiba berpusing) sebelum ini, atau dalam kombinasi dengan, sisi buckling. Kehadiran berpusing ubah bentuk yang menyebabkan kedua-dua teori analisis dan praktikal reka bentuk yang lebih kompleks.

Keeksentrikan beban, atau ketidaksempurnaan seperti awal crookedness, berkurangan kekuatan ruangan. Jika aksial beban di ruangan itu tidak sepusat, yang ini, tindakan yang tidak tepat bertepatan dengan sentroid axis ruang, ruang adalah ciri-ciri seperti sipi dimuatkan. Itu keeksentrikan beban, atau awal kelengkungan, subjek ruang untuk segera lentur. Peningkatan tekanan disebabkan oleh digabungkan aksial-plus-lentur tekanan mengakibatkan dikurangkan membawa beban kemampuan.

Ruangan unsur-unsur yang dianggap untuk menjadi besar jika mereka terkecil sisi dimensi sama dengan atau lebih dari 400 mm. Ruangan besar-besaran mempunyai keupayaan untuk meningkatkan membawa kekuatan lebih lama tempoh (bahkan dalam tempoh beban berat). Dengan mengambil kira kenyataannya, itu mungkin struktur beban mungkin meningkat ke masa serta (dan juga ancaman progresif kegagalan), ruangan besar-besaran mempunyai kesempatan berbanding bukan besar orang-orang.

Sambungan[sunting | sunting sumber]

Pembinaan Sigismund Ruangan di Warsaw, detail 1646 ukiran.

Apabila ruang adalah terlalu lama untuk menjadi dibina atau diangkut dalam satu keping, ia telah untuk dilanjutkan atau mengeluarkan di lokasi konstruksi. Yang konkrit ruangan dilanjutkan dengan mempunyai keluli mengukuhkan bar menonjol beberapa inci atau kaki di atas atas konkrit, kemudian meletakkan peringkat seterusnya mengukuhkan bar bertindih, dan menuang konkrit peringkat seterusnya. Keluli ruangan dilanjutkan dengan kimpalan atau hal mengunci cuba plat pada berbibir dan jaring atau dinding ruangan untuk memberikan beberapa inci atau kaki pemindahan beban dari atas ke bawah seksyen ruangan. Kayu ruangan biasanya dilanjutkan dengan menggunakan keluli tube atau dibungkus-di seluruh lembaran logam plat lari ke satu-dua yang menghubungkan kayu bahagian.

Yayasan[sunting | sunting sumber]

Sebuah ruangan yang membawa beban ke yayasan harus memiliki cara untuk memindahkan beban tanpa overstressing yayasan bahan. Konkrit dan tiang batu biasanya dibina secara langsung di atas konkrit yayasan. Apabila duduk di asas yang konkrit, keluli ruangan mesti mempunyai asas plat untuk menyebarkan beban di kawasan yang lebih besar, dan dengan itu mengurangkan bearing tekanan. Plat asas yang tebal, segi empat plat baja biasanya dilas ke bawah ujung ruangan.

Klasik perintah[sunting | sunting sumber]

Gereja San Prospero, Bilik Emilia, Italy

Ini Roman penulis Vitruvius, bergantung pada tulisan (sekarang hilang) yunani penulis, memberitahu kita bahwa kuno Yunani yang percaya yang mereka perintah Doric maju dari teknik untuk membina di kayu. Awal merapikan pokok-batang telah digantikan oleh sebuah batu silinder.

Perintah Doric[sunting | sunting sumber]

Itu perintah Doric adalah yang tertua dan paling mudah klasik perintah. Ia adalah terdiri tegak silinder yang lebih luas di bawah. Ia biasanya tidak mempunyai asas tidak terperinci modal. Ia bukannya sering mendahului dengan terbalik frustum dangkal kon atau silinder band ukiran. Ia sering disebut sebagai lelaki perintah kerana ia adalah diwakili di peringkat bawah Colosseum dan Parthenon, dan itu dianggap sebagai dapat memegang lebih berat. Ketinggian-untuk-ketebalan nisbah adalah kira-kira pukul 8:1. Batang Doric Ruangan hampir selalu bergalur.

Yunani Doric, maju di barat Dorian kawasan Yunani, adalah yang paling berat dan yang paling besar-besaran perintah. Ia naik dari stylobate tanpa apa-apa pangkalan; ia adalah antara empat dan enam kali setinggi diameter; ia telah dua puluh luas seruling; ibu negara terdiri hanya seorang berkumpul necking bengkak keluar ke lancar echinus, yang membawa rata meter abacus; Doric entablature juga yang paling berat, yang kira-kira satu keempat ketinggian ruangan. Yunani Doric perintah itu tidak digunakan setelah c. 100 B. C. sehingga "penemuan" di pertengahan abad ke-lapan belas.

Tuscan ruangan boleh dilihat di University of Virginia.

Tuscan perintah[sunting | sunting sumber]

Itu Tuscan perintah, juga dikenal sebagai Roman Doric, juga reka bentuk yang mudah, pangkal dan ibu negara kedua yang siri silinder cakera berselang-seli diameter. Poros adalah hampir tidak pernah bergalur. Bahagian berbeza, tapi biasanya sama untuk Doric ruangan. Ketinggian untuk lebar nisbah adalah kira-kira 7:1.

Ionik perintah[sunting | sunting sumber]

Ionik modal

Itu Ionik ruangan adalah jauh lebih kompleks daripada Doric atau Tuscan. Ia biasanya mempunyai pangkal dan batang sering bergalur (ia telah alur diukir panjang). Ibu mempunyai volute, perhiasan yang berbentuk seperti sebuah kitab, di empat penjuru. Ketinggian-untuk-ketebalan nisbah adalah sekitar 9:1. Kerana lebih halus bahagian dan kitab ibu, Ionik ruang kadang-kadang berkaitan dengan bangunan akademik. Ionik ruangan telah digunakan di tahap kedua Colosseum.

Corinthian perintah[sunting | sunting sumber]

Corinthian perintah dinamakan untuk yunani negeri-bandar daripada orang Kecewa, yang telah disambungkan dalam tempoh. Bagaimanapun, menurut sejarah seni bina Vitruvius, ruang telah dibuat oleh pemahat Callimachus, mungkin Athens, yang menarik acanthus daun berkembang di sekitar nazar bakul. Sebenarnya, yang tertua yang diketahui Corinthian ibu ditemukan di Bassae, berkencan di 427 SM. Ia kadang-kadang dipanggil feminin perintah kerana ia adalah pada tingkatan atas Colosseum dan memegang kurangnya berat badan, dan juga mempunyai slenderest nisbah ketebalan untuk ketinggian. Ketinggian untuk lebar nisbah adalah kira-kira 10:1.

Perintah komposit[sunting | sunting sumber]

Itu perintah Komposit menarik namanya dari ibu kota menjadi sebuah komposit dari Ionik dan ibu Corinthian. Itu acanthus dari Corinthian ruangan sudah mempunyai sebuah kitab-unsur seperti, jadi perbedaan adalah kadang-kadang halus. Umumnya Komposit adalah sama dengan Corinthian di bahagian dan pekerjaan, sering di peringkat atas tiang-tiang. Ketinggian untuk lebar nisbah adalah kira-kira 11:1 atau 12:1.

Bijaksana[sunting | sunting sumber]

Di kanan, dua Bijaksana tiang yang dibawa ke Roma dengan Constantine, dalam masa mereka-hari lokasi di dermaga di St. Peter Basilica, Rome. Di latar depan di sebelah kiri adalah sebahagian daripada Bernini Baldachin, diilhamkan oleh asal ruangan.

Yang Bijaksana ruangan, kadang-kadang dipanggil "barley gula", bermula pada base dan berakhir di modal, yang boleh menjadi apa-apa perintah, tetapi aci kelainan dalam lingkaran yang ketat, menghasilkan dramatik, serpentine kesan pergerakan. Bijaksana ruangan telah maju di dunia kuno, tetapi kekal jarang ada. Seorang yang terkenal di marble set, mungkin abad ke-2, telah dibawa ke St. Peter, Rome dengan Constantine saya, dan diletakkan pusingan saint kuil, dan itu biasa sepanjang Zaman Pertengahan, pada saat itu mereka telah dianggap telah dikeluarkan dari Kuil Yerusalem.[4] gaya Yang telah digunakan di gangsa oleh Bernini untuk-nya menakjubkan St. Peter baldachin, sebenarnya ciborium (yang pelarian Konstantine ruangan), dan selepas itu menjadi sangat popular dengan Baroque dan Usang gereja arkitek, di atas semua dalam Amerika Latin, di mana mereka sangat sering digunakan, terutama pada skala yang lebih kecil, seperti yang mereka mudah untuk menghasilkan di kayu oleh beralih pada komputer (itu juga gaya popularitas untuk jarum di perabot dan tangga).

Tiang makam[sunting | sunting sumber]

Tiang makam monumental kubur, yang biasanya ciri satu, menonjol tiang atau ruangan, sering diperbuat daripada batu. Beberapa budaya dunia dimasukkan tiang ke makam struktur. Di yunani Kuno koloni Lycia di Anatolia, salah satu dari ini aman terletak di makam Xanthos. Di bandar Hannassa di selatan Somalia, runtuhan rumah dengan lengkungan dan halaman juga telah menemukan bersama-sama dengan yang lain tiang makam, termasuk yang jarang gigi makam.[5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Modal
  • Entasis
  • Huabiao
  • Marian dan Holy Trinity ruangan
  • Pilaster
  • Tiang (bebas)
  • Taji (seni bina)
  • Tiang ideogram

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Column - Definition and More from the Free Merriam-Webster Dictionary". Merriam-webster.com. 2012-08-31. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-04. Dicapai pada 2013-07-04. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Hewson Clarke and John Dougall, The Cabinet of Arts, T. Kinnersley, London (1817), pp. 271, 272.
  3. ^ "Architectural Glossary", in The Universal Decorator, Francis Benjamin Thompson, Ed., vol. III (1859).
  4. ^ J. Ward-Perkins, "The shrine of St. Peter's and its twelve spiral columns" Journal of Roman Studies 42 (1952) p 21ff.
  5. ^ Sanseverino, Hilary Costa (1983). "Archaeological Remains on the Southern Somali Coast". Azania: Archaeological Research in Africa. 18 (1): 151–164. doi:10.1080/00672708309511319. Dicapai pada 11 November 2014.