Al Washliyah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Al Washliyah
Kerangka
Jenis/bentuk sahOrganisasi massa Islam
TujuanPendidikan, dakwah, dan sosial
Tapak webSitus web resmi
Sejarah
Dibentuk30 November 1930 di Medan
Pengurusan
PengerusiMasyhuril Khamis
Lokasi
Ibu pejabatJl. Ahmad Yani no. 41 Rawasari Selatan, Jakarta Pusat
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Al Jam'iyatul Washliyah (Arab: الجمعية الوصلية) ialah sebuah pertubuhan besar Islam dari Sumatera Utara. Organisasi ini mempunyai cawangan yang tersebar di Indonesia dan cawangan luar negara seperti: Mesir, Malaysia, Yaman, United Kingdom dan Thailand.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Period awal
Pada awal abad ke-20, perselisihan antara Kaum Tua dan Kaum Muda di Minangkabau merebak ke Sumatera Timur.  Beberapa tokoh Anak Muda seperti Syeikh Mahmud al-Khayyat, Syeikh Abdul Hamid Mahmud Asahan, Syeikh Hasyim Muda, dan Tengku Fakhruddin berminat untuk menyiarkan pandangan mereka yang mengandungi kritikan terhadap amalan agama Orang Tua.  Serangan itu telah ditangkis oleh ulama Kaum Tua dengan Syeikh Hasan Maksum, mufti Kesultanan Deli, sebagai tokoh utama Kaum Tua.
Pertelingkahan antara kedua-dua kubu telah menjadi bahan perbincangan di Kelab Debat Maktab al-Islamiyah Tapanuli (MIT), Medan sejak 1928. MIT diasaskan pada Mei 1918 oleh ulama Kaum Tua dari Mandailing, Tapanuli.  Pada 30 November 1930, pelajar MIT dan guru agama mengasaskan Al Jam'iyatul Washliyah.  Beberapa tokoh yang terlibat dalam penubuhan Al Washliyah antaranya H. Muhammad Arsyad Talib Lubis, H. Abdurrahman Syihab, H. Ismail Banda, H. Yusuf Ahmad Lubis, H. Adnan Nur Lubis, H. Syamsuddin, H. Sulaiman, dan lain-lain. lain.  Pengerusi pertama Al Washliyah ialah H. Ismail Banda.

Al Washliyah mendapat sokongan daripada beberapa ulama Sekolah Lama Sumatera Timur seperti Syeikh Muhammad Yunus, Syeikh Ja’far Hasan, Syeikh Ilyas Kadi, dan Syekh Hasan Maksum yang turut mengasaskan institusi Kaum Tua untuk pelajar Melayu, Al Ittihadiyah. Sokongan daripada alim ulama, yang kebanyakannya mempunyai hubungan dengan kesultanan di Sumatera Timur, memberikan akses kepada Al Washliyah untuk menyebarkan pengaruh dengan mendirikan madrasah Al Washliyah, menganjurkan hari raya Islam di dalam kesultanan, dan sebagainya. Al Washliyah mengadakan perarakan Maulid Nabi besar-besaran di Medan pada tahun 1934 dan 1935, menjemput pelajar dan pentadbir Al Washliyah di seluruh Sumatera Timur.

Pada tahun 1933, Al Washliyah menghantar misi dakwah ke Porsea, Tapanuli yang terdiri daripada H. Abdul Kadir, H. Yusuf Ahmad Lubis, H. Haslim, dan H. Abdurrahman Syihab.  Misi dakwah ini berjaya mengislamkan ramai penduduk Porsea sehingga pada tahun berikutnya, Al Washliyah menghantar ramai guru ke Tanah Batak.  Keberhasilan Al Washliyah dalam menyebarkan Islam di Porsea mendapat banyak pujian dari berbagai golongan Islam, termasuk Kaum Muda Muhammadiyah Sumatera Timur, yang ketika itu sering bertempur dengan aliran tradisionalis Al Washliyah.

Perubahan manajemen pada awal pembentukan Al Washliyah cenderung singkat, yaitu sekitar 6-12 bulan. Setelah penambahan cabang-cabang Al Washliyah di luar Deli, tokoh-tokoh Al Washliyah di Medan mengadakan persidangan untuk membentuk pengurus umum pada 29 Julai 1934. Musyawarah tersebut menghasilkan H. Abdurrahman Syihab dan H. Muhammad Arsyad Talib Lubis sebagai Ketua I dan Ketua II. Lembaga Eksekutif Al Washliyah .


==Organisasi dan institusi Al Washliyah mempunyai 7 organisasi Bahagian Iaitu: 1. Al Washliyah Muslimat 2. Ikatan Guru dan Pensyarah Al Washliyah (IGPA) 3. Pergerakan Pemuda Al Washliyah (PPA) 4. persatuan sarjana Al Washliyah (PSA) 5. persatuan pelajar Universiti Al Washliyah (PPUA) 6. persatuan pelajar Al Washliyah (PPA) 7. Pasukan wanita Al Washliyah (PWA)

Dan mempunyai 2 institusi iaitu: 1. Bank Al Washliyah 2.Al Washliyah Zakat,Infaq,Dan Sedekah (AlZIS)