Australia (filem 2008)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Australia
Poster tayangan pawagam
PengarahBaz Luhrmann
DibintangiNicole Kidman, Hugh Jackman, Shea Adams
Tarikh tayangan
2008
BahasaInggeris

Filem Australia (bahasa Melayu harafiah Australia ) merupakan sebuah filem pengembaraan berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 2008. Latar belakang filem ini telah ditulis oleh Luhrmann, Stuart Beatti, Ronald Harwood dan Richard Flanagan. Filem Australia ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Baz Luhrmann. Filem ini membawa cerita perwatakan yang ditetapkan antara tahun 1939 sehingga 1942 mengenai beberapa peristiwa di kawasan Utara Australia pada waktu tersebut[1]. Contohnya seperti, peristiwa pengeboman Darwin pada Perang Dunia ke-2.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem Australia ini dilakonkan oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Nicole Kidman, Hugh Jackman, Shea Adams.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Berlatar belakang di Australia utara sebelum Perang Dunia Kedua, seorang bangsawan Inggeris yang mewarisi ladang yang terbentang luas dengan berat hati bekerja sama dengan pakar stok untuk melindungi harta tanah barunya dari rancangan pengambilan alih. Ketika pasangan ini memandu 2,000 ekor lembu melalui muka bumi yang kasar, mereka mengalami pengeboman Darwin, Australia, oleh pasukan Jepun secara langsung[2].

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ebert, Roger. "Australia movie review & film summary (2008) | Roger Ebert". https://www.rogerebert.com/ (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-12-24. External link in |website= (bantuan)
  2. ^ Australia (2008) - Plot - IMDb (dalam bahasa Inggeris), dicapai pada 2023-12-24

Pautan luar[sunting | sunting sumber]