Ayam atau telur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah ilustrasi daripada Tacuina sanitatis, abad ke-14

Dilema kausalitas ayam atau telur biasanya dinyatakan sebagai "yang mana dahulu, ayam atau telur?" Bagi ahli-ahli falsafah purba, soalan mengenai ayam atau telur dahulu yang juga menimbulkan soalan-soalan bagaimana kehidupan dan alam semesta secara umum bermula.[1]

Rujukan kebudayaan kepada Ayam dan Telur berhasrat untuk menunjukkan sia-sia mengenal pasti kes pertama yang menyebabkan pekeliling dan akibat. Ia boleh dianggap bahawa dalam pendekatan ini terletak sifat paling asas daripada soalan. Satu jawapan yang literal adalah telur mengikut sesetengah orang, seperti spesies bertelur sebelum tarikh kewujudan ayam. Bagi orang lain, ayam dahulu, melihat sebagai ayam Red Junglefowl memang dijinakkan. Walau bagaimanapun, pandangan secara metafora menetapkan satu metafizikal tanah untuk dilema ini. Untuk lebih memahami makna metafora tersebut, soalan itu boleh dirumuskan semula sebagai: "Yang mana dahulu, X yang tidak boleh datang tanpa Y, atau Y yang tidak boleh datang tanpa X?"

Satu keadaan bersamaan timbul dalam bidang kejuruteraan dan sains yang dikenali sebagai rujukan pekeliling, di mana parameter yang diperlukan untuk mengira parameter itu sendiri. Contohnya adalah persamaan Van der Waals dan persamaan Colebrook.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Theosophy (September 1939). "Ancient Landmarks: Plato and Aristotle". Theosophy. 27 (11): 483–491. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-03. Dicapai pada 2014-05-25.