Ayer Keroh Golf & Country Club

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Balapan golf AKCC.

Kelab Golf & Rekreasi Ayer Keroh (AKCC) ialah sebuah kelab rekreasi yang terletak di Melaka, Malaysia, 10 minit dari Persimpangan Ayer Keroh, Lebuh Raya Utara-Selatan dan 14 kilometer dari pusat Bandar Melaka. Terletak di sisinya ialah Zoo Melaka dan "Dataran Merdeka". Keluasannya AKCC 7,225 ela persegi.

Balapan golf dibina di atas tanah yang pada asalnya merupakan hutan dara dan disiapkan pada tahun 1964. Reka bentuknya dibuat oleh sepasukan yang diketua oleh Tun Dr. Ghafar Baba, ketika itu Ketua Menteri Melaka serta peminat golf. Balapan asal terdiri daripada dua sembilan lubang yang dirujuk sebagai 'Sembilan Tunku' dan 'Sembilan Ghafar'. Sembilan lubang ketiga ditambah pada pertengahan 1990-an dan dipanggil 'Sembilan Gabenor'. Ketiga-tiga sembilan lubang ini mengelilingi Tasik Ayer Keroh. Balapan ini termasyhur untuk hutan yang menyempadani kedua-dua belah bagi hampir setiap fairway. Oleh itu, balapan ini adalah sesuai untuk pemain golf yang bertaraf tinggi.

AKCC pernah merupakan tuan rumah bagi sebilangan kejohanan golf utama, termasuk Kejohanan Malaysia Terbuka 1989. Pemain-pemain terkenal yang pernah bermain di sini termasuk Kyi Hla Han, Lucas Parsons, Stephen Leany, dan Jeff Maggart.

Selain daripada permainan golf, kemudahan-kemudahan AKCC yang lain termasuk sebuah kolam renang, ginasium, gelanggang tenis dan skuasy, biliard, dan lounge.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]