Pergi ke kandungan

Bandar Raya Panama

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bandar raya Panama
Ciudad de Panamá
Nuestra Señora de la Asunción de Panamá
Atas ke bawah, kiri ke kanan: Terusan Panama, Latar langit, Jambatan Americas, Las bovedas, Casco Viejo Panama (Sepanyol: kawasan lama) dan Katedral Metropolitan Panama.
Atas ke bawah, kiri ke kanan: Terusan Panama, Latar langit, Jambatan Americas, Las bovedas, Casco Viejo Panama (Sepanyol: kawasan lama) dan Katedral Metropolitan Panama.
Bendera Bandar raya Panama
Jata Bandar raya Panama
NegaraPanama
WilayahWilayah Panamá
DaerahDaerah Panamá
Foundation15 August 1519
Diasaskan olehPedro Arias de Ávila
Pentadbiran
 • Datuk BandarJosé Luis Fábrega (PRD)
Keluasan
 • Ibu kota2,082 km2 (804 batu persegi)
 • Metro
2,560.8 km2 (988.7 batu persegi)
Aras
2 m (7 ft)
Penduduk
 (2023)
 • Ibu kota1,086,990
 • Kepadatan520/km2 (1,400/batu persegi)
 • Bandar
1,500,189
 [1]
KDNK (PPP, nilai tetap 2023)
 • Year2023
 • Total$65.8 bilion[2]
 • Per kapita$33,300
Kod kawasan(+507) 2, 3
HDI (2017)0.820 – sangat tinge[3]
Laman sesawangMuPa.gob.pa

Bandar Raya Panama,[4] juga dikenali sebagai Panama (atau Panamá dalam bahasa Sepanyol), adalah ibu kota dan bandar raya terbesar di Panama.[5][6] Ia mempunyai jumlah penduduk 1,086,990[1][7] dengan lebih 1,500,000 di kawasan bandarnya. Bandar ini terletak di pintu masuk Pasifik Terusan Panama, di wilayah Panama. Bandar ini ialah pusat politik dan pentadbiran negara, serta hab untuk perbankan dan perdagangan.[8]

Kota Panama diasaskan pada 15 Ogos 1519, oleh penakluk Sepanyol Pedro Arias Dávila. Bandar ini adalah titik permulaan untuk ekspedisi yang menakluki Empayar Inca Peru. Ia merupakan tempat persinggahan di salah satu laluan perdagangan terpenting di benua Amerika, yang membawa kepada pameran Nombre de Dios dan Portobelo, yang melaluinya kebanyakan emas dan perak yang dilombong oleh Sepanyol dari benua Amerika.

Pada 28 Januari 1671, bandar asal telah dimusnahkan oleh kebakaran apabila Henry Morgan memecat dan membakarnya. Bandar ini telah ditubuhkan semula secara rasmi dua tahun kemudian pada 21 Januari 1673, di semenanjung yang terletak 8 km (5 batu) dari penempatan asal. Tapak bandar yang sebelum ini musnah masih dalam runtuhan, dan kini menjadi Tapak Warisan Dunia[9] dan tarikan pelancong popular, yang kerap dikunjungi oleh lawatan sekolah.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Panama City dibakar oleh lanun Henry Morgan pada tahun 1671. Ilustrasi oleh Alexandre Exquemelin.[10]
Katedral Metropolitan Kolonial Panama City.
Pemandangan Panama City, pada tahun 1850 oleh Edward Fanshawe.[11]
Bekas Hotel Gran yang terletak di Panama City, ilustrasi tahun 1875. Pada masa ini menempatkan Muzium Terusan Panama.
Plaza Mayor de Panama pada tahun 1875, oleh Eadweard Muybridge. Kini dipanggil Plaza Independencia.

Bandar ini diasaskan pada 15 Ogos 1519, oleh Pedro Arias de Ávila, juga dikenali sebagai Pedrarias Dávila. Dalam beberapa tahun penubuhannya, bandar ini menjadi titik pelancaran untuk penerokaan dan penaklukan Peru dan titik transit untuk emas dan perak kembali ke Sepanyol melalui Isthmus. Orang Genoa-Itali dan Sepanyol menemui kelapa dari Filipina yang dibawa oleh Melayu-Polinesia sebelum penjajahan Sepanyol.[12] Pada tahun 1520, pedagang Genoa mengawal pelabuhan dan perdagangan di rantau ini, terutamanya untuk perdagangan hamba, terima kasih kepada konsesi yang diberikan oleh orang Sepanyol, yang menjadikan Republik Genoa sebagai pangkalan perbankan utamanya.[13][14]

Pada tahun 1671 Henry Morgan dengan sekumpulan 1,400 orang menyerang dan menjarah bandar itu, yang kemudiannya dimusnahkan oleh api. Runtuhan bandar lama masih kekal dan merupakan tarikan pelancong yang popular dikenali sebagai Panama Viejo (Panama Lama). Bandar ini telah dibina semula pada tahun 1673 di lokasi baharu kira-kira 5 batu (8 km) barat daya bandar asal. Lokasi ini kini dikenali sebagai Casco Viejo (Suku Lama) bandar. Panama City adalah yang keempat terawal diasaskan daripada ibu kota zaman moden di Amerika.

Setahun sebelum bermulanya California Gold Rush, Syarikat Kereta Api Panama telah ditubuhkan, tetapi jalan kereta api itu tidak mula beroperasi sepenuhnya sehingga tahun 1855. Antara 1848 dan 1869, tahun landasan kereta api rentas benua yang pertama disiapkan di Amerika Syarikat, kira-kira 375,000 orang. menyeberangi tanah genting dari Atlantik ke Pasifik, dan 225,000 ke arah yang bertentangan. Trafik ini sangat meningkatkan kemakmuran bandar dalam tempoh itu.

Selepas mengisytiharkan kemerdekaan dari Colombia pada 3 November 1903, Philippe Bunau-Varilla (seorang jurutera Perancis) dinamakan Utusan Luar Biasa dan Menteri Berkuasa Penuh. Bunau-Varilla telah merundingkan Perjanjian Hay-Bunau-Varilla 1903, yang menyediakan Amerika Syarikat dengan sebidang tanah selebar 10 batu untuk terusan itu, satu kali bayaran $10 juta kepada Panama, dan anuiti tahunan sebanyak $250,000. Amerika Syarikat juga bersetuju untuk menjamin kemerdekaan Panama. Disiapkan pada tahun 1914, Terusan Panama melambangkan kehebatan teknologi dan kuasa ekonomi AS. Walaupun kawalan A.S. ke atas terusan itu akhirnya menjengkelkan hubungan A.S.-Panamania, pada masa itu ia digembar-gemburkan sebagai pencapaian dasar luar negara yang utama.[15]

Pembinaan Terusan Panama memberi manfaat besar kepada infrastruktur dan ekonomi. Nota khusus adalah peningkatan dalam kesihatan dan sanitasi yang disebabkan oleh kehadiran Amerika di Zon Terusan. William Gorgas, ketua pegawai kebersihan untuk pembinaan terusan, mempunyai kesan yang sangat besar. Dia membuat hipotesis bahawa penyakit disebarkan oleh banyak nyamuk asli di kawasan itu, dan mengarahkan pengasapan rumah dan pembersihan air. Ini menyebabkan demam kuning dihapuskan menjelang November 1905, serta kadar malaria menurun secara mendadak.[16] Walau bagaimanapun, kebanyakan buruh untuk pembinaan terusan itu dibawa masuk dari Caribbean, yang menimbulkan ketegangan kaum dan sosial yang tidak pernah berlaku sebelum ini di bandar itu.

Semasa Perang Dunia II, pembinaan pangkalan tentera dan kehadiran lebih ramai anggota tentera dan awam A.S. membawa kepada tahap kemakmuran yang belum pernah terjadi sebelumnya kepada bandar itu. Orang Panama mempunyai akses terhad, atau tiada akses langsung, ke banyak kawasan di Zon Terusan yang berjiran dengan kawasan metropolitan bandar Panama. Sebahagian daripada kawasan ini adalah pangkalan tentera yang hanya boleh diakses oleh kakitangan Amerika Syarikat. Beberapa ketegangan timbul antara penduduk Panama dan warga A.S. yang tinggal di Zon Terusan Panama. Ini tercetus dalam peristiwa 9 Januari 1964, yang dikenali sebagai Hari Syahid.

Pada akhir 1970-an hingga 1980-an, bandar Panama menjadi pusat perbankan antarabangsa, membawa banyak perhatian yang tidak diingini sebagai kawasan pengubahan wang haram antarabangsa. Pada tahun 1989 selepas hampir setahun ketegangan antara Amerika Syarikat dan Panama, Presiden George H. W. Bush mengarahkan pencerobohan Panama untuk menjatuhkan Jeneral Manuel Noriega, diktator de facto negara itu. Akibatnya, sebahagian kawasan kejiranan El Chorrillo, yang kebanyakannya terdiri daripada bangunan berbingkai kayu lama sejak tahun 1900-an (walaupun masih kawasan setinggan yang besar), telah musnah akibat kebakaran. Pada tahun 1999, Amerika Syarikat secara rasmi memindahkan kawalan penuh Terusan Panama kepada Republik Panama, yang masih terkawal hari ini.[16]

Bandar Panama masih menjadi pusat perbankan, walaupun dengan kawalan yang sangat ketara dalam aliran tunai. Penghantaran dikendalikan melalui kemudahan pelabuhan di kawasan Balboa yang dikendalikan oleh Syarikat Hutchison Whampoa Hong Kong dan melalui beberapa pelabuhan di bahagian genting Caribbean. Balboa, yang terletak dalam kawasan metropolitan Panama yang lebih besar, dahulunya merupakan sebahagian daripada Zon Terusan Panama, dan pentadbiran Zon Terusan Panama dahulu beribu pejabat di sana.

Terusan Panama adalah salah satu tarikan utama ke kawasan Bandar Raya Panama. Jambatan Centennial merentangi kawasan berhampiran Bukit Emas di sebelah kiri dan Bukit Kontraktor di sebelah kanan. Ini adalah tapak dengan ketinggian tertinggi pembinaan Terusan Panama.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Panama terletak di antara Lautan Pasifik dan hutan hujan tropika di bahagian utara Panama. Parque Natural Metropolitano (Taman Alam Semula Jadi Metropolitan), terbentang dari Panama City di sepanjang Terusan Panama, mempunyai spesies burung yang unik dan haiwan lain, seperti tapir, puma dan caiman. Di pintu masuk terusan Pasifik adalah Centro de Exhibiciones Marinas (Pusat Pameran Marin), sebuah pusat penyelidikan bagi mereka yang berminat dengan hidupan marin tropika dan ekologi, yang diuruskan oleh Institut Penyelidikan Tropika Smithsonian.

Hutan tropika di sekitar Panama adalah penting untuk berfungsinya Terusan Panama, menyediakannya dengan air yang diperlukan untuk operasinya. Disebabkan kepentingan terusan itu kepada ekonomi Panama, hutan tropika di sekitar terusan telah disimpan dalam keadaan yang hampir murni; Terusan itu adalah contoh yang jarang berlaku bagi projek kejuruteraan yang luas di tengah-tengah hutan yang membantu memelihara hutan itu. Di sepanjang bahagian barat terusan ialah Parque Nacional Soberanía (Taman Negara Kedaulatan), yang merangkumi taman botani Summit dan zoo. Denai yang paling terkenal di taman negara ini ialah Jalan Pipeline, yang popular di kalangan pemerhati burung.[17]

Hampir 500 sungai menghiasi landskap lasak Panama. Kebanyakannya tidak dapat dilayari; kebanyakannya berasal dari aliran tanah tinggi yang deras, berliku-liku di lembah, dan membentuk delta pantai. Walau bagaimanapun, Río Chepo dan Río Chagres, kedua-duanya dalam sempadan bandar, berfungsi sebagai sumber tenaga hidroelektrik.

Río Chagres adalah salah satu sungai terpanjang dan paling penting daripada kira-kira 150 sungai yang mengalir ke Caribbean. Sebahagian daripada sungai ini dibendung untuk mewujudkan Tasik Gatun, yang membentuk sebahagian besar laluan transit antara kunci berhampiran setiap hujung terusan. Kedua-dua Tasik Gatun dan Tasik Madden (juga dipenuhi dengan air dari Río Chagres) membekalkan hidroelektrik ke kawasan bekas Zon Terusan. Río Chepo, satu lagi sumber utama kuasa hidroelektrik, adalah salah satu daripada lebih daripada 300 sungai yang mengalir ke Pasifik.

Iklim[sunting | sunting sumber]

Di bawah klasifikasi iklim Köppen, Panama City mempunyai iklim savana tropika (Köppen Aw), sedikit lebih kering daripada iklim monsun tropika. Ia melihat 1,900 mm (74.8 in) hujan setiap tahun. Musim hujan berlangsung dari Mei hingga Disember, dan musim kemarau berlangsung dari Januari hingga April. Suhu kekal malar sepanjang tahun, dengan purata sekitar 27 °C (81 °F). Sinaran matahari tidak bermaya di Panama kerana ia terletak di Zon Konvergensi Intertropika, di mana terdapat pembentukan awan yang hampir berterusan, walaupun semasa musim kemarau.

Data iklim untuk Panama City (1971–2000)
Bulan Jan Feb Mac Apr Mei Jun Jul Ogo Sep Okt Nov Dis Tahun
Purata maksimum suhu harian, °C (°F) 31.7
(89.1)
31.7
(89.1)
32.2
(90.0)
32.2
(90.0)
31.1
(88.0)
30.6
(87.1)
30.6
(87.1)
30.6
(87.1)
30.0
(86.0)
29.4
(84.9)
30.0
(86.0)
30.6
(87.1)
31.0
(87.8)
Purata suhu harian, °C (°F) 28.1
(82.6)
28.1
(82.6)
28.6
(83.5)
28.9
(84.0)
28.3
(82.9)
27.8
(82.0)
27.8
(82.0)
27.8
(82.0)
27.2
(81.0)
27.0
(80.6)
27.2
(81.0)
27.5
(81.5)
28.1
(82.6)
Purata minimum suhu harian, °C (°F) 24.4
(75.9)
24.4
(75.9)
25.0
(77.0)
25.6
(78.1)
25.6
(78.1)
25.0
(77.0)
25.0
(77.0)
25.0
(77.0)
24.4
(75.9)
24.4
(75.9)
24.4
(75.9)
24.4
(75.9)
24.8
(76.6)
Purata curahan hujan, mm (inci) 29.3
(1.15)
10.1
(0.40)
13.1
(0.52)
64.7
(2.55)
225.1
(8.86)
235.0
(9.25)
168.5
(6.63)
219.9
(8.66)
253.9
(10.00)
330.7
(13.02)
252.3
(9.93)
104.6
(4.12)
1,907.2
(75.09)
Purata bilangan hari hujan (≥ 0.1 mm) 2.9 1.3 1.4 4.9 15.0 16.0 14.0 15.0 17.0 20.0 16.0 7.5 131.0
Purata bulanan jangka masa sinaran matahari 228.9 245.2 183.9 173.1 108.5 116.3 106.1 118.1 99.2 103.9 139.8 120.5 1,743.5
Sumber 1: Organisasi Cuaca Dunia[18]
Sumber 2: ETESA (data cahaya matahari yang direkodkan di Albrook Field)[19]

Pemandangan bandar raya[sunting | sunting sumber]

Casco Viejo (Pekan lama) dilihat dari Bukit Ancón

Seni bina[sunting | sunting sumber]

Menara F&F, lebih dikenali sebagai "El tornillo" atau "La torre tornillo" yang bermaksud "skru" atau "menara skru"

Suku lama Panama (atau Casco Viejo, Panama) menampilkan banyak gaya seni bina, daripada bangunan kolonial Sepanyol hingga rumah bandar Perancis dan Antillean yang dibina semasa pembinaan Terusan Panama.[20] Kawasan bandar yang lebih moden mempunyai banyak bangunan tinggi, yang bersama-sama membentuk latar langit yang sangat padat. Terdapat lebih daripada 110 projek bertingkat tinggi dalam pembinaan, dengan 127 telah dibina.[21] Bandar ini memegang tempat ke-45 di dunia mengikut kiraan bangunan tinggi.[22]

Jambatan Centennial yang merentasi Terusan Panama memperoleh hadiah kecemerlangan Institut Jambatan Segmental Amerika, bersama-sama dengan tujuh jambatan lain di Amerika.[23]

Kawasan kejiranan[sunting | sunting sumber]

Bandar ini terletak di Daerah Panama, walaupun kawasan metropolitannya juga termasuk beberapa kawasan berpenduduk di seberang Terusan Panama. Seperti di seluruh negara, bandar ini dibahagikan kepada corregimientos, di mana terdapat banyak borough yang lebih kecil. Kawasan lama, yang dikenali sebagai Casco Viejo, terletak di corregimiento San Felipe. San Felipe dan dua belas corregimientos lain membentuk pusat bandar bandar, termasuk Santa Ana, El Chorrillo, Calidonia, Curundú, Ancón, Bella Vista, Bethania, San Francisco, Juan Diaz, Pueblo Nuevo, Parque Lefevre, dan Río Abajo.

Latar langit Panama City dari Bukit Ancon

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Construction boom in Panama City.
Panama City financial district
Pemandangan udara Punta Paitilla dan Punta Pacifica.
Pencakar langit di Punta Pacifica

Sebagai pusat ekonomi dan kewangan negara, ekonomi Bandar raya Panama adalah berasaskan perkhidmatan, sangat berwajaran terhadap perbankan, perdagangan dan pelancongan.[24] Ekonomi sangat bergantung pada aktiviti perdagangan dan perkapalan yang berkaitan dengan Terusan Panama dan kemudahan pelabuhan yang terletak di Balboa. Status Panama sebagai zon penumpuan untuk modal dari seluruh dunia disebabkan oleh terusan itu membantu bandar itu mewujudkan dirinya sebagai lokasi utama untuk perancangan perbankan dan cukai luar pesisir. Akibatnya, ekonomi telah bergantung kepada akauntan dan peguam yang membantu syarikat global menavigasi landskap kawal selia.[25] Bandar raya ini telah mendapat manfaat daripada pertumbuhan ekonomi yang ketara dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terutamanya disebabkan oleh pengembangan Terusan Panama yang berterusan, peningkatan dalam pelaburan hartanah dan sektor perbankan yang agak stabil.[26] Terdapat sekitar lapan puluh bank di bandar ini, sekurang-kurangnya lima belas daripadanya adalah tempatan.

Panama City bertanggungjawab untuk pengeluaran kira-kira 55% daripada KDNK negara. Ini kerana kebanyakan perniagaan dan premis Panama terletak di bandar dan kawasan metronya.[27] Ia merupakan persinggahan untuk destinasi lain di negara ini, serta tempat transit dan destinasi pelancongan itu sendiri.

Pelancongan merupakan salah satu aktiviti ekonomi terpenting dari segi penjanaan hasil. Sektor ekonomi ini telah menyaksikan banyak pertumbuhan sejak pemindahan Zon Terusan Panama pada akhir abad kedua puluh. Bilangan bilik hotel meningkat lebih daripada sepuluh kali ganda, daripada 1,400 pada tahun 1997 kepada lebih daripada 15,000 pada tahun 2013, manakala bilangan pelawat tahunan meningkat daripada 457,000 pada tahun 1999 kepada 1.4 juta pada tahun 2011.[28] Kadar penghunian hotel di bandar ini sentiasa agak tinggi, mencapai yang kedua tertinggi untuk mana-mana bandar di luar Amerika Syarikat pada tahun 2008, selepas Perth, Australia, dan diikuti oleh Dubai.[29] Walau bagaimanapun, kadar penghunian hotel telah menurun sejak 2009, mungkin disebabkan pembukaan banyak hotel mewah baharu.[30] Beberapa rangkaian hotel antarabangsa, seperti Le Méridien, Radisson, dan RIU, telah membuka atau merancang untuk membuka hotel baharu di bandar ini,[31] bersama-sama dengan yang sebelum ini beroperasi di bawah Marriott, Sheraton, InterContinental, dan jenama asing dan tempatan yang lain. Organisasi Trump membina Kelab Lautan Trump, pelaburan pertamanya di Amerika Latin,[32] pada tahun 2006 dan ia adalah bangunan tertinggi di bandar ini. Pada 2018 ia telah dinamakan semula The Bahia Grand Panama berikutan penurunan kadar penghunian yang dikaitkan dengan penurunan nilai jenama nama Trump.[33] Meanwhile, it is a JW Marriott property. Hilton Worldwide opened a Hilton Garden Inn in El Cangrejo, and in 2013, The Panamera, the second Waldorf Astoria Hotel in Latin America.[34]

Projek tebus guna tanah telah mewujudkan tanah baharu tambahan untuk pembangunan lebuh raya, perumahan dan taman, Cinta Costera.[35] [36] [37]

Demografi[sunting | sunting sumber]

Dewan Bandar raya Panama

Bandar ini mempunyai kira-kira 1,086,990 penduduk di 26 borough.[7][38] Penduduk Panama City biasanya dirujuk sebagai capitalino dan termasuk sejumlah besar mestizo (70%), Amerindian dan orang campuran (India Barat) (14%), orang kulit putih (10%), Amerindian (6%), serta sebagai Afro-Panamanians.[39] Terdapat banyak kepelbagaian budaya di dalam bandar, yang memanifestasikan dirinya dalam pelbagai jenis bahasa yang biasa digunakan, seperti Jerman, Portugis, Perancis, Arab, Cina, Ibrani dan Inggeris, selain bahasa Sepanyol.[28]

Kebudayaan[sunting | sunting sumber]

Tapak warisan dunia[sunting | sunting sumber]

Panamá Viejo[sunting | sunting sumber]

Panamá Viejo ("Panama Lama")[40] ialah nama yang digunakan untuk sisa-sisa seni bina Kompleks Bersejarah Monumental bandar Sepanyol pertama yang diasaskan di pantai Pasifik di Amerika oleh Pedro Arias de Ávila pada 15 Ogos 1519. Bandar ini merupakan titik permulaan bagi ekspedisi yang menakluki Empayar Inca di Peru pada tahun 1532. Ia merupakan tempat persinggahan di salah satu laluan perdagangan terpenting dalam sejarah benua Amerika, yang membawa kepada pameran terkenal Nombre de Dios dan Portobelo, di mana kebanyakan emas dan perak yang diambil oleh Sepanyol daripada Amerika melaluinya.[41]

Casco Viejo atau Casco Antiguo[sunting | sunting sumber]

Las Bóvedas ialah nama yang biasa dikenali dengan tinggalan Tembok kolonial yang mengelilingi Plaza de Francia di Bandar raya Panama.

Dibina dan diselesaikan pada 1671 selepas kemusnahan Panama Viejo oleh privateer Henry Morgan, daerah bersejarah Panama City (dikenali sebagai Casco Viejo, Casco Antiguo atau San Felipe) telah difikirkan sebagai sebuah bandar bertembok untuk melindungi penerokanya daripada serangan lanun pada masa hadapan. Ia telah ditetapkan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada tahun 2003.[42]

Casco Antiguo memaparkan gabungan gaya seni bina yang mencerminkan kepelbagaian budaya negara: Caribbean, Republikan, seni bina seni deko, Perancis dan gabungan seni bina kolonial di tapak yang terdiri daripada sekitar 800 bangunan. Kebanyakan monumen utama Panama City terletak di Casco Antiguo, termasuk Salón Bolivar, Teater Nasional (diasaskan pada tahun 1908), Las Bóvedas dan Plaza de Francia. Terdapat juga banyak bangunan Katolik, seperti Katedral Metropolitan, Gereja La Merced dan Gereja St. Philip Neri. Altar emas yang tersendiri di Gereja St. Joseph adalah salah satu daripada beberapa barang yang diselamatkan dari Panama Viejo semasa pengepungan lanun 1671. Ia tertimbus dalam lumpur semasa pengepungan dan kemudian diangkut secara rahsia ke lokasi sekarang.

Cinta Costera 3 di Casco Viejo

Menjalani pembangunan semula dan gentrifikasi, suku lama telah menjadi salah satu tarikan pelancong utama di bandar ini, kedua selepas Terusan Panama. Kedua-dua sektor kerajaan dan swasta sedang berusaha untuk memulihkannya.[43] Presiden Ricardo Martinelli membina sambungan kepada jejambat lebuh raya maritim Cinta Costera pada 2014 bernama "Cinta Costera 3" di sekitar Casco Antiguo.[44]

Sebelum projek Cinta Costera 3 dibina ada bantahan. Kebanyakan kontroversi yang menyelubungi projek itu melibatkan kemungkinan Casco Viejo akan kehilangan status Warisan Dunianya. Pada 28 Jun 2012, UNESCO memutuskan bahawa Casco Viejo tidak akan dimasukkan ke dalam Senarai Tapak Warisan Dunia dalam Bahaya.

Sastera[sunting | sunting sumber]

Arkib Nasional Panama

Menurut Profesor Rodrigo Miró, cerita pertama tentang Panama ditulis oleh Gonzalo Fernández de Oviedo y Valdés dan diterbitkan sebagai sebahagian daripada Historia General y Natural de Las Indias pada tahun 1535. Beberapa penyair dan novelis yang lahir di bandar Panama ialah Manuel María Ayala (1785). –1824), Amelia Denis de Icaza (1836–1911), Darío Herrera (1870–1914), Ricardo Miró (1883–1940), Gaspar Octavio Hernández (1893–1918), Demetrio Korsi (1899–1957), Ricardo 1914–2000), Joaquín Beleño (1922–88), Ernesto Endara (1932–), Diana Morán (1932–87), José Córdova (1937–), Pedro Rivera (1939–), Moravia Ochoa López (1941–), Roberto Fernández Iglesias (1941–), Juan David Morgan (1942–), Jarl Ricardo Babot (1946–), Giovanna Benedetti (1949–), Manuel Orestes Nieto (1951–), Moisés Pascual (1955–), Héctor Miguel Collado ( 1960–), David Robinson Orobio (1960–), Katia Chiari (1969–), Carlos Oriel Wynter Melo (1971–), José Luis Rodríguez Pittí (1971–), Arturo Wong Sagel (1980–) dan Sofia Santim (1982– ).[45]

Seni[sunting | sunting sumber]

Salah seorang artis Panama yang paling penting ialah Alfredo Sinclair. Beliau telah bekerja selama lebih 50 tahun dalam seni abstrak dan telah menghasilkan salah satu koleksi seni yang paling penting di negara ini. Anak perempuannya, Olga Sinclair, juga telah mengikuti jejaknya dan telah menjadi satu lagi kuasa dalam seni Panama. Seorang lagi artis Panama yang sangat terkenal ialah Guillermo Trujillo, yang terkenal di seluruh dunia kerana surealisme abstraknya. Brooke Alfaro ialah seorang artis Panama yang terkenal di seluruh dunia untuk lukisan minyaknya yang unik. Seorang lagi artis terkenal ialah Mario Calvit, dikenali sebagai salah seorang pelukis hebat generasi yang berkembang pesat di negara ini antara dekad 1950 dan 1970.

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Bandar lama (kawasan San Felipe)
Paseo Esteban Huertas

Pelancongan di Panama City merangkumi banyak tapak dan lokasi bersejarah yang berbeza yang berkaitan dengan operasi Terusan Panama. Beberapa laman web ini adalah seperti berikut:

  • Las Bóvedas ("Peti besi"), persiaran tepi laut yang menonjol ke Pasifik;
  • Bangunan Institut Kebudayaan Kebangsaan dan kedutaan Perancis di seberangnya;
  • Katedral di Plaza de la Catedral;
  • Teatro Nacional (Teater Kebangsaan Panama), pusat persembahan intim dengan akustik semula jadi yang luar biasa dan tempat duduk untuk kira-kira 800 tetamu;
  • Museo del Canal Interoceánico (Muzium Terusan Interoceanic); dan
  • Palacio de las Garzas (Istana Heron), nama rasmi istana presiden, dinamakan untuk banyak bangau yang mendiami bangunan itu.
  • Pusat Pelawat Miraflores di set Miraflores Locks on the Pacific Side, dengan muzium dan simulator kapal yang melayari terusan.
  • Calzada de Amador (Amador Causeway), jambatan darat yang dibina dengan batu yang digali semasa pembinaan Terusan Panama.

Sebagai tambahan kepada tarikan pelancong ini, Panama City menawarkan banyak pilihan berbeza ketika datang ke penginapan hotel, termasuk hotel Waldorf Astoria yang pertama dibuka di Amerika Latin, dan banyak hotel gaya butik kecil yang mempunyai bilangan bilik tetamu yang lebih kecil dan menawarkan lebih intim. bercuti. Kehidupan malam di bandar ini berpusat di sekitar kawasan kejiranan Calle Uruguay dan Casco Viejo. Kejiranan ini mengandungi pelbagai bar dan kelab malam yang berbeza yang memenuhi keperluan pelancong yang melawat bandar.[46]

Salah satu kawasan pelancongan yang lebih baharu di bandar ini ialah kawasan di sebelah timur pintu masuk terusan Pasifik, yang dikenali sebagai Tambak Amador. Kawasan ini sedang dibangunkan sebagai pusat pelancongan dan destinasi hiburan malam. Institut Penyelidikan Tropika Smithsonian mengendalikan stesen dan muzium kecil yang dibuka kepada orang ramai di Culebra Point di pulau Naos. Sebuah muzium baharu, Biomuseo, baru-baru ini siap di tambak pada tahun 2014. Ia telah direka oleh arkitek Amerika Frank Gehry, terkenal dengan Muzium Guggenheim Bilbao dan Dewan Konsert Disney di Los Angeles.[47] Hanya di luar had bandar adalah Sidang Kemuncak Perbandaran Parque. Sebuah pusat konvensyen baharu yang dipanggil Pusat Konvensyen Amador sedang dibina di Amador oleh CSCEC dalam usaha sama dengan syarikat Panama bernama CCG Cocige. Kementerian Pelancongan Panama berharap pusat konvensyen itu menempatkan 100 acara antarabangsa setiap tahun. Terdapat rancangan (yang dicadangkan oleh presiden Panama Juan Carlos Varela) untuk membina di Amador sebuah kampus untuk kedutaan Republik Rakyat China di Panama, namun rancangan itu akhirnya dibatalkan, kerana kritikan daripada orang awam dan kebimbangan bahawa pelancong boleh dengan mudah menganggap bahawa Panama adalah wilayah China. Varela sebagai tindak balas berkata bahawa Amador adalah kawasan yang "mesti mempunyai nilai lebih".

Jabatan Negara Amerika Syarikat mencatatkan kehadiran jenayah di bandar, beberapa daripadanya termasuk tindakan ganas seperti tembak, rogol, rompakan bersenjata dan penculikan yang disengajakan. Jabatan Negara Amerika Syarikat juga memberi amaran kepada pelancong tentang pembelian barangan tiruan atau cetak rompak, kerana ia mungkin melanggar undang-undang Panama tempatan. Dari segi hak LGBT di bandar, perkahwinan sejenis tidak diiktiraf oleh kerajaan tetapi terdapat undang-undang untuk mencegah diskriminasi terhadap komuniti LGBT.[48]

Sukan[sunting | sunting sumber]

Rommel Fernández Soccer Stadium
Rod Carew National Baseball Stadium

Sepanjang abad ke-20, Panama City telah cemerlang dalam tinju, besbol, bola keranjang dan bola sepak. Sukan ini telah melahirkan atlet terkenal seperti Roberto Durán, Rommel Fernández, Rolando Blackman, Julio Dely Valdés, Mariano Rivera, dan Rod Carew. Hari ini, sukan ini mempunyai kelab dan persatuan yang menguruskan pembangunan mereka di bandar. Panama Metro ialah pasukan besbol di bandar ini. Terdapat pusat latihan tinju di gim yang berbeza di seluruh kawasan kejiranan bandar ini. Terdapat juga banyak kelab bola sepak, seperti:

Bandar ini mempunyai empat pasukan profesional dalam liga peringkat kedua negara itu, Liga Nacional de Ascenso:

Terdapat dua stadium utama di Bandar raya Panama, Stadium Besbol Nasional (juga dikenali sebagai Stadium Rod Carew) dan Stadium Rommel Fernández, dengan kapasiti masing-masing 27,000 dan 32,000. Selain itu, Arena Roberto Durán mempunyai kapasiti 18,000.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Bandar ini mempunyai kedua-dua sekolah awam dan swasta. Kebanyakan sekolah swasta adalah dwibahasa (Inggeris dan Sepanyol). Pendidikan tinggi diketuai oleh dua universiti awam utama: Universiti Panama dan Universiti Teknologi Panama. Terdapat universiti swasta, seperti Universidad Católica Santa María La Antigua, Universidad Latina de Panama, Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología (ULACIT), Universiti Jarak dan Terbuka Panama (UNADP), Universidad del Istmo Panama, Universidad Maritima Internacional de Panama, dan Universidad Especializada de las Americas. Selain itu, terdapat Cawangan Panama di Nova Southeastern University (kampus utamanya di Ft. Lauderdale di Broward County, Florida); Universiti Oklahoma; Universiti Texas Tengah; Universiti Louisville yang mengendalikan kampus saudara di bandar,[49] dan Universiti Negeri Florida, yang mengendalikan program kurikulum yang luas[50] di taman akademik dan teknologi yang dikenali sebagai Ciudad del Saber.

Penjagaan kesihatan[sunting | sunting sumber]

Institut Memorial Gorgas untuk Kajian Kesihatan

Bandar raya Panama menempatkan sekurang-kurangnya 14 hospital dan rangkaian luas klinik awam dan swasta, termasuk Hospital Santo Tomás, Hospital del Niño, Complejo Hospitalario Arnulfo Arias Madrid, Centro Médico Paitilla, Hospital Santa Fé, Hospital Nacional, Clinica Hospital San Fernando , dan Hospital Punta Pacifica.

Kira-kira 45% daripada pakar perubatan negara berpangkalan di Bandar raya Panama[51]

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Puente de las Américas
Metrobus, sistem bas awam
Taxi di Bandar raya Panama

Lapangan terbang antarabangsa Panama, Lapangan Terbang Antarabangsa Tocumen terletak di pinggir timur kawasan metropolitan bandar ini. Dua lapangan terbang lain berkhidmat untuk Panama City: Panama Pacífico, sebelum ini Pangkalan Tentera Udara Howard, dan Marcos A. Gelabert, sebelum ini Pangkalan Tentera Udara Albrook. Pacífico menghidangkan Wingo, manakala Lapangan Terbang Marcos A. Gelabert ialah hab utama untuk AirPanama. Kebanyakan penerbangan lain dilayan oleh Tocumen.

Metro Panama ialah sistem transit pantas di Panama City, yang menghubungkan bahagian utara dan timur kawasan metropolitan ke pusat bandar. Metro Panama kini mempunyai dua laluan operasi.[52] Terdapat barisan ketiga yang sedang dalam pembinaan.[53]

Terdapat kesesakan lalu lintas yang kerap di Bandar raya Panama disebabkan tahap pemilikan pengangkutan persendirian yang tinggi bagi setiap kilometer lorong lalu lintas. Dalam usaha untuk mengekang kesesakan lalu lintas, Metro Panama, pada mulanya sepanjang 14 km (9 bt) dan membiayai peningkatan cukai, mula beroperasi pada 2014.[54][55]

Terminal bas yang terletak di Ancon menawarkan bas masuk dan keluar dari bandar. Perkhidmatan bas adalah salah satu bentuk pengangkutan yang paling banyak digunakan di Panama. Terminal ini menerima beribu-ribu penumpang setiap hari dari lokasi seperti David, Chiriqui, dan wilayah tengah Herrera dan Los Santos. Terminal ini juga menerima penumpang antarabangsa dari Amerika Tengah melalui Lebuhraya Pan-American.

Bandar raya Panama menawarkan perkhidmatan pengangkutan melalui teksi kuning. Teksi tidak menggunakan meter untuk mengukur tambang, sebaliknya menggunakan sistem zon untuk tambang yang diterbitkan oleh Autoridad de Transito y Transporte Terrestre, pihak berkuasa transit Panama. Teksi dulu warna merah. Pemandu teksi yang mengenakan bayaran lebih daripada biasa bukanlah perkara biasa. Ramai juga menyertai InDriver dan Cabify. Uber telah menjadi subjek kontroversi, dengan ramai pemandu teksi menuntut pemberhentian operasinya di Bandar raya Panama.

Hubungan antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Panama City dikembarkan dengan:[56]

Kesatuan Bandar Ibu Kota Ibero-Amerika[sunting | sunting sumber]

Bandar raya Panama adalah sebahagian daripada Kesatuan Bandar Ibu Kota Ibero-Amerika.[63]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Cuadro 11. Superficie, población y densidad de población en la República, según Provincia, Comarca indígena, Distrito y Corregimiento: Censos de 1990, 2000 y 2010". Instituto Nacional de Estadística y Censo, Contraloría General de la República de Panamá. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 March 2016. Dicapai pada 11 November 2016.
  2. ^ "TelluBase—Panama Fact Sheet (Tellusant Public Service Series)" (PDF). Tellusant. Dicapai pada 2024-01-11.
  3. ^ "Sub-national HDI – Subnational HDI – Global Data Lab".
  4. ^ (Sepanyol: Ciudad de Panamá, Sebutan Sepanyol: [sjuˈða(ð) ðe panaˈma])
  5. ^ Real Academia de la Lengua Española (October 2005). "Diccionario panhispánico de dudas. Apéndice 5: Lista de países y capitales, con sus gentilicios" (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 20 March 2011.
  6. ^ Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, «Lista de países y capitales, con sus gentilicios», Ortografía de la lengua española, Madrid, Espasa Española, Real Academia (2010), Panamá.1 País de América., Espasa, m/s. 726, ISBN 978-84-670-3426-4, GENT. panameño -ña. CAP. Panamá.
    Panamá.2 Capital de Panamá.
  7. ^ a b "Panamá (District, Panama) - Population Statistics, Charts, Map and Location". www.citypopulation.de. Dicapai pada 2024-03-16.
  8. ^ "Investing in Panama". BusinessPanama.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 December 2010. Dicapai pada 16 December 2010.
  9. ^ Centre, UNESCO World Heritage. "Archaeological Site of Panamá Viejo and Historic District of Panamá". UNESCO World Heritage Centre (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-03-17.
  10. ^ Alexandre Exquemelin (1686). The buccaneers of America : a true account of the most remarkable assaults committed of late years upon the coast of the West Indies by the buccaneers of Jamaica and Tortuga, both English and French, wherein are contained more especially the unparalleled exploits of Sir Henry Morgan, our English Jamaican hero, who sacked Porto Bello, burnt Panama City, etc (ed. 1924). m/s. 209.
  11. ^ Fanshawe, Edward Gennys (1850). "'From a back window in Panama, March 10th 1850'". Royal Museums Greenwich website.
  12. ^ Baudouin, Luc; Gunn, Bee F.; Olsen, Kenneth M. (January 2014). "The presence of coconut in southern Panama in pre-Columbian times: clearing up the confusion". Annals of Botany. 113 (1): 1–5. doi:10.1093/aob/mct244. PMC 3864718. PMID 24227445.
  13. ^ "I Genovesi d'Oltremare i primi coloni moderni". www.giustiniani.info. Dicapai pada 2020-11-18.
  14. ^ "15. Casa de los Genoveses - Patronato Panamá Viejo". www.patronatopanamaviejo.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 September 2017. Dicapai pada 2020-11-18.
  15. ^ "Building the Panama Canal 1903-1904". Office of the Historian. Dicapai pada 14 February 2022.
  16. ^ a b "Panama Canal". History. Diarkibkan daripada yang asal pada November 12, 2016. Dicapai pada 13 November 2016.
  17. ^ "Canopy Tower, a famous birdwatchers hotel". Canopytower.com. Dicapai pada 26 June 2010.
  18. ^ "World Weather Information Service – Panama City". World Meteorological Organization. Dicapai pada 10 April 2013.
  19. ^ "Datos Históricos : Estación Albrook Field" (dalam bahasa Sepanyol). Empresa de Transmisión Eléctrica S.A. Dicapai pada 10 April 2013.
  20. ^ "In Panama City's Old Quarter, a Rebirth Takes Place". Boston Globe. 22 January 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 July 2011. Dicapai pada 11 February 2011.
  21. ^ "Skyscraper page Panama City". Skyscraperpage.com. Dicapai pada 26 June 2010.
  22. ^ "Skyscraper page Cities List". Skyscraperpage.com. Dicapai pada 26 June 2010.
  23. ^ "La Prensa Newspaper". Mensual.prensa.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 November 2009. Dicapai pada 26 June 2010.
  24. ^ "Panama Useful Facts". Diarkibkan daripada yang asal pada 21 February 2020. Dicapai pada 17 February 2011.
  25. ^ Semple, Kirk (6 April 2016). "Panama Papers Leak Casts Light on a Law Firm Founded on Secrecy". The New York Times. Dicapai pada 14 November 2016.
  26. ^ "Panama economy grew 2.4 percent in 2009". Reuters. 2 March 2010. Dicapai pada 17 February 2011.
  27. ^ "Municipio de Panamá". Municipio.gob.pa. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 February 2014. Dicapai pada 26 June 2010.
  28. ^ a b Neville, Tim (3 May 2013). "Panama City Rising". The New York Times. Dicapai pada 14 November 2016.
  29. ^ "Panama City Has The Second Highest Hotel Occupancy Outside Of The United States". 6 May 2008. Dicapai pada 17 February 2011.
  30. ^ "Hotel occupancy rates see sharp drop". 21 October 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 September 2017. Dicapai pada 17 February 2011.
  31. ^ "Twenty-two Hotels are Under Construction in Panama". Diarkibkan daripada yang asal pada 10 July 2011. Dicapai pada 17 February 2011.
  32. ^ "Donald J. Trump Launches His First Luxury Development in Panama". 26 April 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 July 2011. Dicapai pada 17 February 2011.
  33. ^ "Trump's name is stripped from Panama hotel". The Washington Post. 5 March 2018. Dicapai pada 9 May 2018.
  34. ^ "Waldorf Astoria Hotels & Resorts Expands into Latin America with opening of Waldorf Astoria Panama". 18 March 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 July 2014. Dicapai pada 11 July 2014.
  35. ^ "Second artificial island for Panama City".
  36. ^ "Coastal Beltway, a 26-hectare land reclamation project in Panama City".
  37. ^ "Coastal Beltway (Cinta Costera), Panama City".
  38. ^ "Panama City Hall" (Spanish) Diarkibkan 7 Oktober 2014 di Wayback Machine
  39. ^ "Panama Population and Demographics from Panama | - CountryReports". www.countryreports.org. Dicapai pada 2023-04-05.
  40. ^ "Panama Viejo". Patronato Panama Viejo. Dicapai pada 18 July 2010.
  41. ^ "UNESCO Official Site". Whc.unesco.org. 7 December 1997. Dicapai pada 26 June 2010.
  42. ^ "Archaeological Site of Panamá Viejo and Historic District of Panamá". Dicapai pada 6 October 2014.
  43. ^ "Panama Casco Viejo Blog – Panama News: World Bank invests in Cultural Industries for Casco Antiguo". Arcoproperties.com. 11 September 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 January 2009. Dicapai pada 26 June 2010.
  44. ^ Cinta Costera
  45. ^ Panamanian literature
  46. ^ O'Rorke, Gabriel (17 May 2013). "Live large, pay small in Panama City". CNN. Dicapai pada 14 November 2016.
  47. ^ Biodiversity Museum
  48. ^ "Panama". travel.state.gov. Dicapai pada 14 November 2016.
  49. ^ "Channing Slate's Homepage". 8 January 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 January 2008. Dicapai pada 5 August 2009.
  50. ^ "FSU-Panama Homepage". Diarkibkan daripada yang asal pada 17 May 2011. Dicapai pada 17 February 2011.
  51. ^ "Panama City Hall information on education and". Diarkibkan daripada yang asal pada 15 December 2013. Dicapai pada 23 April 2011.
  52. ^ "Presidente Varela entrega la Línea 2 del Metro de Panamá, obra construida con "transparencia y eficiencia"". Dicapai pada 11 August 2021.
  53. ^ "Panama Line 3 monorail starts construction". 24 February 2021. Dicapai pada 11 August 2021.
  54. ^ "El Metro de Panamá". Secretaría del Metro. Dicapai pada 18 July 2010.
  55. ^ "Metrobus Panama". Metrobus Panama. Dicapai pada 18 July 2010.
  56. ^ "Panama City". sandisca.org. San Diego International Sister Cities Association. Dicapai pada 2021-01-20.
  57. ^ "Our Sister Cities". charlestonsistercities.org. Charleston Sister Cities International. Dicapai pada 2021-01-20.
  58. ^ "Davao councilor eyes more sister-city deals". sunstar.com.ph. SunStar. 2019-08-01. Dicapai pada 2021-01-20.
  59. ^ "Delegación panameña expone en Sea Japan". amp.gob.pa (dalam bahasa Sepanyol). Autoridad Marítima de Panamá. 2018-04-19. Dicapai pada 2021-01-20.
  60. ^ "Why Liverpool firms are doing business with Panama – and it's not why you think". liverpoolecho.co.uk. Liverpool Echo. 2016-10-25. Dicapai pada 2021-01-20.
  61. ^ "Agreements with cities". madrid.es. Madrid. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 June 2020. Dicapai pada 2021-01-20.
  62. ^ "Medellín es la primera ciudad hermana de Puerto Morelos". acimedellin.org (dalam bahasa Sepanyol). Autoridad Marítima de Panamá. 2018-04-19. Dicapai pada 2021-01-20.
  63. ^ "Declaración de Hermanamiento múltiple y solidario de todas las Capitales de Iberoamérica (12-10-82)" (PDF). 12 October 1982. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 10 May 2013. Dicapai pada 12 March 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 8°59′N 79°31′W / 8.983°N 79.517°W / 8.983; -79.517