Barisan Islam Pembebasan Patanni

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Islamic Liberation Front of Patani (ILFP)
Kawasan utamaSiam Selatan/Langkasuka
IdeologiKonservatif Monarki[1]
Nasionalisme Islam[2]
[3]
Lawan Thailand
Pertempuran dan peperanganKonflik Siam Selatan
Didahului oleh
Reorganised as BNPP in 1959[4]
Renamed to BIPP in 1986
  1. ^ David Carment; Patrick James; Zeynep Taydas (2006). "Thai Malay Separatism: Managing Interstate Ethnic Conflict". Who Intervenes? Ethnic Conflict and Interstate Crisis. Ohio State University Press. m/s. 120.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Kobkua tidak disediakan
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Singh tidak disediakan
  4. ^ Bertil Lintner (8 September 2007). "Who's who in Thailand's Muslim insurgency". Asia Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 September 2007.CS1 maint: unfit URL (link)

Barisan Pembebasan Islam Patani ( Melayu: Barisan Islam Pembebasan Patani, disingkat BIPP ), sebelumnya pada tahun 1986 dikenali sebagai Barisan Pembebasan Nasional Patani (NLFP; Melayu: Barisan Nasional Pembebasan Patani , BNPP ; juga diterjemahkan sebagai "Barisan Pembebasan Nasional Patani" atau "Barisan Nasional untuk Pembebasan Pattani"; Bahasa Thai: ขบวนการแนวร่วมปลดแอกแห่งชาติปัตตานี) ialah sebuah gerakan untuk memperjuangkan kemerdekaan yang diasaskan oleh para mujahiddin Pattani. Organisasi ini berpangkalan di utara Malaysia dan mempunyai sejarah operasi dalam Konflik Siam Selatan. Organisasi ini dicap dengan pelbagai hal ehwal negatif oleh Kerajaan Thai salah satunya adalah Infisholisme.