Bing Dwen Dwen dan Shuey Rhon Rhon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Big Dwen Dwen(kiri)dan Shuey Rhon Rhon(kanan)
Fail:Bing Dwen Dwen and Shuey Rhon Rhon.png
Kemunculan pertama 17 September 2019; 4 tahun yang lalu (2019-09-17)
Dicipta oleh Cao Xue (曹雪) / Jiang Yufan (姜玉凡)
Informasi
Spesiespanda besar / tanglung (灯笼)
Fiuslaj pesawat Boeing 737-800 Air China dicat dengan imej Bing Dwen Dwen dan Shuey Rhon Rhon

Bing Dwen Dwen (Cina: 冰墩墩 ; Bīng dūn dūn) dan Shuey Rhon Rhon (Cina: 雪容融 ; Xuě róng róng) ialah maskot Sukan Olimpik Musim Sejuk ke-24 dan Sukan Paralimpik Musim Sejuk ke-13 yang akan diadakan di Beijing pada 2022, diumumkan pada 17 September 2019 [1] .

Nama[sunting | sunting sumber]

Asal usul nama Bing Dwen Dwen: "Ais" melambangkan kesucian dan kekuatan, yang merupakan ciri-ciri Sukan Olimpik Musim Sejuk. "Dwen Dwen" bermaksud jujur, tegap dan comel, yang sesuai dengan imej keseluruhan panda dan melambangkan badan yang tegap, kemahuan yang gigih dan semangat Olimpik yang memberi inspirasi kepada atlet Olimpik Musim Sejuk.

Asal usul nama Shuey Rhon Rhon: Salji, melambangkan keputihan dan kecantikan, ialah ciri sukan ais dan salji; Rhon, bermaksud toleransi, rukun, pertukaran dan pembelajaran bersama; Rhon, juga bermaksud gabungan, kemesraan, dan persefahaman bersama. Rhon Rhon menyatakan konsep pembelajaran bersama dan pembangunan harmoni dalam kalangan tamadun dunia, dan merangkumi visi indah untuk mewujudkan dunia yang lebih inklusif dan membina komuniti masa depan bersama untuk manusia melalui Pergerakan Paralimpik. [2]

Simbol[sunting | sunting sumber]

"Bing Dwen Dwen" direka dengan panda khazanah negara China sebagai prototaip, menggabungkan imej panda dengan cangkerang kristal ais, mencerminkan sukan ais dan salji serta teknologi moden. Bentuk cangkerang kepala berasal daripada topi keledar yang biasa digunakan dalam sukan musim sejuk, dan halo warna pada muka diilhamkan oleh Stadium Luncur Laju Kebangsaan, satu diantara venue Sukan Olimpik Musim Sejuk. Corak berbentuk hati merah pada tapak tangan kiri mewakili sambutan hangat negara tuan rumah China kepada orang ramai dari seluruh dunia [3] [4] .

Prototaip "Shuey Rhon Rhon" ialah tanglung, dan warna utama ialah merah. Corak berterusan di bahagian atas kepala terdiri daripada burung merpati dan Kuil Syurga, membayangkan keamanan sambil menonjolkan ciri-ciri bandar tuan rumah, Beijing. Blok salji di muka mewakili "tahun salji yang baik" [5] .

Pengeluar mainan Bing Dwen Dwen dan Shuey Rhon Rhon[sunting | sunting sumber]

Kali ini, tiga syarikat telah menjadi pengeluar berlesen mainan mewah Bing Dwen Dwen dan Shuey Rhon Rhon untuk Sukan Olimpik Musim Sejuk Beijing, iaitu syarikat :

Beijing Yuanlong Yatu Culture Communication Co., Ltd.,
Jinjiang Hengsheng Toys Co., Ltd. dan
syarikat Nantong Golden Phoenix Craft Toys Manufacturing Co., Ltd. [6]

Penilaian[sunting | sunting sumber]

Apabila kedua-dua maskot itu baru dilancarkan, kerana imej Bing Dwen Dwen yang ringkas dan jujur, penilaian rakyat tidaklah tinggi, malah ada orang yang memalsukannya sebagai "Tie Han Han" (dialek Sichuan-Chongqing, menggambarkan orang sebagai bodoh) . [7] Bagaimanapun, apabila Sukan Olimpik Musim Sejuk semakin hampir, Bing Dwen Dwen semakin popular, dan tokoh rasmi Bing Dwen Dwen dan peranti lain juga menjadi popular.Sehubungan itu, jawatankuasa itu menyatakan bahawa ia sedang menyelaras untuk menambah bekalan. [8] Terdapat juga beberapa penjenayah yang menjual semula produk di sekitar Bing Dwen Dwen dengan harga yang tinggi untuk mengaut keuntungan. Pada Tarikh 8 Februari 2022, Polis Daerah Beijing Dongcheng mengeluarkan taklimat bahawa tiga pesalah telah diberikan penalti pentadbiran kerana mengaut keuntungan secara haram dengan menjual semula komoditi di sekitar Bing Dwen Dwen pada harga tinggi [9] .

Peristiwa[sunting | sunting sumber]

Pada awal Februari lalu, wartawan Nippon TV (encik Tsujioka Yoshido) (Cina: 辻冈义堂 ; Jepun: 辻岡義道) dilaporkan secara meluas oleh media kerana tindakannya seperti memakai enam lencana tiang ais di badannya dan menghantarnya pulang ke Tokyo, yang dengan cepat menjadi topik hangat di tanah besar. Ini membawa kepada perbincangan Bing Dwen Dwen [10] .

Pada 5 Februari, Putera Albert II, ketua negara Monaco, meminta penyambut tetamu untuk memerah dua dermaga ais apabila dia menghadiri acara diplomatik pelbagai hala di Dewan Besar Rakyat, beliau memberi alasan iaitu

kerana "Saya mempunyai kembar di rumah".

[11]

Pada petang 6 Februari, ketika Presiden China Xi Jinping bertemu dengan Albert II di Dewan Besar Rakyat, beliau berkata,

"Saya mendengar bahawa kali ini saya bercadang untuk kembali dan membawa Bing Dwen Dwen kepada anak saya. Bing Dwen Dwen ini ia mestilah kembar. Anda pilih sepasang Bing Dwen Dwen yang anda sayangi untuk dibawa pulang, bawa kepada anak-anak anda, dan doakan mereka selamat, supaya mereka juga boleh meminati sukan ais dan salji pada masa hadapan, sama seperti anda, menjadi tuan dalam bidang ini".

[12]

Albert II mengucapkan terima kasih kepadanya dalam bahasa Cina "terima kasih" (谢谢) [11] .

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 北京2022年冬奥会和冬残奥会吉祥物揭晓 Diarkibkan 2019-09-18 di Wayback Machine北京冬奥组委官方网站 2019年9月17日
  2. ^ ""冰墩墩""雪容融"正式亮相". 央视新闻. 2019-09-18.
  3. ^ 2022年北京冬奥会吉祥物亮相 它叫“冰墩墩” Diarkibkan 2019-09-18 di Wayback Machine新浪新闻转载中国新闻网 2019年9月17日
  4. ^ 北京2022年冬奥会吉祥物阐释 Diarkibkan 2019-09-18 di Wayback Machine北京冬奥组委官方网站 2019年9月17日
  5. ^ "北京2022年冬残奥会吉祥物阐释". 北京冬奥组委官方网站. 2019-09-17. Dicapai pada 2021-02-18.
  6. ^ "冰墩墩生产厂商注册资本均超千万元".
  7. ^ ""冰墩墩你好,我是铁憨憨"". 澎湃. 成都商报. 2019-09-17. Dicapai pada 2022-02-06.
  8. ^ "冰墩墩火爆全网,北京冬奥组委回应"一墩难求":加大协调供应". 网易. IT之家. 2022-02-06. Dicapai pada 2022-02-06.
  9. ^ "北京东城警方:查获3名高价倒卖"冰墩墩"违法人员". 东城公安. 2022-02-08. Dicapai pada 2022-02-08.
  10. ^ "日本记者疯狂追星冰墩墩,花痴般跟到休息室,见到真人后崩溃".
  11. ^ a b 央视网. "习近平会见摩纳哥亲王:选一对冰墩墩带回去 送给你的双胞胎_哔哩哔哩_bilibili". www.bilibili.com (dalam bahasa Cina). Dicapai pada 2022-02-06.
  12. ^ "习近平会见摩纳哥亲王:选一对冰墩墩带回去 送给你的双胞胎". 环球时报. Dicapai pada 2022-02-06.

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]