Bintang eksotik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Bintang eksotik ialah bintang padat hipotesis yang terdiri daripada sesuatu selain elektron, proton, neutron, atau muon, dan seimbang terhadap keruntuhan graviti oleh tekanan degenerasi atau sifat kuantum yang lain. Bintang eksotik merangkumi bintang kuark (terdiri daripada kuark) dan mungkin bintang aneh (terdiri daripada bahan kuark pelik, pemeluwapan luark atas, bawah dan aneh), serta bintang preon spekulatif (terdiri daripada preon, yang merupakan zarah hipotesis dan "bangunan blok "kuark, sekiranya kuark dapat diurai menjadi sub-zarah komponen). Dari pelbagai jenis bintang eksotik yang dicadangkan, yang paling terbukti dan difahami ialah bintang kuark.

Bintang eksotik sebahagian besarnya bersifat teori - sebahagiannya kerana sukar untuk menguji secara terperinci bagaimana bentuk jasad tersebut berkelakuan, dan sebahagiannya kerana sebelum teknologi astronomi gelombang gravitasi yang baru, tidak ada cara yang memuaskan untuk mengesan objek kosmik yang tidak memancar elektromagnet atau melalui zarah yang diketahui. Oleh itu, masih belum mungkin untuk mengesahkan objek kosmik baru dari alam ini dengan membezakannya dengan objek yang diketahui. Calon untuk objek tersebut kadang-kadang dikenal pasti berdasarkan bukti tidak langsung yang diperoleh dari sifat yang dapat diperhatikan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Johan Hansson, A hierarchy of cosmic compact objects – without black holes. Acta Physica Polonica B, Vol. 38, p. 91 (2007). PDF
  • Johan Hansson and Fredrik Sandin, The observational legacy of preon stars – probing new physics beyond the LHC.
  • J. E. Horvath, Constraints on superdense preon stars and their formation scenarios. Astrophys. Space Sci. 307, 419 (2007).
  • Fredrik Sandin, Exotic Phases of Matter in Compact Stars (2007). PDF
  • Nature News article: Splitting the quark (Nov. 2007).
  • "A New Way To Shine, A New Kind Of Star". SpaceDaily. 16 December 2009. Dicapai pada 2009-12-16.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]