Blue Archive

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Blue Archive (Jepun: ブルーアーカイブ カイブ; Korea: 블루 아카이브 ; Cina: 蔚蓝档案 ) ialah permainan main peranan Korea Selatan yang dibangunkan oleh Nexon Games (dahulunya NAT Games), anak syarikat Nexon. Ia dikeluarkan pada 2021 untuk Android dan iOS, pertama di Jepun oleh Yostar dan di seluruh dunia lewat tahun itu oleh Nexon. [1] Permainan ini adalah percuma untuk dimainkan dengan mekanik permainan gacha sebagai cara untuk mendapatkan watak baharu. Adaptasi siri televisyen anime bertajuk Blue Archive The Animation akan ditayangkan pada April 2024.

Pemain dan protagonis ialah Sensei yang telah dipanggil ke bandar akademik Kivotos oleh presiden Majlis Pelajar Am, sebuah jawatankuasa luar kehakiman yang mentadbir sekolah. Berikutan kehilangannya secara tiba-tiba, aktiviti jenayah meningkat di sekitar Kivotos dan pemain ditugaskan oleh ahli majlis yang lain untuk menyelesaikan isu dan membantu mencari presiden.[2]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Loo, Egan (16 July 2022). "Yostar Pictures Animates Blue Archive Game's 1.5th Anniversary Short". Anime News Network. Dicapai pada 28 August 2022.
  2. ^ Botadkar, Tanish (November 9, 2021). "Blue Archive, the highly anticipated anime RPG with over one million pre-registrations, has launched on Android and iOS". Pocket Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2021. Dicapai pada December 17, 2021.