Br'er Rabbit

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Br’er Rabbit
Kemunculan pertama Abad ke-19
Dicipta oleh traditional, Robert Roosevelt, Joel Chandler Harris, Alcée Fortier, Enid Blyton
Informasi
GelaranRiley, Compair Lapin
SpesiesArnab
JantinaJantan
PekerjaanPenipu
Mimpi Br'er Rabbit, dari Uncle Remus, His Songs and His Sayings: The Folk-Lore of the Old Plantation, 1881.

Br'er Rabbit (juga dieja Bre'r Rabbit, Brer Rabbit atau Bruh Rabbit, dengan gelaran "Br'er" disebut /ˈbrɛər/) ialah salah satu watak utama dalam cerita Uncle Remus dari Amerika Syarikat Selatan. Br'er Rabbit merupakan seekor arnab licik yang berjaya kerana kepandaiannya berbanding kekuatannya, mempersenda watak pembesar serta melanggar tatalaku sosial apabila dirasai perlu. Kisah Br'er Rabbit (yang namanya dipendekkan daripada "Brother Rabbit" atau "Abang Arnab") dikaitkan dengan budaya Afrika dan Cherokee. Kemudian, Disney mengadaptasikan watak ini dalam filem Song of the South.

Asal-usul Afrika[sunting | sunting sumber]

Cerita Br'er munfkin disusur kembali kepada watak-watak licik di Afrika, khususnya arnab yang begitu penting dalam tradisi penceritaan Afrika Barat, Tengah dan Selatan. Cerita-cerita ini masih sebati dengan budaya rakyat tradisional di seluruh rantau-rantau tersebut. Dalam tradisi Akan di Afrika Barat, watak licik biasanya berbentuk labah-labah (lihat Anansi), namun kisah labah-labah ini seringkali seiras plotnya dengan kisah arnab.[1]

Ramai yang berpendapat bahawa Br'er Rabbit sebagai watak Amerika, melambangkan hamba abdi Afrika yang menggunakan kecerdikannya untuk mengatasi segala kesusahan serta membalas dendam terhadap musuhnya yang mewakili tuan hamba berkulit putih. Walaupun tidak semestinya berjaya, namun arnab ini dijulang sebagai wira atas jasanya. Apapun, watak licik ini seorang yang berbilang matranya. Sungguhpun menjadi wira, sifatnya yang amoral serta tiadanya perasaan yang terkawal secara positif turut menjadikannya sebagai penjahat.

Bagi golongan Afrika dan Amerika Afrika, haiwan licik ini melambangkan perilaku melampau yang boleh dicontohi oleh sesiapa secara terpaksa dalam keadaan mendesak semata-mata demi kemandirian. Watak licik ini tidak wajar disanjungi dalam setiap situasi begitu sahaja; ia merupakan contoh teladan yang baik dan juga buruk. Perilaku si licik ini boleh dirumuskan dalam peribahasa Afrika: "Monyet mengunyah lada pedas kerana kesusahan." Dalam erti kata lain, adakalanya kita terpaksa mengambil langkah keterlaluan dalam keadaan yang amat mendesak.[2]

Versi Amerika cerita ini dikatakan berpunca dari kalangan kaum hamba Afrika. Kisah-kisah Br'er Rabbit ini dituliskan oleh Robert Roosevelt, bapa saudara kepada Presiden Amerika Syarikat, Theodore Roosevelt. Theodore Roosevelt pernah menulis dalam autobiografinya tentang ibu saudara dari negeri Georgia, bahawa "Dia mengenali semua kisah 'Br'er Rabbit', dan saya pernah dibesarkan dengan cerita-cerita itu. Salah seorang bapa saudara saya, Robert Roosevelt, terpegun dengan cerita itu, lalu menuliskannya mengikut perencanaanya, lalu menerbitkannya dalam majalah Harper's, tetapi tidak disambut baik. Bertahun-tahun kemudian, barulah bangkitnya seorang genius bergelar 'Uncle Remus' yang mengabadikan cerita-cerita ini."

Cerita-cerita ini dipopularkan untuk tatapan arus perdana pada akhir abad ke-19 oleh Joel Chandler Harris, yang menuliskan dan menerbitkan sebilangan besar cerita-cerita yang diturunkan secara lisan. Harris mendengari cerita-cerita ini di negeri Georgia juga. Di Louisiana selatan, cerita-cerita yang sama sekali dirakamkan secara berasingan oleh pakar budaya rakyat, Alcée Fortier, yang mana watak Br'er Rabbit dipanggil Compair Lapin dalam Bahasa Perancis Kriol. Kisah-kisah ini diceritakan semula untuk kanak-kanak oleh sasterawan kanak-kanak terkenal dari England, Enid Blyton.

Asal-usul Cherokee[sunting | sunting sumber]

Walaupun Joel Chandler Harris menghimpunkan bahan-bahan untuk siri buku terkenalnya yang menampilkan watak Br'er Rabbit pada 1870-an, namun kitaran Br'er Rabbit sudah pun dirakamkan terlebih dahulu di kalangan orang asli Cherokee; kisah "patung tar" tercetak dalam Cherokee Advocate edisi 1845,tahun kelahiran Joel Chandler Harris.[3]

Mitos arnab amat terkenal di kalangan kaum Indian Algonquin di Amerika Utara timur, khususnya yang bernama Nanabozho, sang Kelinci Besar yang dipuja sebagai dewa utama di kalangan puak-puak di Kanada timur.

Buku That the People Might Live: Native American Literatures and Native American Community (Bahawa Mereka Mungkin Masih Hidup: Sastera dan Masyarakat Pribumi Amerika) oleh Jace Weaver, membincangkan asal-usul Br'er Rabbit dan sebagainya. Untuk berhujah bahawa sesebuah cerita berasal dari satu budaya sahaja hanya terbukti benar apabila sekelompok kaum hidup terpencil sepenuhnya daripada kaum-kaum lain. Walhal kaum Cherokee sememangnya hidup terpencil dari orang Eropah pada zaman purbakala, namun ada juga benarnya bahawa mereka pernah berinteraksi dengan puak pribumi yang lain, pendatang Eropah dan juga kaum hamba abdi pada abad-abad ke-18 dan ke-19. Jika difahami sedemikian, adalah mustahil untuk memastikan sama ada kisah Cherokee ini mendahului kisah Amerika Afrika secara berasingan atau sebaliknya. Cerita disampaikan kepada pengembara dan pelawat di kawasan unggun api pada waktu malam, sebagai alat diplomasi yang mudah dikenang.

Tafsiran moden[sunting | sunting sumber]

Filem Song of the South terbitan Disney pada tahun 1946 ialah sebuah cerita berbingkai yang berdasarkan tiga cerita Br'er Rabbit, iaitu "The Laughing Place", "The Tar Baby", dan "The Briar Patch". Watak Br'er Rabbit dalam filem ini digambarkan sebagai "si licik yang lebih mudah disukai" berbanding cerita-cerita dahulu.[4] Disney comics starring that version of Br'er Rabbit have been done since 1945.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Opala, Joseph A. "Gullah Customs and Traditions". The Gullah: Rice, Slavery, and the Sierra Leone-American Connection. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-05-17. Dicapai pada 2011-01-20.[sumber terbitan sendiri?]
  2. ^ "Brer Rabbit and Ananse Stories from Africa (article) by Peter E Adotey Addo on AuthorsDen". Authorsden.com. Dicapai pada 2010-07-03.
  3. ^ "Cherokee Tales and Disney Films Explored". Powersource.com. 1996-06-15. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-05-24. Dicapai pada 2010-07-03.
  4. ^ Brasch, Walter M. (2000). Brer Rabbit, Uncle Remus, and the 'Cornfield Journalist': The Tale of Joel Chandler Harris. Mercer University Press. pp. 74, 275.
  5. ^ Br'er Rabbit di INDUCKS

Pautan luar[sunting | sunting sumber]