Bruce Gilley

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bruce Gilley
Kelahiran (1966-07-21) 21 Julai 1966 (umur 57)
Montreal, Kanada[1]
PekerjaanSaintis politik, Ahli ekonomi, wartawan, Pengarang dan profesor
Latar belakang akademik
Pusat pendidikanUniversiti Toronto (BA)
Universiti Oxford (MPhil)
Universiti Princeton (PhD)
Karya akademik
DisiplinSains politik
InstitusiUniversiti Negeri Portland
Karya terkenalThe Case for Colonialism
Laman web rasmi[[1] www.pdx.edu/political-science/profile/bruce-gilley%20Halaman%20akademik]]

Bruce Gilley (lahir 21 Julai 1966) ialah seorang profesor Kanada-Amerika sains politik dan pengarah program PhD dalam Hal Ehwal Awam dan Dasar di Mark O. Hatfield School of Government di Portland State University. Beliau ialah pengasas dan presiden Oregon Association of Scholars,[2][3] ahli Akademi Heterodox dan penandatangan pengasas Ikrar Fakulti Akademik Oregon mengenai Kebebasan.[4] Gilley mendapat pujian antarabangsa tetapi turut mendapat kritikan kerana artikelnya yang sangat kontroversi semakan "The Case for Colonialism," yang diterbitkan dalam edisi awal dalam talian jurnal saintifik Third World Quarterly pada tahun 2017. Lima belas ahli lembaga jurnal meletak jawatan kerana artikel Gilley.

Biasiswa[sunting | sunting sumber]

Kemunculan Wartawan Bruce Gilley pada 23 September 2002, memberi keterangan di hadapan jawatankuasa kongres mengenai kepimpinan semasa dan masa depan Parti Komunis China, isu penggantian masa depan, dan sistem politik China.

Madya Dr. Bruce Gilley seorang warga Kanada kelahiran Amerika berketurunan Scotland[1] menerima Ijazah Sarjana Muda Sastera dalam bidang ekonomi dan perhubungan antarabangsa dari University of Toronto pada tahun 1988. Sebagai Cendekiawan Komanwel beliau telah menerima Sarjana Ekonomi di University of Oxford dari 1989 hingga 1991, dan pergi ke China untuk menghabiskan setahun mengajar bahasa Inggeris.[1] From 1992 hingga 2002, beliau bekerja sebagai wartawan di Hong Kong menulis untuk akhbar Eastern Express dan kemudian majalah Far Eastern Economic Review di mana scoop terbesarnya ialah mendedahkan pemindahan teknologi haram oleh seorang profesor Stanford kepada tentera China. Gilley ialah Woodrow Wilson Scholar di Universiti Princeton dari 2004 hingga 2006 dari mana dia menerima PhD dalam politik pada 2007.[4][5] Beliau menjadi profesor bersekutu pada tahun 2008 di Jabatan Sains Politik daripada Mark O. Hatfield School of Government di Portland State University. Beliau telah diberikan pejabat akademik pada 2011 dan dinaikkan pangkat menjadi profesor penuh pada 2016.[6] Penyelidikan Gilley berpusat pada politik dan dasar awam perbandingan dan antarabangsa. Karya beliau meliputi isu-isu yang pelbagai seperti demokrasi, perubahan iklim, legitimasi politik, dan konflik antarabangsa. Dia pakar dalam politik China dan Asia.[3] Artikel 2006 beliau "Maksud dan ukuran legitimasi negara: keputusan untuk 72 negara" memperkenalkan novel multidimensi, kuantitatif konsep kualitatif konsep [ legitimasi politik.[7][8][9] Hasil kerja beliau telah diperluaskan oleh sarjana lain dan disesuaikan untuk wilayah geografi tertentu seperti Amerika Latin[8] dan Eropah.{{r|Blanco-Gonzalez-et-al-2017} } Sejak itu Gilley sendiri telah mengemas kini kerjanya tentang kuantifikasi kesahihan dengan data empirikal tambahan.[9][10]


Pandangan politik[sunting | sunting sumber]

Gilley menggambarkan dirinya sebagai "liberal klasik" dan "seorang pengundi bebas".[1] Pada 2017, Gilley telah menarik diri daripada American Political Science Association, dengan menyatakan bahawa dia menganggapnya sebagai kekurangan kepelbagaian intelektual dan mempunyai kecenderungan anti-konservatif.[11] Sebagai ahli Akademi Heterodox, beliau telah mengkritik penilaian tempoh perkhidmatan yang memerlukan ikrar untuk menegakkan kepelbagaian kolej.[12] Gilley telah mengkritik inisiatif pendidikan yang direka untuk meningkatkan kepelbagaian, ekuiti dan keterangkuman.[13][14]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d The Good Side of Colonialism: An Interview with Bruce Gilley
  2. ^ The Oregon Chapter of the National Association of Scholars
  3. ^ a b Author: Bruce Gilley – mindingthecampus.org Diperoleh pada 30 Januari 2023
  4. ^ a b Bruce Gilley's Academic page and Bio at Portland state University
  5. ^ Illicit technology transfer by a Stanford professor to China's military.
  6. ^ Bruce Gilley, Portland state University Official CURRICULUM VITAE, 11 Oktober 2022
  7. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Gilley-2006-legitimacy tidak disediakan
  8. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Power-and-Cyr-2009 tidak disediakan
  9. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Blanco-Gonzalez-et-al-2017 tidak disediakan
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Gilley-2012-legitimacy tidak disediakan
  11. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Gilley-2017-08-29 tidak disediakan
  12. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Leef-2017-05-10 tidak disediakan
  13. ^ Gilley, Bruce (15 Mei 2019). "Opinion: Teaching history by political checklist". oregonlive (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-02-03.
  14. ^ Bernstein, Maxine (1 Februari 2023). "University of Oregon loses 1st round as judge allows Portland State professor's free speech case to proceed". oregonlive (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-02-03.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]