Burleigh Heads, Queensland

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Burleigh Heads
Gold CoastQueensland
Sebuah pantai di Burleigh Heads dengan perkembangan yang tinggi lagi di latar belakang
Map
Penduduk10,077 (2016)[1]
Poskod4220
Kawasan kerajaan tempatanBandar Gold Coast
Kawasan pilihan raya negeriBurleigh
Kawasan pilihan raya persekutuanMcPherson
Subbandar di sekitar Burleigh Heads:
Varsity Lakes Burleigh Waters Miami
Reedy Creek Burleigh Heads Lautan Pasifik
Tallebudgera Elanora Palm Beach

Burleigh Heads adalah sebuah subbandar di Bandar Gold Coast di Queensland, Australia.[2] Pada Banci 2011, Burleigh Heads mempunyai populasi 9,188.

Batas sempadan pinggir bandar memanjang sejauh utara seperti Miami Headland, Miami, dan sejauh selatan sebagai Tallebudgera Creek, Palm Beach. Di barat, perbandaran Burleigh Barat, dengan kawasan membeli-belah dan perindustrian, dan Burleigh Waters, pinggir bandar dengan tasik buatan manusia, taman-taman dan taman-taman dewan. Pusat kejiranan adalah Jalan James, yang terdiri daripada kafe, pengawal, penata rambut, peruncit, ahli kimia, restoran dan kedai amal.

Istirahat surfing Burleigh Heads menarik para peselancar dari Gold Coast dan seterusnya. Di tanah besar Burleigh, yang dikenali sebagai "The Point", pertandingan barbeku dan kriket diadakan, dan penonton dapat menonton pelayar. Pada petang Ahad, pemuzik tempatan dan pemutar api sering keluar ke taman di sebelah Burleigh SLSC untuk sesi jam dan tarian.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Poskad 1940 di Burleigh Heads

Orang asli Australia mendiami kawasan Burleigh Heads selama ribuan tahun sebelum penyelesaian Eropah. [3] Suku pribumi dikenali sebagai puak Kombumerri, yang telah menamakan wilayah 'Jellurgal'.

Pada tahun 1840, James Warner telah ditugaskan untuk mengkaji garis pantai berhampiran Moreton Bay . Warner menamakan kepala tanah berhampiran Tallebudgera Creek, 'Burly Head' kerana penampilannya yang besar. [4] Dekad kemudian nama itu disesuaikan dengan ejaan yang lebih lembut dari 'Burleigh Heads' dan telah diisytiharkan sebuah rizab bandar oleh Kerajaan Queensland pada tahun 1871.

Menjelang tahun 1873, perbandaran telah ditinjau, beberapa peruntukan yang dijual dan trek yang dibuat menyambungkan Burleigh Heads ke Nerang. [5] Rujukan ke pantai yang indah itu mula muncul dan laporan di akhbar menunjukkan bahawa kecantikan semula jadi Burleigh Heads berpotensi untuk mengagumkan semua lokasi tepi laut yang lain di rantau ini. [6] Walau bagaimanapun, walaupun penjualan semua peruntukan di bandar, pada tahun 1885, hanya terdapat satu rumah penginapan yang dikendalikan oleh Fredrick Fowler dan sangat sedikit, jika ada, rumah persendirian. [7] Subdivisi seterusnya dan jualan tanah berlaku di Burleigh pada tahun 1914, [8] 1915, [9] 1930, [10] 1929 dan [11] 1947. [12]

Pada 11 November 1879, Kerajaan Queensland mencipta 74 bahagian kerajaan tempatan yang menyaksikan Burleigh Heads melancarkan zon ke Bahagian Nerang. Pada 9 Disember 1948, sebagai sebahagian daripada penyusunan semula kerajaan tempatan di Queensland Tenggara, Perintah dalam Majlis menggantikan sepuluh bekas kawasan kerajaan tempatan antara Bandaraya Brisbane dan sempadan New South Wales dengan empat kawasan kerajaan tempatan baru [perlu rujukan]. Walaupun sebahagian daripada Nerang Shire sebelum penyusunan semula, Burleigh Heads telah menuntut Town of South Coast yang baru diwujudkan, bergabung dengan pinggir pantai pinggiran Southport dan Coolangatta [perlu rujukan].

Pandangan Burleigh Heads c.1940
Pantai Burleigh Heads, 2008
Pantai Burleigh Heads dengan latar langit Gold Coast di kejauhan, 2003

Bahagian utara nampaknya telah dibahagikan oleh pertengahan tahun 1950-an, tetapi merupakan tapak penambangan pasir yang luas pada dekade berikut. Taman tepi pantai yang luas adalah warisan aktiviti itu.

Perbandaran Burleigh itu sendiri jauh lebih tua dan merupakan tapak pembangunan awal termasuk restoran dan rumah tetamu untuk menyokong minat yang semakin meningkat dalam mandi yang berlaku pada tahun-tahun terakhir abad ke-19 dan abad ke-20 yang pertama. Ia telah menjadi pusat aktiviti pantai dan laman perkhemahan selama bertahun-tahun.[13] Pusat komersil James dan Conner Streets ditubuhkan pada tahun 1930-an dan mula berkembang semasa tempoh selepas perang.[14]

Perpustakaan Burleigh dibuka pada tahun 1993 dan mempunyai pengubahsuaian utama pada tahun 2010. [15]

Penyenaraian warisan[sunting | sunting sumber]

Burleigh Heads mempunyai sejumlah laman web yang disenaraikan, termasuk Taman Hidupan Liar David Fleay[16] dan West Burleigh Store,[17] kedua-duanya terletak di Tallebudgera Creek Road.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Dalam Banci 2011 penduduk Burleigh Heads adalah 9,188, 52.2% wanita dan 47.8% lelaki.[18] Umur median / purata penduduk Burleigh Heads adalah 40 tahun, 3 tahun melebihi purata Australia.[18] 69.3% orang yang tinggal di Burleigh Heads dilahirkan di Australia. Respon teratas yang lain untuk negara kelahiran ialah New Zealand 6.8%, England 4.6%, Brazil 0.9%, Scotland 0.8%, Afrika Selatan 0.6%. 85.2% orang berbahasa Inggeris sebagai bahasa pertama mereka 0.8% bahasa Portugis, 0.5% bahasa Itali, 0.4% bahasa Jerman, 0.4% bahasa jepun, 0.3% bahasa Perancis.[18]

Geologi[sunting | sunting sumber]

Kawasan Burleigh Head dibentuk antara 20 dan 23   juta tahun yang lalu dari lava lebur kerana banyak letusan Gunung Warning. Lava yang mengalir mencapai pantai di kawasan itu untuk membentuk Tebing Burleigh dan Point Danger. [19] Proses geologi yang membentuk rantau ini menghasilkan pelbagai jenis batu yang berbeza, mempengaruhi landskap, jenis tumbuhan dan haiwan yang mereka dapati. Ahli geologi dan pelajar Universiti Queensland mula datang ke kawasan itu untuk mengumpul spesimen pada tahun 1920-an. [20]

Ekologi[sunting | sunting sumber]

Burleigh Headland adalah sebahagian daripada koridor hidupan liar yang menghubungkan hutan pesisir selatan ke sempadan Queensland New South Wales. [21] Rizab Taman Burleigh Ridge mempunyai habitat yang pelbagai kerana geologinya. Pemuliharaan kawasan ini telah memelihara banyak tumbuhan tempatan yang orang asli pernah gunakan mungkin lebih 200 tahun yang lalu. Terdapat spesies hutan kayu putih yang disukai oleh koala. Hidupan liar asli lain termasuk keluang, glider dan lebih daripada 60 spesies burung. [22]

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Lebuhraya Gold Coast bergerak di sepanjang pinggir timur pinggir bandar yang melalui pusat pinggir bandar. Lebuh raya Gold Coast menghubungkan Burleigh Heads dengan semua pinggir pantai di Gold Coast. Jalan Barat Burleigh (Jalan Negeri 80) akhirnya menjadi Reedy Creek Road selepas persimpangan di depan Stocklands Burleigh Heads, menghubungkan jantung pinggir bandar dengan lebuh raya Pasifik dan stesen keretapi Varsity Lakes.

Bas Translink di Lebuhraya Gold Coast, Burleigh Heads

Burleigh Heads diservis oleh perkhidmatan Translink, anak syarikat Jabatan Pengangkutan dan Jalan Utama, yang mengendalikan sistem tiket bersepadu di seluruh Queensland Tenggara . Burleigh Heads Perhentian bas adalah perhentian bas utama di pinggir bandar, yang terletak di Lebuhraya Gold Coast. Perkhidmatan bas menghubungkan Burleigh Heads dengan Lapangan Terbang Gold Coast, Tweed Heads, Robina dan Broadbeach .

Perundingan sedang dalam proses untuk memperluas tram G: yang ada ke Pantai Burleigh dari Broadbeach bermula pada tahun 2020. [23]

Sekolah[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa sekolah di kawasan Burleigh termasuk dua sekolah rendah negeri, Sekolah Negeri Caningeraba yang terletak di Burleigh Waters dan Sekolah Negeri Burleigh Heads. Sekolah Negeri Burleigh Heads ditubuhkan pada tahun 1917 sebagai Sekolah Burleigh, dengan namanya ditukar kepada Sekolah Negeri Burleigh Heads pada tahun 1927. Ia berpindah ke tapaknya sekarang di Lebuhraya Lower Gold Coast, Burleigh Heads, pada tahun 1935.

Tiada sekolah menengah negeri di Burleigh Heads dengan pelajar yang menghadiri Sekolah Tinggi Negeri Miami atau Sekolah Tinggi Negeri Elanora.

Sekolah terbesar di kawasan ini adalah Marymount College, sekolah hari Katolik mendidik kedua-dua lelaki dan perempuan dari Prep hingga Tahun 12. Sekolah ini mempunyai lebih daripada 2000 pelajar yang digabungkan di dua kampus, Sekolah Menengah dan Menengah, yang terletak di sudut West Burleigh Rd dan Bermuda St, Burleigh Waters.

Kemudahan[sunting | sunting sumber]

Majlis Bandaraya Gold Coast mengendalikan sebuah perpustakaan awam di Fradgley Hall di Park Avenue. [24]

Burleigh Heads dan Tallebudgera Creek dari selatan tanjung

Pantai Burleigh[sunting | sunting sumber]

Pantai timur laut yang menghadap ke laut dilindungi oleh titik ke selatan dan menawarkan salah satu kolam renang yang terbaik, menaiki badan dan melayari pantai di Gold Coast. Pendirian yang matang di Pulau Norfolk Pines — pada asalnya ditanam oleh keluarga Justins dan reputasi beberapa yang paling awal ditanam di pantai — dan penanaman lebih baru-baru ini bersama-sama berjumlah kira-kira 450 Norfolk Pines; membentuk latar belakang dan menjadi rumah kepada burung asli. [25] [26]

Peristiwa[sunting | sunting sumber]

Sekolah Negeri Burleigh Heads adalah rumah kepada The Village Markets. [27] Acara dwi-bulanan yang mempromosikan pereka dan artis tempatan yang baru muncul.

Sukan dan rekreasi[sunting | sunting sumber]

Luncur air[sunting | sunting sumber]

Lain-lain[sunting | sunting sumber]

  • Peraturan kelab Australia - Pengebom Peraturan Aussie Footy Club
  • Kelab mangkuk - Kelab Burleigh Heads Bowls
  • Kelab kriket - Burleigh Bullsharks
  • Kelab Golf - Kelab Golf Burleigh
  • Kelab liga ragbi - Burleigh Bears
  • Kelab bola sepak - Kelab Bola Sepak Burleigh Heads
  • Surf Life Saving - Burleigh Heads Mowbray Park Surf Life Saving Club
  • Kelab tenis - Kelab Tenis Burleigh Heads
  • Kelab Hoki - Hoki Burleigh

Tanda tempat[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Burleigh Heads (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 6 Februari 2018. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ "Burleigh Heads – suburb (entry 46034)". Queensland Place Names. Queensland Government. Dicapai pada 26 June 2017.
  3. ^ Candice Marshall and Peter Scott (20 December 2012). "Burleigh Heads: the indigenous side". abc.net.au. Dicapai pada 20 August 2013. Italic or bold markup not allowed in: |work= (bantuan)
  4. ^ "Sejarah Burleigh, Bandar Gold Coast". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-12. Dicapai pada 2019-04-23.
  5. ^ "Country News, by Mail". The Queenslander. VIII (398). 20 September 1873. m/s. 10. Dicapai pada 28 May 2016 – melalui National Library of Australia.
  6. ^ "Out for a Holiday". The Queenslander. IX (26). 1 August 1874. m/s. 7. Dicapai pada 28 May 2016 – melalui National Library of Australia.
  7. ^ "A Visit to Burleigh Head". Logan Witness. VIII (377). Queensland. 11 July 1885. m/s. 3. Dicapai pada 28 May 2016 – melalui National Library of Australia.
  8. ^ "Sale of Burleigh Land". The Brisbane Courier (17, 466). 6 January 1914. m/s. 7. Dicapai pada 28 May 2016 – melalui National Library of Australia.
  9. ^ "BURLEIGH TOWNSHIP ESTATE". The Telegraph (13221) (ed. SECOND). Brisbane. 7 April 1915. m/s. 7. Dicapai pada 28 May 2016 – melalui National Library of Australia.
  10. ^ "BURLEIGH LAND SALE". South Coast Bulletin. 2 (106). Queensland. 19 December 1930. m/s. 6. Dicapai pada 28 May 2016 – melalui National Library of Australia.
  11. ^ "Burleigh Heads Centre". South Coast Bulletin. 1 (52). Queensland. 27 December 1929. m/s. 6. Dicapai pada 28 May 2016 – melalui National Library of Australia.
  12. ^ "SALE OF BURLEIGH LAND AS PERPETUAL LEASES". Queensland Times (18, 770) (ed. DAILY). 31 January 1947. m/s. 5. Dicapai pada 28 May 2016 – melalui National Library of Australia.
  13. ^ "Camping at Burleigh Heads". The Brisbane Courier. 1 January 1912. m/s. 6. Dicapai pada 17 January 2016 – melalui National Library of Australia.
  14. ^ "Burleigh Heads Heritage & Character Study" (PDF). Gold Coast City Council. November 2010. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-03-05. Dicapai pada 9 November 2015.
  15. ^ "Public Libraries Statistical Bulletin 2016-17" (PDF). Public Libraries Connect. State Library of Queensland. November 2017. m/s. 13. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 30 January 2018. Dicapai pada 30 January 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  16. ^ "David Fleay Wildlife Park (entry 601389)". Daftar Warisan Queensland. Queensland Heritage Council. Dicapai pada 19 June 2013.
  17. ^ "West Burleigh Store (entry 602547)". Daftar Warisan Queensland. Queensland Heritage Council. Dicapai pada 16 November 2014.
  18. ^ a b c Australian Bureau of Statistics (31 October 2012). "Burleigh Heads (State Suburb)". 2011 Census QuickStats. Dicapai pada 5 April 2013.
  19. ^ Taman Negara Burleigh Head: Alam, budaya dan sejarah . Jabatan Taman Negara, Rekreasi, Sukan dan Perlumbaan. Diambil pada 5 April 2013.
  20. ^ "Geology Excursion Monday 27 May 1929". The Brisbane Courier. Dicapai pada 5 December 2013.
  21. ^ "Burleigh Green Space Conservation Reserves Management Plan". City of Gold Coast. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-12-11. Dicapai pada 5 December 2013.
  22. ^ "NaturallyGC Program". Gold Coast Parks. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-11-13. Dicapai pada 5 December 2013.
  23. ^ "Seven new tram stations planned for $600m Broadbeach to Burleigh Light rail extension plan". Dicapai pada 11 September 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  24. ^ "Burleigh Heads Library". Gold Coast City Council. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-01-30. Dicapai pada 30 January 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  25. ^ "BURLEIGH HEADS". The Courier-Mail. Brisbane. 22 September 1936. m/s. 10. Dicapai pada 17 January 2016 – melalui National Library of Australia.
  26. ^ "BURLEIGH HEADS". South Coast Bulletin. Southport, Qld. 5 April 1940. m/s. 10. Dicapai pada 17 January 2016 – melalui National Library of Australia.
  27. ^ Burleigh Tourism Events Error in Webarchive template: Empty url..

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 28°06′14″S 153°26′10″E / 28.104°S 153.436°E / -28.104; 153.436 Templat:Localities in Gold Coast Templat:Australiansurf