Burung Hereng Paruh Panjang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Burung Hereng Paruh Panjang
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Accipitriformes
Keluarga: Accipitridae
Genus: Gyps
Spesies:
G. indicus
Nama binomial
Gyps indicus
(Scopoli, 1786)
Di sebuah sarang (Orchha, India)

Burung Hereng Paruh Panjang (Gyps indicus) adalah burung pemakan bangkai Dunia Lama yang berasal dari India, Pakistan dan Nepal. Ia telah disenaraikan sebagai spesies terancam genting di Senarai Merah IUCN sejak 2002. Punca pengurangan adalah disebabkan petani menggunakan ubat veterinar diclofenac, iaitu ubat antiradang bukan steroid yang memanjangkan hayat kerja binatang, tetapi membuat bangkainya menjadi toksik kepada burung hereng jika ubat baru-baru ini ditadbir.[1][2] Kerajaan India telah mengharamkan penggunaan ubat itu, dan berharap burung-burung hereng itu akan kembali pulih. Ia membiak hanya dia tepian bukit di Semenanjung India.[3] Burung ini adalah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di Malaysia, namun kini ia telah disahkan pupus sepenuhnya di Malaysia oleh IUCN[perlu rujukan]

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Hereng Paruh Panjang ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung Hereng Paruh Panjang ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan badan yang dilitupi bulu pelepah. Paruh Burung Hereng Paruh Panjang tidak bergigi.

Makanan[sunting | sunting sumber]

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Burung Hereng Paruh Panjang membiak dengan bertelur. Telur Burung Hereng Paruh Panjang bercangkerang keras.

Habitat[sunting | sunting sumber]

Perlindungan[sunting | sunting sumber]

Burung Hereng Paruh Panjang merupakan burung yang dilindungi di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar Malaysia. [4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b BirdLife International (2017). "Gyps indicus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2017: e.T22729731A117875047. Dicapai pada 31 Januari 2020.
  2. ^ Jagga, Raakhi (7 August 2011). "Banned diclofenac still kills vultures". Express India. Dicapai pada 11 August 2014.
  3. ^ Oppili, P. (7 November 2013). "Long-billed Vulture sighted after 40 years". The Hindu. Dicapai pada 11 August 2014.
  4. ^ "Protection of Wild Life Act 1972" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-02-21. Dicapai pada 2012-06-23.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z