Cantiaci

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Territory of the Cantiaci
Geografi
Ibu kotaDurovernum Cantiacorum (Canterbury)
LokasiKent
Sussex Timur
PemerintahDubnovellaunus, Vosenius, Eppillus, Cunobelinus, Adminius

Cantiaci atau Cantii ialah orang Celtic Zaman Besi yang tinggal di Britain sebelum penaklukan Rom, dan memberikan nama mereka kepada civitas daripada Britain Rom. Mereka tinggal di kawasan yang kini dipanggil Kent, di tenggara England. Ibu negara mereka ialah Durovernum Cantiacorum, kini Canterbury.

Mereka bersempadan dengan Regni di barat, dan Catuvellauni di utara.

Julius Caesar mendarat di Cantium pada 55 dan 54 BCE, ekspedisi Rom pertama ke Britain. Beliau menceritakan dalam De Bello Gallico v. 14:[1]

Ex his omnibus longe sunt humanissimi qui Cantium incolunt, quae regio est maritima omnis, neque multum a Gallica differunt consuetudine.

Daripada semua [puak British] ini, setakat ini yang paling bertamadun ialah mereka yang tinggal di Kent, yang sepenuhnya merupakan wilayah maritim, dan yang berbeza sedikit daripada Gaul dalam adat resam mereka.

Pemerintah[sunting | sunting sumber]

Zaman Besi Pra-Rom[sunting | sunting sumber]

Julius Caesar menamakan lima puak Celtic yang mendiami tanah yang akan menjadi "tanah hati Catuvellauni": Ancalites, Bibroci, Cassi, Cenimagni, dan Segontiaci, masing-masing mempunyai "raja" atau ketua mereka sendiri. Beliau mendapati cara hidup mereka hampir sama dengan sepupu mereka di Gaul yang rapat dengan mereka – pencerobohan Britain mungkin dicetuskan oleh bekalan senjata British kepada Gaul, yang sedang ditakluki oleh orang Rom.[2]

Caesar menyebut empat raja, Segovax, Carvilius, Cingetorix, dan Taximagulus, yang memegang kuasa di Cantium pada masa ekspedisi keduanya pada 54 SM. Pemimpin British Cassivellaunus, yang dikepung di kubu kuatnya di utara Sungai Thames, menghantar mesej kepada empat raja ini untuk menyerang kem tentera laut Rom sebagai gangguan. Serangan itu gagal, seorang ketua yang dipanggil Lugotorix telah ditangkap, dan Cassivellaunus terpaksa meminta syarat.

Pada abad antara ekspedisi Caesar dan penaklukan di bawah Claudius (bermula pada 43 CE), raja-raja di Britain mula mengeluarkan duit syiling yang dicap dengan nama mereka. Raja-raja Cantiaci berikut diketahui:

  • Dubnovellaunus: Mungkin merupakan sekutu atau sub-raja Tasciovanus daripada Catuvellauni, atau anak kepada Addedomarus daripada Trinovantes; mempersembahkan dirinya sebagai pemohon kepada Augustus s. 7 SM.
  • Vosenius, memerintah sehingga c. 15 CE.
  • Eppillus, asalnya raja Atrebates: Syiling menunjukkan baginda menjadi raja Cantiaci c. 15 CE, pada masa yang sama abangnya Verica menjadi raja Atrebates .
  • Cunobelinus, raja Catuvellauni: Meluaskan pengaruhnya ke wilayah Cantiaci.
  • Adminius, anak kepada Cunobelinus: Nampaknya telah memerintah bagi pihak bapanya, bermula c. 30 CE. Suetonius memberitahu kami baginda telah dibuang negeri oleh Cunobelinus c. 40 CE, yang membawa kepada pencerobohan Caligula ke atas Britain.
  • Anarevitos, yang hanya diketahui daripada syiling yang ditemui pada tahun 2010, mungkin keturunan Eppillus dan pemerintah c. 10 BC – 20 CE.[3]

Zaman sub-Rom[sunting | sunting sumber]

Menurut Nennius, Gwrangon ialah Raja Kent pada zaman Vortigern, sehingga Vortigern merampas kerajaan itu dan memberikannya kepada Hengist; tetapi Nennius dianggap sebagai sumber yang tidak boleh dipercayai, dan "Gwrangon nampaknya telah diangkut oleh tukang cerita ke Kent dari Gwent" dan "berubah menjadi Raja Kent khayalan, secara rahsia melupuskan kerajaannya demi Hengist, yang anak perempuannya Vortigern ingin berkahwin".[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Caesar, Gaius Julius. C. Julius Caesar, Gallic War, Book 5, chapter 14 (ed. 1st). New York: Harper & Brothers.
  2. ^ Sargent, Andrew (2013). The Story of the Thames. Amberley Publishing. ISBN 9781445611945.[halaman diperlukan]
  3. ^ Rudd, Chris (2011). "New Iron Age King Found in Kent" (PDF). The Searcher: 50–51. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-09-28. Dicapai pada 30 October 2018.
  4. ^ Wade-Evans 1938[petikan lengkap diperlukan]

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]