Celtic metal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Celtic metal ialah subgenre folk metal yang dibangunkan pada tahun 1990-an di Ireland. Genre ini adalah gabungan heavy metal dan Celtic rock. Perintis awal genre ini ialah kugiran Ireland Cruachan, Primordial dan Waylander. Genre ini telah berkembang melangkaui pantai Ireland dan diketahui dipersembahkan hari ini oleh kugiran dari banyak negara lain.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Skyclad adalah kumpulan Folk Metal asli saya rasa dan mereka pastinya mempengaruhi Waylander dan Cruachan, tetapi datang dari Ireland saya pasti Keith [Fay of Cruachan] dan saya sendiri berpendapat bahawa kami mempunyai hak ilahi untuk bermain Folk Metal, terutamanya kerana kami kedua-duanya dipengaruhi oleh Horslips juga.

Asal-usul Celtic metal boleh dikesan kepada eksponen terawal folk metal, kugiran Inggeris Skyclad. Album sulung "bercita-cita tinggi" dan "memecah tanah" mereka The Wayward Sons of Mother Earth telah dikeluarkan pada tahun 1990[1] dengan lagu "The Widdershins Jig" diiktiraf sebagai "terutamanya penting" dan "yang pertama di alam Metal".[2] Album sulung ini memberi impak kepada Keith Fay muda yang telah membentuk sebuah band black metal yang diilhamkan oleh Tolkien dengan nama Minas Tirith.[3]

Diinspirasikan oleh muzik Skyclad dan Horslips, Keith Fay berusaha untuk menggabungkan black metal dengan muzik rakyat Ireland.[3] Beliau membentuk band Ireland Cruachan pada tahun 1992 dengan rakaman demo dikeluarkan pada tahun 1993.[4] Seperti Waylander, Keith Fay juga memuji kugiran rock Ireland Horslips sebagai "pengaruh besar terhadap Cruachan," sambil menyatakan bahawa "apa yang mereka lakukan pada tahun 70-an adalah setara dengan apa yang kami lakukan sekarang."[3] Album sulung Cruachan Tuatha na Gael telah dikeluarkan pada tahun 1995 dan mereka sejak itu telah diiktiraf sebagai "telah melakukan yang terbaik dalam percubaan mereka untuk mengembangkan" genre folk metal.[5] Dengan tumpuan khusus pada muzik Celtic dan penggunaan mitologi Celtic dalam lirik mereka, gaya metal rakyat Cruachan dikenali hari ini sebagai Celtic metal.

Selari dengan Cruachan, aksi black metal Primordial juga mengeluarkan rakaman demo pada tahun 1993 dan "mendapati diri mereka digembar-gemburkan sebagai pendahulu dalam pergerakan black metal gelombang kedua yang sedang berkembang."[6] Muzik Ireland memainkan "peranan yang sangat besar" dalam Primordial tetapi dalam "cara yang gelap dan halus" melalui kord dan pemasaan.[7]

Tahun 1993 juga menyaksikan pembentukan Waylander.[8] Dengan vokalis Ciaran O'Hagan mengetuai kugiran itu, mereka mengeluarkan rakaman demo pada tahun 1995. Album sulung Reawakening Pride Once Lost telah dilancarkan pada tahun 1998. O'Hagan menyatakan bahawa ia adalah kebetulan bahawa "Primordial, Cruachan dan Waylander muncul dalam masa yang singkat. lebih daripada setahun antara satu sama lain."[9] Sejak itu beberapa kugiran lain dari Ireland telah muncul untuk mempersembahkan muzik Celtic termasuk Geasa dan Mael Mórdha.[9]

Sejak permulaan milenium, genre ini telah berkembang dan banyak band di luar pantai Ireland boleh ditemui hari ini yang mempersembahkan Celtic metal. Ini termasuk Eluveitie dari Switzerland, Ithilien dari Belgium,[10] Mägo de Oz dari Sepanyol, Suidakra dari Jerman, Leah dari Kanada,[11] dan Skiltron dari Argentina.

Walaupun asal-usul genre Ireland, Celtic metal tidak diketahui popular di Ireland. Ciaran O'Hagan dari Waylander menyatakan bahawa walaupun "Primordial adalah kugiran Metal terbesar Ireland dari segi jualan dan profil antarabangsa", kugiran itu akan "bernasib baik untuk menjual lebih daripada 500 salinan album mereka di negara mereka sendiri atau menarik lebih daripada 300 pengunjung. ke gig."[9] Pancaragam dalam genre telah mengalami sambutan yang lebih bersemangat di tempat lain dengan Mägo de Oz terutamanya mengalami kejayaan carta yang kukuh di Amerika Latin dan Sepanyol asal mereka.[12]

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Sama seperti genre induknya iaitu folk metal, muzik Celtic metal ialah koleksi pelbagai dengan kugiran yang mengikuti subgenre muzik heavy metal yang berbeza. Walaupun kugiran seperti Suidakra menggunakan subgenre black atau death metal yang lebih ekstrem, kugiran lain seperti Mägo de Oz dan Skiltron lebih suka bunyi yang lebih tradisional atau power metal, dan Leah mempersembahkan bunyi simfoni metal dengan pengaruh muzik dunia.[13]

Banyak band dalam genre meningkatkan bunyi mereka dengan menggunakan alat muzik rakyat. Bagpipe digunakan oleh band seperti Skiltron dan Ithilien. Rebab digunakan oleh kugiran seperti Mägo de Oz,[12] Ithilien dan Eluveitie.[14] Wisel dan seruling timah boleh didapati dalam kugiran seperti Cruachan,[4] Ithilien, Waylander[8] dan Eluveitie,[14] manakala kugiran genre Ireland menggunakan instrumen asli seperti paip uilleann dan bodhrán.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rivadavia, Eduardo. "AMG The Wayward Sons of Mother Earth Review". AllMusic. Dicapai pada 10 March 2008.
  2. ^ Sharpe-Young, Garry. "MusicMight Skyclad Biography". MusicMight. Diarkibkan daripada yang asal pada March 3, 2016. Dicapai pada 10 March 2008.
  3. ^ a b c Bolther, Giancarlo. "Interview with Keith Fay of Cruachan". Rock-impressions.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 February 2012. Dicapai pada 10 March 2008.
  4. ^ a b Sharpe-Young, Garry. "MusicMight Cruachan Biography". MusicMight. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 July 2013. Dicapai pada 10 March 2008.
  5. ^ Rivadavia, Eduardo. "AMG Cruachan". AllMusic. Dicapai pada 10 March 2008.
  6. ^ Monger, James Christopher. "AMG Primordial". AllMusic. Dicapai pada 12 March 2008.
  7. ^ S., Mike. "Interview with Alan Nemtheanga of Primordial". Deadtide.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 February 2012. Dicapai pada 12 March 2008.
  8. ^ a b Sharpe-Young, Garry. "MusicMight Waylander". MusicMight. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 January 2011. Dicapai pada 12 March 2008.
  9. ^ a b c Dicks, Britton. "Interview with Ciaran O'Hagan of Waylander". Metalcoven.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 March 2008. Dicapai pada 20 March 2008.
  10. ^ "ITHILIEN interview | | Metal SoundscapesMetal Soundscapes". Metal Soundscapes (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-13. Dicapai pada 2017-03-12.
  11. ^ Newman, Craig (November 21, 2013). "Leah's new Otherworld EP featuring Eric Peterson of Testament". All Access Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2016. Dicapai pada June 8, 2021.
  12. ^ a b Sharpe-Young, Garry. "MusicMight Mägo de Oz". MusicMight. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 June 2009. Dicapai pada 17 March 2008.
  13. ^ Monger, James Christopher. "Leah". AllMusic (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-06-07. Dicapai pada 2021-06-07.
  14. ^ a b Sharpe-Young, Garry. "MusicMight Eluveitie". MusicMight. Diarkibkan daripada yang asal pada January 2, 2016. Dicapai pada 13 March 2008.

Templat:Lagu rakyat Templat:Muzik Celtic