Che Mat Isa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Che Mat Isa Che Dir
Butiran peribadi
Lahir1952
Parti politik Parti Amanah Negara
Laman web rasmihttps://amanahkelantan.com/che-mat/

Che Mat Isa bin Che Dir merupakan seorang ahli politik Parti Amanah Negara di Malaysia. Beliau dilahirkan pada 18 Ogos 1952 di Kota Bharu dan membesar di Kg. Badang, Kelantan. Saat ini, beliau memegang jawatan penting dalam Parti Amanah Negara di Kelantan sebagai Naib Pengerusi 3 AMANAH Kelantan dan Pengerusi Kanun AMANAH Kelantan. Sebelum ini, beliau juga pernah menjadi Pengerusi Jawatankuasa Dun Pasir Tumboh.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Che Mat Isa bin Che Dir memiliki latar belakang pendidikan yang cemerlang dan mencakup berbagai bidang. Beliau meraih gelar LLB Hons. dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan juga memiliki Diploma dalam Syariah Law and Legal Practice dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Selain itu, beliau juga memperoleh gelar MSc dari UiTM dan Sarjana Sastera (B.A. Hons.) dengan spesialisasi Hubungan Antarabangsa. Selain itu, beliau juga mengikuti kursus di City & Guilds of Indon Institute dalam bidang kejuruteraan elektrik dan memiliki Advanced Diploma dalam Pengurusan Perniagaan.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Sebelum terlibat dalam politik, Che Mat Isa bin Che Dir pernah menjabat sebagai Pengurus Besar Korporat di Tenaga Nasional Berhad (TNB). Setelah itu, beliau adalah seorang peguam dan menjalankan praktik perundangan sendiri di firma CM ISA & CU. Beliau juga memiliki pengalaman sebagai seorang usahawan yang berjaya.

Penglibatan politik[sunting | sunting sumber]

Che Mat Isa bin Che Dir terlibat dalam politik sejak awal penubuhan Parti Amanah Negara di Kelantan. Beliau telah menunjukkan komitmen dan sumbangan dalam parti tersebut dan kini memegang jawatan Naib Pengerusi 3 Amanah Kelantan serta Pengerusi Kanun Amanah Kelantan.