Cocaine Bear

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cocaine Bear
PengarahElizabeth Banks
PenulisJimmy Warden
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiJohn Guleserian
Disunting olehJoel Negron
Muzik olehMark Mothersbaugh
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehUniversal Pictures
Tarikh tayangan
  • 24 Februari 2023 (2023-02-24)
Masa tayangan
95 minutes[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$30–35 juta[2][3]
Pecah panggung$8.7 juta[4]

Cocaine Bear ialah sebuah filem seram komedi Amerika 2023 yang diarahkan dan diterbitkan oleh Elizabeth Banks dan ditulis oleh Jimmy Warden. [5] Ia diilhamkan secara longgar oleh kisah benar "Cocaine Bear", seekor beruang hitam Amerika yang menelan kokain bernilai jutaan dolar yang hilang pada 1985. Filem ini menampilkan barisan pelakon yang merangkumi Keri Russell, O'Shea Jackson Jr., Christian Convery, Alden Ehrenreich, Brooklynn Prince, Isiah Whitlock Jr., Margo Martindale dan Ray Liotta dalam watak-watak utama. Filem itu menandakan pelancaran anumerta bagi Liotta yang meninggal dunia pada 26 Mei 2022, dan filem itu didedikasikan buatnya.[6]

Cocaine Bear telah dilancarkan di Amerika Syarikat pada 24 Februari 2023 oleh Universal Pictures.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1985, penyeludup dadah Andrew C. Thornton II menjatuhkan suatu hantaran kokain dari pesawatnya. Dia cuba menerjunkan diri dengan beg sandang berisi dadah, tetapi terpengsan di bingkai pintu, menyebabkan dia terjatuh sehingga maut. Mayatnya mendarat di Knoxville, Tennessee, di mana dia dikenal pasti oleh Bob, seorang detektif tempatan. Dia membuat kesimpulan bahawa kokain itu berkemungkinan daripada orang besar dadah St. Louis, Syd White, dan selebihnya hilang. Sementara itu, di Hutan Negara Chattahoochee-Oconee, seekor beruang hitam Amerika makan sebahagian kokain tersebut, menjadi sangat agresif dan menyerang dua pejalan kaki, Elsa dan Olaf, dengan Elsa terbunuh.

Di timur laut Georgia, seorang pelajar sekolah menengah, Dee Dee, tinggal bersama ibunya, Sari, seorang jururawat. Berang dengan ibunya kerana menukar rancangan hujung minggu mereka supaya boleh keluar dari bandar ke Nashville bersama teman lelaki baharu Sari, Dee Dee ponteng sekolah dengan kawan baiknya Henry untuk menyembur cat kawasan air terjun. Di laluan ke air terjun, pasangan itu menemui bata kokain yang hilang, dan menelan sebahagian sebelum mereka diserang oleh beruang itu. Sari masuk seorang diri ke dalam hutan untuk mencari anak-anak bersama renjer taman Liz dan orang disukainya, Peter. Mereka bertiga mendapati Henry sedang berpaut pada pokok untuk bersembunyi dari beruang itu. Beruang itu kemudiannya menyerang, menyebabkan Peter tersandung melalui timbunan kokain dan menetak Liz dalam proses itu. Tertarik kepada Peter bersalut kokain, beruang itu mengabaikan Henry dan membunuh Peter. Sari dan Henry melarikan diri lebih dalam ke dalam hutan, dan Liz menghantar bantuan.

Di St. Louis, Syd menghantar penetapnya Daveed untuk mendapatkan semula kokain yang tinggal. Daveed mengembara ke Georgia bersama Eddie, anak lelaki Syd, yang telah menjadi tertekan selepas kematian isterinya. Mereka tiba di Georgia, begitu juga Bob, yang meninggalkan anjingnya dengan pegawai Reba. Di stesen hutan, Daveed bergaduh dengan kumpulan Duchamps, geng tiga orang pesalah yang menimbulkan masalah di dalam hutan. Salah seorang ahli, Stache, membawa Daveed dan Eddie untuk mendapatkan semula beberapa kokain yang disimpannya di gazebo. Liz tiba semula di stesen, dan dikejar oleh beruang itu. Liz secara tidak sengaja membunuh salah seorang Duchamps sebelum beruang menyerang yang lain. Para paramedik, Beth dan Tom, tiba dan mengambil Liz selepas pertempuran singkat dengan beruang itu. Mereka pergi bersama Liz dengan ambulans, tetapi beruang itu mengejar dan melompat ke dalam kenderaan, mengakibatkan Liz dan kedua-dua paramedik maut.

Sari dan Henry mendapati bahawa Dee Dee meninggalkan jejak cat kepada mereka, yang digunakan mereka untuk menjejakinya. Daveed dan Eddie dibawa ke gazebo, tetapi temui Bob di sana dengan beg kokain yang tersimpan. Bob menembak dua jari Daveed selepas dia cuba mendapatkan beg sandang itu. Beruang itu muncul dan tertidur di atas Eddie. Dibangunkan oleh bau kokain, beruang itu menjadi gelisah sebelum Bob mengalihkan perhatiannya dengan batu bata kokain. Bob tiba-tiba mati ditembak oleh Syd yang telah tiba bersama Reba.

Sari dan Henry menemui Olaf yang berkabung, yang membawa mereka ke tempat persembunyian Dee Dee: gua beruang yang mengandungi dua anaknya. Syd, Eddie, Daveed, dan Reba juga menemui gua itu, walaupun Reba pergi selepas melihat kerakusan Syd. Gua itu menuju ke tebing di belakang air terjun. Syd cuba membunuh Sari, Henry, dan Dee Dee tanpa meninggalkan saksi, tetapi beruang itu tiba untuk melindungi anaknya. Sari, Henry, dan Dee Dee melompat ke dalam air di bawah untuk selamat, diikuti oleh Eddie dan Daveed, walaupun yang terakhir diserang oleh peluru dari Syd. Syd menembak dan mencederakan beruang itu, tetapi dengan cepat dibunuh oleh beruang dan anaknya.

Daveed dan Eddie kembali ke kereta mereka, di mana Reba memberikan anjing Bob kepada Eddie untuk dijaga. Sari, Dee Dee dan Henry berjalan pulang ke rumah di mana Dee Dee berkata dia bersedia untuk memberi peluang kepada teman lelaki Sari.

Adegan pertengahan kredit pertama menunjukkan Stache membonceng ke New York dengan beg kokain, manakala adegan pertengahan kredit kedua menunjukkan Eddie memberikan anjing Bob kepada anaknya Gabe, hanya untuk Eddie dan Daveed menyedari bahawa anjing itu memakan jari Daveed yang terputus.  

Inspirasi[sunting | sunting sumber]

Filem ini diilhamkan secara longgar oleh kisah seekor beruang hitam Amerika yang mati selepas termakan beg sandang yang penuh dengan kokain pada Disember 1985. Kokain itu telah digugurkan daripada kapal terbang yang dipandu oleh Andrew C. Thornton II, bekas pegawai narkotik dan penyeludup dadah yang disabitkan kesalahan, kerana pesawatnya membawa muatan yang terlalu berat. Thornton kemudian melompat keluar dari pesawat dengan payung terjun yang rosak dan meninggal dunia. Beruang itu ditemui tiga bulan kemudian di utara Georgia bersama 40 bekas plastik kokain yang dibuka.[7][8] Beruang itu kini dipamerkan di Kentucky Fun Mall di Lexington, Kentucky,[9] dan dinamakan "Cocaine Bear" pada 2015.[10]

Kebebasan kreatif[sunting | sunting sumber]

Plot filem ini berbeza daripada peristiwa sebenar dalam beberapa cara. Beruang sebenar tidak diketahui telah membunuh sesiapa selepas mengambil dadah, dan apa yang berlaku pada masa yang membawa kepada kematiannya akibat dos berlebihan tidak diketahui.[11][12]

Sambutan filem[sunting | sunting sumber]

Sebelum filem itu ditayangkan, kisah di sebalik Cocaine Bear menjadi viral di media sosial.[13] Yasmin Tayag dari The Atlantic menulis bahawa sebahagian daripada populariti filem itu di media sosial mungkin disebabkan oleh tarikan naratif manusia lawan alam atau nilai kejutan premis itu. Bagaimanapun, beliau menyatakan bahawa beruang itu turut dipersembahkan dalam bentuk simpati oleh filem itu.[14]

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Pada Disember 2019, Phil Lord dan Christopher Miller diumumkan akan menghasilkan projek komedi seram tanpa tajuk yang diilhamkan oleh kisah benar, dan berdasarkan skrip spesifikasi yang ditulis oleh Jimmy Warden. Penerbit mendekati kolektif Radio Silence Matt Bettinelli-Olpin dan Tyler Gillett untuk mengarah, tetapi kedua-duanya menarik diri daripada filem itu demi membuat filem susulan kelima Scream.[5]

Pelancaran[sunting | sunting sumber]

Cocaine Bear telah dikeluarkan dan mula ditayangkan dalam pawagam pada 24 Februari 2023 oleh Universal Pictures.[15]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Kutipan[sunting | sunting sumber]

Di Amerika Syarikat dan Kanada, Cocaine Bear telah dikeluarkan bersama Jesus Revolution, dan diunjurkan memperoleh kutipan $15–20 juta daripada 3,534 teater pada hujung minggu pembukaannya.[3] Filem itu memperoleh $8.7 juta pada hari pertama, termasuk $2 juta daripada pratonton pada Khamis malam.[16]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Cocaine Bear (15)". BBFC. Dicapai pada 8 Februari 2023.
  2. ^ D'Alessandro, Anthony (24 Februari 2023). "Cocaine Bear Snorts $2M Thursday; Jesus Revolution Blessed With $3M+ In Total Previews – Box Office". Deadline Hollywood. Dicapai pada 24 Februari 2023.
  3. ^ a b Rubin, Rebecca (21 Februari 2023). "Box Office: 'Cocaine Bear' Takes on Marvel's 'Quantumania,' Aims for $15 Million-Plus Debut". Variety. Dicapai pada 22 Februari 2023.
  4. ^ "Cocaine Bear (2023)". The Numbers. Dicapai pada 25 Februari 2023.
  5. ^ a b Anderton, Ethan (17 Disember 2019). "Phil Lord & Chris Miller To Produce A Bear-Driven Horror Comedy From Ready Or Not Directors". /Film. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Ogos 2021. Dicapai pada 25 Ogos 2021.
  6. ^ Rubin, Rebecca (26 Mei 2022). "Ray Liotta Finished Filming Cocaine Bear and Apple's True-Crime Series Black Bird Before Death". Variety. Dicapai pada 28 Mei 2022.
  7. ^ Massie, Graeme (10 Mac 2021). "True story of infamous bear who consumed duffel bag of cocaine to get Hollywood treatment". The Independent. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 Mac 2021. Dicapai pada 10 Mac 2021.
  8. ^ "Cocaine and a Dead Bear". The New York Times. 23 Disember 1985. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Mac 2021. Dicapai pada 12 Mac 2021.
  9. ^ Rabon, Gabrielle (25 April 2021). "Cocaine Bear: The True Story Behind the Ultimate Party Animal". Backpacker. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Mei 2022. Dicapai pada 9 Jun 2022.
  10. ^ Larkin, Coleman (19 Ogos 2015). "Meet Our New Mascot: Cocaine Bear". KY for KY. Dicapai pada 18 November 2022.
  11. ^ Sands, Leo (1 Disember 2022). "'Cocaine Bear' is based on a true story: Pablo Eskobear, who overdosed". The Washington Post (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0190-8286. Dicapai pada 27 Disember 2022.
  12. ^ Holpuch, Amanda (1 Disember 2022). "Yes, 'Cocaine Bear' Was Real. Here's the Back Story". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0362-4331. Dicapai pada 27 Disember 2022.
  13. ^ Sottile, Zoe (3 Disember 2022). "Yes, the viral 'Cocaine Bear' movie is based on a true story (kinda)". CNN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 Disember 2022.
  14. ^ Tayag, Yasmin (5 Disember 2022). "Cocaine Bear: Why?". The Atlantic (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 Disember 2022.
  15. ^ D'Alessandro, Anthony (2 Mei 2022). "Universal's Elizabeth Banks Directed Thriller Cocaine Bear Sets Winter 2023 Release". Deadline Hollywood. Dicapai pada 2 Mei 2022.
  16. ^ Moreau, Jordan (24 Februari 2023). "Box Office: 'Cocaine Bear' Earns $2 Million in Previews". Variety. Dicapai pada 24 Februari 2023.