Corbyn Matthew Besson

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Corbyn Matthew Besson
Nama lahirCorbyn Matthew Besson
Kelahiran (1998-11-25) 25 November 1998 (umur 25)
US
GenrePop, Dance
Pekerjaanpenyanyi, penari
Tahun aktif2016
Pengkarya berkait
Why Don't We

Corbyn Matthew Besson (lahir 25 November 1998) ialah seorang penyanyi-penulis lagu Amerika dan 1/5 daripada kumpulan Why Don't We. Dia menerima gitar pertamanya ketika berusia 12 tahun dan dengan cepat mengembangkan minat untuk muzik sejak saat itu. Bakatnya yang luar biasa telah menjadikannya bintang lama sebelum debutnya dalam kumpulan itu. Suaranya yang menawan bersama personalitinya yang mempesonakan itulah yang menyumbang untuk menjadikannya personaliti media sosial dan mengumpulkan pengikut yang ramai. Anak muda yang rajin ini telah mencipta namanya dalam muzik dan kini merupakan salah satu nama paling popular di kalangan Gen Z. Pada hari lahirnya, kami mendedikasikan artikel ini kepada Besson yang sudah pasti menjadi salah seorang pemuzik kegemaran kami. Dia juga seorang artis solo, dia mempunyai single di iTunes yang dipanggil "The Only One."

Karier[sunting | sunting sumber]

Corbyn Matthew Besson dilahirkan di Dallas, Texas, kepada Saskia dan Ray Besson. Dia mempunyai dua orang adik bernama Jordan dan Ashley. Disebabkan bapanya bekerja dalam tentera di Tentera Udara, Besson dan keluarganya sering berpindah. Terdapat beberapa tempat sebelum mereka menetap di Dallas, Texas. Beliau bersekolah di Centerville High School. Semasa kecil, dia menyanyikan lagu Backstreet Boys dan Michael Jackson. Dia diberi banyak kebebasan membesar, dan dibenarkan memanjat bumbung, dan menunggang basikalnya sendirian mengelilingi kawasan kejiranan.

Apabila dia berumur dua belas tahun, dia mendapat gitar elektrik pertamanya sebagai hadiah dan mengajar dirinya bermain. Dia juga bersukan dan berminat dalam permainan video, seni dan reka bentuk grafik. Muzik bukan sebahagian daripada rancangannya lagi, tetapi akhirnya dia mula menyanyi melalui Xbox dalam sembang suara, tanpa nama membuatkan dia berasa lebih selamat. Memandangkan dia menerima maklum balas dan maklum balas yang positif, ia meningkatkan keyakinannya, dan dia mula menyiarkan muka depan pendek ke Instagramnya. Dia menyiarkan video nyanyian pertamanya ke Instagram ketika berusia 14 tahun.

Selepas rakan sekelas mencadangkan dia menggunakan tapak penyiaran YouNow, dia mendapat pengikut, dan memperoleh wang. Beberapa ketika selepas ibu bapanya mengetahui minatnya, bapanya pulang dan menjemputnya pergi ke Williamsburg, Virginia, dan membawa bersama gitarnya. Dia dibawa ke karaoke mikrofon terbuka di kedai kopi dan membuat persembahan di hadapan "kurang daripada dua puluh orang". Selepas pengalaman itu, dia menjadi fokus sebagai pemuzik solo dan mempunyai laman web rasmi, mencipta jenamanya sendiri dan mengeluarkan barangan. Dia mengeluarkan single solo pertamanya "The Only One" pada 17 Disember 2014. Single seterusnya, "Marathons", dikeluarkan pada 2015.

Pada tahun kedua, dia telah ditandatangani untuk menyertai jelajah Impact bersama bintang media sosial yang lain, termasuk rakan band masa depannya Jack Avery dan Zach Herron. Dia kemudian melakukan lawatan lain, di mana dia bertemu Jonah Marais. Dia mendakwa dia juga mula menghantar pesanan kepada Daniel Seavey, apabila menontonnya di American Idol.

Pada 2018, kumpulan itu terpaksa menangguhkan jelajah konsert kerana Besson terpaksa menjalani pembedahan kecemasan kerana jangkitan di kerongkongnya.

Dia separuh Belanda, dan pernah menyatakan bahawa 90% keluarganya berasal dari Belanda. Neneknya ialah seorang guru piano di Belanda. Makanan Belanda kegemarannya ialah hagelslag.

Dia mula berkencan dengan YouTuber Christina Harris pada 2016. Mereka bertemu secara peribadi pada 24 April 2016, di Universal untuk konvensyen YouTube, dan menghadiri prom bersama pada Mei. Ulang tahun rasmi mereka sebagai pasangan adalah pada 22 Mei 2016.[8] Dia juga menampilkannya dalam beberapa videonya. Pada Januari 2021, selepas berbulan-bulan khabar angin berterusan, mereka berdua mengesahkan melalui cerita Instagram melalui Harris bahawa mereka telah berpisah, pada tahun 2020 berhampiran permulaan penutupan COVID-19. Peminat membuat spekulasi bahawa lagu kumpulan itu, "Slow Down," adalah berdasarkan hubungan mereka, walaupun ini tidak disahkan.

Besson kini menjalin hubungan dengan model dan influencer Instagram, Lera Clark, dua orang awam mengenai hubungan mereka pada Januari 2021.