Dasar luar negeri

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Dasar luar negeri sesebuah negara, yang juga disebut dasar luar negara atau dasar hubungan antarabangsa, ialah serangkaian dasar yang menjelaskan cara yang suatu negara bergaul dengan negara lain dalam bidang-bidang ekonomi, politik, sosial, dan ketenteraan; serta dalam tingkatan yang lebih rendah juga mengenai cara yang negara bergaul dengan pertubuhan-pertubuhan antarbangsa. Pergaulan tersebut dinilai dan dipantau dalam usaha untuk mendapatkan pelbagai manfaat yang dapat diperolehi daripada kerjasama antarabangsa.Dasar luar negara dirancang untuk membantu melindungi kepentingan negara, keamanan negara, tujuan ideologi, dan kemakmuran ekonomi suatu negara. Hal ini dapat terjadi sebagai hasil dari kerjasama secara damai dengan bangsa lain, atau melalui eksploitasi.

Biasanya, tugas penciptaan dasar luar negara ialah para pemimpin kerajaan dan menteri luar negeri (atau jabatan yang setara). Di beberapa negara, lembaga legislatif juga memiliki hak pengawasan yang cukup. Terdapat pengecualian, contohnya di Perancis dan Finland, dimana ketua negara adalah yang bertanggung-jawab atas dasar luar negara, sementara kerua kerajaan bertanggung-jawab terutama pada hal yang berkaitan dengan kebijakan dalaman.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.