Dave Maclaren

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

David MacLaren (12 Jun 1934 - 6 Disember 2016) ialah seorang pemain bola sepak yang bermain sebagai penjaga gol. Walaupun dilahirkan di Scotland, dia menghabiskan sebahagian besar karier bermainnya di England, sebelum beralih ke pengurusan di Malaysia dan Australia.

Kerjaya bermain[sunting | sunting sumber]

Semasa menamatkan Perkhidmatan Negara sebagai juruteknik radar di RAAF, MacLaren mewakili Hong Kong FC dan membantu Pulau Pinang memenangi Piala Malaya pada 1954. Beliau juga menarik perhatian pengurus Chelsea, Ted Drake untuk menandatanganinya untuk Chelsea sebelum dia kembali ke Scotland dan menyertai Dundee. Dia berjaya hanya satu penampilan pasukan pertama untuk pasukan itu, sebelum pergi ke England pada Januari 1957, di mana dia akan menghabiskan baki karier bermainnya.

Dia menyertai Leicester City dan serta-merta memenangi promosi ke Divisyen Pertama apabila dia menjadi pilihan pertama, tetapi dia kehilangan tempatnya kepada Gordon Banks yang baru muncul pada musim 1959–60. McLaren mengambil ini sebagai petunjuk untuk berlepas dan menyertai Divisyen Kedua Plymouth Argyle pada penghujung musim.

Penjaga gol itu membuat lebih banyak penampilan untuk Plymouth berbanding mana-mana kelab liganya yang lain (131 perlawanan liga) selama lima musim di divisyen kedua, sebelum ditandatangani oleh Wolves pada awal 1965. Dia menghabiskan hanya satu musim penuh di Molineux ketika kelab itu cuba mendapatkan semula status penerbangan teratas mereka pada percubaan pertama pada 1965–66, tetapi gagal.

MacLaren mendapat peluang untuk kembali ke Divisyen Pertama walaupun apabila Southampton yang baru dinaikkan telah menandatanganinya tidak lama lagi ke musim berikutnya, walaupun McLaren telah menjadi gol untuk Wolves apabila Southampton telah menjaringkan sembilan gol menentang mereka pada musim sebelumnya (dalam kemenangan 9–3) .

Dia bertahan hanya satu musim di The Dell, membuat 22 penampilan liga, sebelum kehilangan tempat kepada Eric Martin. Selepas meninggalkan Southampton dia menyertai bukan liga Worcester City.

MacLaren meninggal dunia di Castlemaine, Victoria, Australia pada 6 Disember 2016 selepas sakit lama.

Kerjaya antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Semasa di Pulau Pinang, beliau telah dipilih dalam pasukan bola sepak kebangsaan Malaya dan bermain dalam perlawanan pameran. Pada 18 September 1954, beliau bermain untuk Malaya menentang Singapura dalam kekalahan 3–0. Dia kemudian bermain untuk Malaya menentang Kalmar FF dalam keputusan seri 1–1 pada 20 November 1954.

Pada tahun berikutnya, pada 11 Februari 1955, beliau bermain menentang Admira dalam keputusan seri 1–1.

Kerjaya kejurulatihan[sunting | sunting sumber]

Selepas bersara daripada bermain, beliau menyahut cabaran baharu di Malaysia sebagai pengurus pasukan kebangsaan Malaysia antara 1970 dan 1971. Sebagai pengurus kebangsaan, MacLaren membimbing Malaysia untuk layak ke Sukan Olimpik Munich 1972 sebagai ketua kumpulan.

Selepas itu, dia kembali ke Australia untuk menguruskan Sydney City. Pada tahun 1977, beliau menjadi pengurus South Melbourne Hellas selama dua tahun.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Jimmy MacLaren dan Roy Maclaren, dua abangnya juga seorang penjaga gol profesional

Kehormatan[sunting | sunting sumber]

PEMAIN

Pulau Pinang FC

Leicester City FC


INDIVIDU


PENGURUS

Sydney FC

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Meraikan 100 Tahun Piala Malaysia – Final 1954 – Pulau Pinang V. Singapura
  2. Dave Maclaren, well-travelled goalkeeper and football coach.