Defisit demokrasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Defisit demokrasi (atau defisit demokrasi ) berlaku apabila organisasi atau institusi yang dikatakan demokratik (terutamanya kerajaan ) tidak mampu menyantuni prinsip sistem demokrasi dalam amalan atau operasi mereka. Integriti parlimen perwakilan merupakan sebuah topik yang seringkali dibahaskan. [1]

Frasa defisit demokrasi pada pertama kali telah difrasakan oleh Federalis Muda Eropah pada tahun 1977 dalam Manifesto terbitan mereka [2] yang telah digubal oleh Richard Corbett . Frasa ini pada tahun 1979, telah disokong dan diulas oleh David Marquand yang ketika itu menyentuh berkenaan Komuniti Ekonomi Eropah yang merupakan pelopor Kesatuan Eropah . [3]

Jumlah keluar mengundi pada pilihan raya presiden Amerika 2008 mengikut pendapatan.

Perhimpunan Parlimen PBB telah berusaha untuk memperbaiki defisit demokrasi dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu . [4]

Ratifikasi perjanjian Kesatuan Eropah melalui referendum berulang, seperti yang diadakan di Ireland untuk Perjanjian Nice dan Perjanjian Lisbon dikatakan antara contoh yang ketara berkaitan defisit demokrasi. [5] Parlimen negara telah menyerahkan kuasa kepada Parlimen Eropah berpusat . Hal ini kerana penghuni Kesatuan Eropah mengundi untuk memilih anggota Parlimen yang kemudian mengundi untuk memilih Pesuruhjaya, terdapat kebimbangan bahawa proses ini mungkin terlalu rumit untuk kebanyakan rakyat. [6]Biasanya, pilihan raya EU dianggap sebagai pilihan raya yang kurang penting dibandingkan dengan pilihan raya kebangsaan dan tempatan. Pada pilihan raya tersebut, undi protes lebih sering berlaku, seperti yang terlihat dalam kejayaan parti anti-imigran seperti Eropah Kebebasan dan Demokrasi Langsung. Masalah lain dalam EU adalah pengundi cenderung untuk mengundi berdasarkan isu-isu nasional dalam pilihan raya Parlimen Eropah, dan pilihan raya tersebut lebih sering digunakan oleh pengundi sebagai satu cara untuk menghukum kerajaan mereka pada pertengahan penggal pemerintahan mereka.. [7] Terdapat juga tidak cukup pendapat awam Eropah atau ruang awam Eropah yang mengundi menentang atau memberi ganjaran kepada ahli politik Eropah. [8] Masalah lain ialah pengaruh besar kumpulan melobi ke atas institusi Eropah. [9] [10] Parlimen Eropah telah diwujudkan untuk memberikan legitimasi yang lebih demokratik kepada EU tetapi berkongsi kuasa perundangan dengan Majlis Kesatuan Eropah, yang mempunyai satu undi bagi setiap negara.

Satu kajian dari Universiti Columbia telah menyimpulkan bahawa dasar-dasar di Amerika Syarikat sering hanya konsisten dengan majoriti pendapat setengah masa. Penemuan utama kajian tersebut adalah bahawa faktor-faktor seperti profesionalisme di dalam bidang undang-undang, tempoh penggal, dan kepentingan isu-isu memainkan peranan penting. Pengaruh terbesar adalah terlihat dalam profesionalisme perundangan, di mana institusi perundangan yang lebih profesional cenderung mempengaruhi keputusan politik dengan lebih kuat.

Kepartian politik dan kumpulan berkepentingan juga mempengaruhi sejauh mana terdapat ketidaksesuaian ideologi dalam pembentukan dasar-dasar tersebut, lebih daripada tahap keseluruhan kepentingan rakyat. Hasil kajian menunjukkan bahawa dasar-dasar ini terlalu responsif terhadap ideologi dan partian politik, yang pada gilirannya menyebabkan terjadinya polarisasi dasar-dasar di kalangan pengundi negeri.

Secara keseluruhannya, kajian tersebut menunjukkan bahawa terdapat perbezaan antara kehendak dan pandangan pengundi dengan dasar-dasar yang dihasilkan oleh kerajaan. Ini mencerminkan ketidakseimbangan dalam proses politik di Amerika Syarikat dan menggariskan bahawa dasar-dasar negara ini lebih terpolarisasi berbanding dengan kecenderungan pengundi.. [11] Perbezaan besar dalam peratusan keluar mengundi semasa pilihan raya AS untuk pelbagai kumpulan pendapatan juga dilihat sebagai masalah untuk berfungsinya demokrasi. [12] Sanford Levinson berhujah bahawa pembiayaan kempen dan gerrymandering dilihat sebagai masalah serius bagi demokrasi, tetapi satu lagi punca defisit demokrasi Amerika terletak pada Perlembagaan AS itu sendiri. [13] Sebagai contoh, terdapat kekurangan perwakilan di Senat AS untuk negeri berpenduduk tinggi seperti California . [14]

  • Senarai indeks demokrasi
  • Demokrasi yang rosak
  • Indeks Demokrasi
  • Legitimasi demokrasi Kesatuan Eropah
  • Demokrasi langsung
  • Teori elit
  • Defisit kebebasan
  • Betapa Demokratik Perlembagaan Amerika?
  • Pengasingan politik
  • Polarisasi politik
  • Perhimpunan popular
  • Pasca demokrasi
  • Demokrasi rakyat yang penuh proses
  1. ^ "A democratic deficit occurs when ostensibly democratic organizations or institutions, in fact, fall short of fulfilling what are believed to be the principles of democracy." Sanford Levinson, How the United States Constitution Contributes to the Democratic Deficit in America, 55 Drake L. Rev. 859, 860 (2007).
  2. ^ Richard (10 October 1977). "The first use of the term "democratic deficit"".
  3. ^ Marquand, David (1979). Parliament for Europe. Cape. m/s. 64. ISBN 978-0-224-01716-9. The resulting 'democratic deficit' would not be acceptable in a Community committed to democratic principles.

    Chalmers, Damian; dll. (2006). European Union law: text and materials. Cambridge University Press. m/s. 64. ISBN 978-0-521-52741-5. 'Democratic deficit' is a term coined in 1979 by the British political scientist . . . David Marquand .

    Meny, Yves (2003). "De La Democratie En Europe: Old Concepts and New Challenges". Journal of Common Market Studies. 41: 1–13. doi:10.1111/1468-5965.t01-1-00408. Since David Marquand coined his famous phrase 'democratic deficit' to describe the functioning of the European Community, the debate has raged about the extent and content of this deficit.
  4. ^ "Commission of Latin American Parliament joins call for UN Parliamentary Assembly | Campaign for a UN Parliament".
  5. ^ Jerzak, Connor T. (1 September 2014). "The EU's Democratic Deficit and Repeated Referendums in Ireland". International Journal of Politics, Culture, and Society. 27 (3): 367–388. doi:10.1007/s10767-014-9185-8.
  6. ^ Follesdal, Andreas; Hix, Simon (September 2006). "Why There Is a Democratic Deficit in the EU: A Response to Majone and Moravcsik". Journal of Common Market Studies. 44 (3): 533–562. doi:10.1111/j.1468-5965.2006.00650.x.
  7. ^ Reif, K. and Schmitt, H. (1980) 'Nine Second-Order National Elections: A Conceptual Framework for the Analysis of European Election Results'. European Journal of Political Research, Vol. 8, No. 1, pp. 3–45.
  8. ^ David Ward (2002) The European Union Democratic Deficit and the Public Sphere: An Evaluation of EU Media Policy. IOS Press.
  9. ^ "Interest Representation: Can Lobbying Regulation Help EU Overcome Democratic Deficit?".
  10. ^ Karr, Karolina (2007). Democracy and lobbying in the European Union. Campus Verlag. m/s. 10. ISBN 9783593384122.
  11. ^ "The Democratic Deficit in the States Jeffrey R. Lax Columbia University Justin H. Phillips Columbia University" (PDF).
  12. ^ "Voter Turnout By Income, 2008 US Presidential Election – Demos". demos.org.
  13. ^ "The Democratic Deficit in America, Sanford Levinson".
  14. ^ Sanford Levinson (LA Times article available on website) (16 October 2006). "Our Broken Constitution". University of Texas School of Law -- News & Events. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 October 2009. Dicapai pada 2009-10-10.