Demeter

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Demeter
Salinan dewa Phidean Rom, dipulihkan sebagai Demeter (Museo Pio-Clementina)
Salinan dewa Phidean Rom, dipulihkan sebagai Demeter (Museo Pio-Clementina)
Dewi pertanian dan gandum
Simbol Obor, Sheaf of gandum atau barli
Ibu bapa Kronos dan Rhea
Adik beradik Poseidon, Hades, Hestia, Hera, Zeus
Anak-anak Persephone
Persamaan Rom Ceres
Fail:Demeter in horse chariot w daughter kore 83d40m wikiC Tempio Y di Selinunte sec VIa.JPG
Demeter memancu pedati kudanya yang membawa anaknya, Kore, di Selinunte, Sicily, abad ke-6 BC

Demeter dalam mitologi Yunani (disebut /dəˈmiːtər/; də-MEE-tər; Bahasa Greek: Δημήτηρ, merupakan panggilan bagi dewi kesuburan. Konon, Demeter merupakan puteri dari Kronos dan Rhea yang ketika masih bayi sempat ditelan bulat-bulat oleh Kronos karena sifat paranoid ayahnya. Keunikan dari Demeter adalah kecintaannya untuk mengajar manusia bercocok tanam sehingga manusia meninggalkan cara hidup berburu dan berubah menjadi bercocok tanam. Di rambut Demeter terdapat jalinan dari biji-biji padi yang menunjukkan identitinya sebagai dewi kesuburan.

Demeter mempunyai seorang anak bernama Persefone yang menjadi isteri kepada Hades. Konon, kisah Persefone ini merupakan asal mula timbulnya empat musim. Ketika Persefone pergi bersama Hades di mana tidak terdapat sinar matahari, ketika itulah berlakuknya musim dingin. Dan ketika Persefone pergi bertemu Demeter sekali setahun, saat itulah tiba musim panas. Ada beberapa kisah tentang Demeter yang mengajarkan tentang moral yang baik, salah satunya adalah kisah Erisikton yang dikutuk untuk menjadi kebulur sehingga mati.

Dalam kebudayaan Romawi, Demeter dikenal dengan nama "Ceres". Kemungkinan nama Ceres ini merupakan sumber inspirasi dari satu bahan makanan berlapis coklat yang sering digunakan untuk melapisi roti. Bahan makanan tersebut dibuat dari coklat berbentuk seperti butiran padi.

Yang menarik adalah ternyata di Indonesia, khususnya Jawa, memiliki sosok dewi yang mirip dengan watak Demeter yaitu Dewi Sri yang dikenal sebagai dewi kesuburan.

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]