Dia Jantung Hatiku

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Dia Jantung Hatiku
FormatSinetron
PenciptaSinemart
Ditulis olehSerena Luna
PengarahDesiana Larasati
Dibintangi oleh
Naysila Mirdad
Desy Ratnasari
Mathias Muchus
Drg. Fadly
Rionaldo Stockhorst
Nani Widjaja
Kimberly Ryder
Rionaldo Stockhorst
Penggubah lagu tema
Purwacaraka
Lagu pembukaanCinta Tak Harus Memiliki, ST12
Lagu penutupCinta Tak Harus Memiliki, ST12
PenggubahPurwacaraka
Negara asal Indonesia
BahasaBahasa Indonesia
Bilangan episod47
Penerbitan
PenerbitLeo Sutanto
LokasiJakarta
Syarikat penerbitan
Sinemart
Penyiaran
Saluran asalRCTI
Format gambar480i Televisi Resolusi Standar
Siaran asalIsnin, 15 November 2010 – Rabu, 19 Januari 2011

Dia Jantung Hatiku yang dicipta oleh Sinemart Productions (Sinemart) pada tahun 2010 mulai Isnin, 15 November 2010 pada jam 6.00 petang. Kini, sedang ditayangkan di Malaysia mulai 30 Julai 2012 melalui saluran TV3, tayang setiap Isnin hingga Khamis pada pukul 2 petang.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Aida (Naysila Mirdad) adalah seorang gadis yang cantik, ceria dan agak kekampungan. Namun sayangnya sejak kecil Aida menderita sakit jantung, tetapi Aida boleh menerimanya dengan tabah. Aida tinggal bersama ibunya, Milla (Desy Ratnasari), dan ayahnya, Firman (Mathias Muchus) di kampung.

Suatu hari, Firman mendapat khabar bahawa ayahnya, Arif (Drg. Fadly) sakit keras di Jakarta. Firman, Aida, dan Milla pun pergi ke Jakarta. Sesampainya disana, Arif langsung menyampaikan bahawa sudah sampai masanya pertunangan Aida dan Riza (Christian Sugiono), cucu dari kenalan Arif, Laras (Nani Widjaja), dirasmikan, kerana Arif merasakan umurnya sudah tidak lama lagi. Aida sempat menolak kerana dia tidak mengenali Riza. Penolakan Aida membuat Arif kecewa, dan tidak lama kemudian dia meninggal dunia.

Apabila datuknya sudah meninggal,ia membuat Aida berasa bersalah dan bersedih. Ia pun akhirnya mahu menuruti pesan mendiang datuknya, dan mereka pun bertemu nenek Laras untuk meneruskan majlis pertunangan.

Betapa terkejutnya Aida ketika melihat bahawa Riza sudah memiliki kekasih, yang tidak lain adalah sahabat penanya yang sudah ia kenal dekat sekali, Indira (Kimberly Ryder). Indira pun terkejut dan tidak menyangka bahawa Aida lah yang akan merebut Riza, kekasih yang sangat ia cintai. Aida pun menjelaskan pada Indira bahawa ia tidak tahu sama sekali tentang Riza. Aida pun dilanda kebingungan.

Tambahan pula, Aida mulai mengenali lebih dekat dengan jirannya, Aksan (Rionaldo Stockhorst) yang sangat baik dan selalu menolong Aida apabila dia menghadapi masalah.

Bagaimanakah kisah selanjutnya?

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]