Disgnosia visuospatial

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Disgnosia visuospatial adalah kehilangan deria "keberadaan" dalam hubungan diri dengan persekitaran dan hubungan objek antara satu sama lain.[1] Disgnosia visuospatial sering dikaitkan dengan kekeliruan topografi.

Simptom[sunting | sunting sumber]

Diagnosia visuospatial ini jarang muncul dengan cara yang sama pada setiap pesakit. Beberapa gejala yang berlaku mungkin:[perlu rujukan]

  • Apraksia pembinaan: kesukaran membina: melukis, menyalin, mereka bentuk, menyalin model 3D
  • Kecelaruan topografi: kesukaran mencari jalan dalam persekitaran
  • Ataksia optik: defisit dalam jangkauan berpandukan visual
  • Apraksia motor okular: ketidakupayaan untuk mengarahkan pandangan, kerosakan (kegagalan) dalam memulakan (memulakan) pergerakan mata yang cepat
  • Apraksia berpakaian: kesukaran berpakaian biasanya berkaitan dengan ketidakupayaan untuk mengorientasikan pakaian secara spatial, dan kesedaran yang terganggu tentang bahagian badan dan kedudukan badan dan bahagiannya berhubung dengan diri mereka sendiri dan objek dalam persekitaran.
  • Kekeliruan kanan-kiri: kesukaran untuk membezakan perbezaan antara arah kiri dan kanan

Kawasan lesi[sunting | sunting sumber]

Kajian dilakukan dengan mengecilkan kawasan otak yang apabila rosak, menyebabkan disgnosia visuospatial ke sempadan kawasan oksipito-temporoparietal.[1] Kebanyakannya, lesi (kerosakan, selalunya akibat strok) ditemui pada girus angular hemisfera kanan (pada individu dengan bahasa hemisfera kiri), dan biasanya bersifat unilateral, bermakna dalam satu hemisfera otak.

Lesi dua hala menghasilkan tanda disgnosik yang lebih kompleks seperti anomia objek (ketidakupayaan untuk menamakan objek), prosopagnosia (ketidakupayaan untuk mengecam muka), aleksia (ketidakupayaan untuk membaca), apraksia berpakaian, dan gangguan ingatan bersama-sama dengan gejala disgnosia visuospatial.[1]

Disgnosia visuospatial mempunyai banyak gejala yang sama dengan sindrom Bálint dan boleh hadir secara serentak. Disgnosia visuospatial, bersama-sama dengan sindrom Balint dikaitkan dengan tanda awal penyakit penyakit Alzheimer.[2] Secara amnya, simptom pertama serangan Alzheimer adalah kehilangan ingatan, tetapi disfungsi visual atau visuospatial adalah gejala yang muncul dalam beberapa kes[3] dan biasa berlaku kemudian dalam sejarah penyakit. [4]

Kajian kes[sunting | sunting sumber]

David G. Cogan, pada tahun 1979, telah menerbitkan karya yang menerangkan 17 kes disgnosia visuospatial. Beberapa contoh pesakit dengan disgnosia visuospatial dari kajian Cogan ialah:[perlu rujukan]

  • Kajian Kes 1 : Seorang lelaki berusia 60 tahun, semasa memandu keretanya, menjadi keliru dan hilang arah dalam persekitaran yang biasa. Dia berjalan ke garaj, mencari keretanya tanpa kesukaran tetapi tersalah naik ke tempat duduk belakang kiri. Dia dapat memandu keluar dari garaj tetapi sukar untuk mengesan roda dan penyalaan.
  • Kajian Kes 3 : Seorang lelaki berusia 69 tahun terlepas dari kedudukan asal objek apabila menunjuk ke arahnya dan melakukan kesilapan ketika cuba mencapainya. Tetapi dia boleh mengenali warna dan mempunyai ketajaman penglihatan yang normal.
  • Kajian Kes 13 : Seorang wanita berumur 57 tahun yang disangka menghidap penyakit Alzheimer tidak dapat membaca. Dia dapat melihat huruf individu tetapi tidak dapat menggabungkannya menjadi perkataan atau ayat yang bermakna. Dia boleh mengecam objek dengan sentuhan lebih baik dengan mata tertutup daripada terbuka, yang sering dia lakukan untuk mengecam objek. Dia juga mempunyai agnosia objek, yang dia atasi dengan menyentuh objek untuk mengenalinya.

Ia boleh dilihat dengan jelas bahawa disgnosia visuospatial tidak muncul dengan cara yang sama, walaupun semua kes di atas didiagnosis dengan gangguan dan penyakit lain yang menyertainya.[perlu rujukan]

Terapi[sunting | sunting sumber]

Bagi pesakit dengan disgnosia visuospatial, input maklumat boleh diperkukuh dengan menambah input persepsi sentuhan, motor dan lisan. Ini datang daripada amalan terapi pekerjaan am yang mengajar klien yang mengalami disfungsi intelek untuk menggunakan kombinasi modaliti input persepsi yang paling berkesan, yang mungkin membolehkan mereka menyelesaikan tugas.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Cogan DG (September 1979). "Visuospatial dysgnosia". Am. J. Ophthalmol. 88 (3 Pt 1): 361–8. doi:10.1016/0002-9394(79)90634-2. PMID 225955.
  2. ^ Davous, P.; Panisset, M.; Agostini, M.; Boiler, F. (1996). "Visuo-spatial dysgnosia and Balint's syndrome as major symptoms of probable Alzheimer's disease". European Journal of Neurology. 3 (6): 519–527. doi:10.1111/j.1468-1331.1996.tb00267.x. ISSN 1351-5101.
  3. ^ Mendez, M.F. (2004). "Posterior cortical atrophy: A visual variant of Alzheimer's disease". Dalam Hof, Patrick R.; Alice Cronin-Golomb (penyunting). Vision In Alzheimer's Disease (Interdisciplinary Topics in Gerontology). S. Karger Publishers (USA). m/s. 112–125. ISBN 3-8055-7757-5. OCLC 253423169.
  4. ^ Duffy, C.J.; Cushman, L.; Kavcic, V (2004). "Visuospatial disorientation in Alzheimer's disease: Impaired spatiotemporal integration in visual information processing". Dalam Hof, Patrick R.; Alice Cronin-Golomb (penyunting). Vision In Alzheimer's Disease (Interdisciplinary Topics in Gerontology). S. Karger Publishers (USA). m/s. 155–172. ISBN 3-8055-7757-5. OCLC 253423169.
  5. ^ Ingrid Söderback (2009). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. New York: Springer-Verlag New York. ISBN 0-387-75424-5. OCLC 432702776.