Lumba-lumba hidung mancung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Dolphin Hidung Mancung)
Lumba-lumba hidung mancung
frames
Pengelasan saintifik


Dolphin Hidung Mancung (bahasa Inggeris: Long Snouted Spinner Dolphin) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Stenella longirostra. [1]

Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya "mega diversity" dari segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrat darat, lebih 150,000 spesies invertebrat, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Dolphin Hidung Mancung boleh didapati di Malaysia.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Dolphin Hidung Mancung adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas Mamalia. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : . Dolphin Hidung Mancung adalah haiwan berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan.

Jantung Dolphin Hidung Mancung terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai mamalia, Dolphin Hidung Mancung berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan. Dolphin Hidung Mancung akan menjaga anaknya sehingga mampu berdikari.

Pengekalan[sunting | sunting sumber]

Dolphin Hidung Mancung merupakan haiwan yang dilindungi and memerlukan lesen pemburuan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "JABATAN HIDUPAN LIAR SABAH" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-11-11. Dicapai pada 2013-01-10.


Senarai mamalia
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z