Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Donkey Kong Country:
Tropical Freeze
PembangunRetro Studios Sunting ini di Wikidata
PenerbitNintendo Sunting ini di Wikidata
PengeluarKensuke Tanabe
KomposerDavid Wise
SiriDonkey Kong
Donkey Kong Country Sunting ini di Wikidata
Platform
GenrePlatformer
ModPemain tunggal
Permainan video multipemain Sunting ini di Wikidata

Donkey Kong Country: Tropical Freeze adalah permainan platform yang dibangunkan oleh Retro Studios dan diterbitkan oleh Nintendo untuk konsol Wii U pada tahun 2014. Ia merupakan angsuran kelima dalam siri Donkey Kong Country dan merupakan sekuel terus kepada permainan Donkey Kong Country Returns untuk Wii yang dikeluarkan pada tahun 2010. Permainan ini dirilis pada bulan Februari 2014. Sebuah port yang ditingkatkan untuk Nintendo Switch kemudian dikeluarkan pada bulan Mei 2018.

Dalam Tropical Freeze, Donkey Kong dan keluarganya perlu menjelajahi lima pulau untuk menyelamatkan rumah mereka, Pulau Donkey Kong, setelah ia dibekukan oleh Snowmads yang jahat — kumpulan perompak dari laut utara. Seperti pendahulunya, permainan ini menerima ulasan yang kebanyakannya positif. Puji-pujian diberikan kepada reka bentuk peringkat, permainan, dan bunyi, walaupun tahap kesukaran yang tinggi menerima pandangan yang berbeza-beza.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Fail:Donkey Kong Country Tropical Freeze screenshot.png
Pemain satu mengawal Donkey Kong, manakala pemain kedua mengawal Diddy Kong atau salah satu daripada dua Kong yang lain, dalam tahap standard.

Permainan ini merupakan kelanjutan dari platform tatal sisi Donkey Kong Country, yang melibatkan perjalanan Donkey Kong dan kawan-kawannya melalui tujuh pulau berbeza untuk mengatasi Snowmads. Kawalan permainan ini serupa dengan versi sebelumnya dengan ciri-ciri tambahan seperti pengambilan item dari tanah dan manipulasi musuh, serta pelbagai pengawal yang boleh disesuaikan.[1] [2] Seperti sebelum ini, pemain utama adalah Donkey Kong yang dibantu oleh rakan kongsi yang memberikan kelebihan tambahan atau boleh dikendalikan secara individu oleh pemain kedua. Diddy Kong kembali dengan pak jetnya untuk melintasi jurang besar, manakala dua watak tambahan diperkenalkan: Dixie Kong dan Cranky Kong. Dixie mempunyai keupayaan untuk memutar ekor kudanya menjadi kipas, membolehkan perlahan-lahan terbang ke udara dan menjangkau tempat yang tidak dapat dicapai. Cranky, menggunakan konsep mekanik serupa dengan permainan video DuckTales, dapat menggunakan tongkatnya untuk melompat pada permukaan berbahaya dan mengalahkan musuh tertentu.[3] Melengkapkan meter 'Kong-POW' membolehkan Donkey Kong dan rakan-rakannya melakukan gerakan khas yang menghapuskan musuh pada skrin dan menukarnya kepada item bergantung pada rakan kongsi.[4]

Panduan Super dari permainan sebelumnya tidak lagi ada dan telah digantikan dengan kedai yang lebih besar yang dikendalikan oleh Funky Kong. Kedai ini menawarkan pelbagai item sokongan seperti perlindungan sementara. Seperti permainan sebelumnya, setiap peringkat mempunyai banyak huruf Kong dan kepingan teka-teki. Beberapa daripadanya memerlukan rakan kongsi tertentu untuk mencapainya, yang membuka kunci untuk bonus dan peringkat tersembunyi. Mod Time Attack juga kembali, dengan penambahan papan pendahulu dalam talian, membolehkan pemain melihat rakaman video dari peringkat tertinggi.

Versi permainan Nintendo Switch memperkenalkan Funky Kong sebagai watak baru yang boleh dimainkan.[5] Dalam pilihan MOD FUNKY BAHARU yang lebih mudah, pemain berpeluang untuk memainkan Funky Kong secara bebas tanpa memerlukan pasangan, dengan pilihan untuk bertukar antara beliau dan Donkey Kong. Berbeza dengan Donkey Kong dalam mod biasa permainan, Funky Kong dilengkapi dengan lima nyawa dan bukan dua, sambil mampu melompat dua kali, berlegar di udara, berdiri di atas pancang, dan bernafas di dalam air tanpa had masa.[6] Apabila memilih DK, beliau boleh mendapatkan rakan dan setiap Kong mempunyai tiga nyawa.

Pembangunan dan pelepasan[sunting | sunting sumber]

Permainan ini diumumkan pertama kali semasa acara Nintendo Direct E3 2013 pada 11 Jun oleh Nintendo, dan diterbitkan oleh Kensuke Tanabe.[7] Beliau sebelum ini terlibat dalam pembangunan Super Mario Bros. 2 dan telah memasukkan beberapa unsur permainan tersebut ke dalam permainan ini.

Mulanya dirilis pada 6 Disember 2013, Nintendo menolak tanggal rilis menjadi 21 Februari 2014 dengan alasan memerlukan lebih banyak waktu untuk mengoptimalkan permainan.[8] [9] [10]

Lagu ini utamanya digubah oleh David Wise,[11] yang sebelum ini telah menyumbangkan muzik untuk permainan Donkey Kong Country asal untuk SNES. Tambahan muzik disediakan oleh Daisuke Matsuoka, Minako Hamano, Shinji Ushiroda, dan Riyu Tamura di bawah pengawasan Kenji Yamamoto.

Pasukan pembangunan mereka telah merangka permainan ini untuk menyerupai siri permainan sebelumnya, sambil memasukkan beberapa ciri baru. Presiden Retro Studios, Michael Kelbaugh, memberitahu presiden Nintendo of America, Reggie Fils-Aimé, bahawa pengeluaran bermula pada Tropical Freeze kerana pasukan tersebut "mempunyai banyak idea yang belum dilaksanakan" setelah menyiapkan Returns. Mereka berhasrat untuk memasukkan kawasan bawah air dan menggunakan kamera 3D, serta menggunakan keupayaan perkakasan Wii U untuk menerapkan "banyak inovasi yang benar-benar baru".[12] Penambahan kerja kamera adalah salah satu perubahan terbesar yang dibuat oleh pasukan tersebut. Kamera dinamik beralih dari sudut ke paparan 3D sepenuhnya, menambah dimensi kepada rintangan yang dihadapi oleh watak-watak permainan. Tambahan pula, Tropical Freeze memperkenalkan Dixie Kong sebagai rakan kongsi yang mempunyai keupayaan melayang di udara, mempengaruhi cara pemain mengakses platform. Pembangun juga memasukkan elemen "mencabut" objek dari tanah, yang serupa dengan mekanik permainan dalam Super Mario Bros. 2, yang turut diaplikasikan dalam Tropical Freeze. Kerana Shigeru Miyamoto, pencipta siri Donkey Kong, adalah penjaga siri ini, Retro Studios dikehendaki membuktikan keupayaan mereka untuk menguruskan lesen. Walaupun Miyamoto memberikan pandangan mengenai reka bentuk permainan, terutamanya dalam hal "paun tanah", beliau tidak terlibat secara langsung dalam pembangunan permainan tersebut. Michael Kelbaugh dari Retro Studios telah terlibat dalam penghasilan siri Donkey Kong Country dalam pelbagai peranan sejak keluaran asalnya.

Port yang ditingkatkan untuk Nintendo Switch telah dikeluarkan pada 4 Mei 2018. Ia dibangunkan semula oleh Retro Studios dan mempunyai sokongan untuk skim kawalan baru dan pilihan kesukaran yang lebih mudah, yang dikenali sebagai 'Mod Funky', yang memperkenalkan Funky Kong sebagai watak yang boleh dimainkan.[13]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Donkey Kong Country: Tropical Freeze, seperti pendahulunya, telah menerima 'ulasan secara umumnya baik' dari para pengkritik.

Destructoid memberikan permainan ini penarafan sempurna 10 daripada 10. GamesRadar pula memberikan penarafan 4 daripada 5 bintang kepada permainan ini, memuji prestasinya serta cabarannya sambil mengkritik beberapa aspek permainan koperatif. Game Informer pula memberikan penarafan 9.25 daripada 10 untuk tahap, permainan, dan grafik, sambil juga menyatakan permainan ini memiliki tahap yang sedikit lebih rendah berbanding Returns. GameTrailers memberikan penarafan 9.1 daripada 10 kepada permainan ini, memuji peningkatan yang dibuat dalam permainan serta runut bunyi yang cemerlang. IGN memberikan penarafan 9 daripada 10 untuk cabaran permainan, reka bentuk tahap, dan pertempuran bos. Colin McIsaac dari Gamnesia memilih Tropical Freeze sebagai Game of the Year, menyebutnya sebagai "karya agung mekanik dan reka bentuk tahap" dan mengiktiraf tahap Grassland Groove sebagai tahap platform terbaik dalam permainan ini.[14]

GameSpot memberi permainan ini penilaian 6 daripada 10, dengan mengatakan bahawa walaupun pertempuran bosnya menarik dan segmen kenderaannya menarik, ia gagal mengatasi 'reka bentuk tahap yang kikuk dan berulang' dan juga mekanik baharu yang lemah. Di sisi lain, GamesTM memberi penilaian 7 daripada 10, mencatatkan permainan ini sebagai sama sukar dengan versi sebelumnya dengan menekankan kedudukan musuh, halangan, dan kesukaran pertempuran bos.

Dalam ulasan mereka terhadap versi Nintendo Switch, GameSpot memberikan Tropical Freeze penarafan yang lebih tinggi dengan memberikan permainan 9 daripada 10. IGN juga memberikan penilaian yang sama dengan 9 daripada 10 markah, dengan menyatakan bahawa penambahan Mod Funky telah menjadikan permainan lebih mudah diakses tanpa mengurangkan kesukaran platforming yang menakutkan.

Permainan ini telah dinominasikan untuk Desain Visual Terbaik dan Audio Terbaik di Anugerah Golden Joystick 2014, serta untuk Permainan Nintendo Terbaik pada acara 2018.[15] [16]

Jualan[sunting | sunting sumber]

Di Jepun, versi Donkey Kong: Tropical Freeze untuk Wii U telah terjual lebih daripada 70,000 salinan dalam bulan pertama selepas pelancarannya.[17] Pada lapan hari pertama penjualannya di Amerika Syarikat, permainan ini mencapai kira-kira 130,000 unit terjual.[18] Ia bersama dengan prasedarannya, telah dimasukkan ke dalam label Nintendo Selects pada 11 Mac 2016, di Amerika Utara.[19] Mengikut Kertas Putih Sukan CESA 2021, permainan ini terus menjual sebanyak 2.02 juta unit pada konsol Wii U sehingga Disember 2020.[20]

Selain daripada meninjau dengan lebih teliti, versi Nintendo Switch Tropical Freeze menunjukkan prestasi jualan yang lebih kukuh.[21] Di Jepun, permainan ini telah terjual kira-kira 88,421 unit dalam lima hari pertama selepas dilancarkan, melebihi prestasi penjualan awalnya di Wii U.[22] Sehingga Disember 2018, permainan ini telah terjual sebanyak 2.08 juta salinan di seluruh dunia di platform Switch, melepasi angka penjualan sebanyak 4 juta unit merentasi kedua-dua platform.[23] Hingga Mac 2019, judul ini telah terjual lebih daripada 2.25 juta unit di seluruh dunia di Switch, termasuk 290,000 salinan di Jepun.[24] Kertas Putih Permainan CESA 2023 mendedahkan bahawa versi Nintendo Switch telah mencapai penjualan sebanyak 4.62 juta unit, sehingga Disember 2022.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cole, Michael; Metts, Jonathan (June 15, 2013). "Donkey Kong Country: Tropical Freeze". Nintendo World Report. Diarkibkan daripada yang asal pada February 14, 2019. Dicapai pada April 13, 2018.
  2. ^ Fahey, Mike (June 12, 2013). "The Furry New Donkey Kong Yanks A Gimmick From Super Mario Bros. 2". Kotaku. Gizmodo Media Group. Diarkibkan daripada yang asal pada March 13, 2018. Dicapai pada April 13, 2018.
  3. ^ Schulenberg, Thomas (December 7, 2013). "Cranky Kong brandishes cane, joins Donkey Kong: Tropical Freeze roster on February 21". Engadget. AOL. Diarkibkan daripada yang asal pada November 8, 2017. Dicapai pada April 13, 2018.
  4. ^ McElroy, Griffin (June 11, 2013). "Donkey Kong Country: Tropical Freeze rewards its most thorough players". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada March 13, 2018. Dicapai pada April 13, 2018.
  5. ^ Dale, Laura Kate (January 11, 2018). "Watch Today's Nintendo Direct Right Here". Kotaku UK. Future. Diarkibkan daripada yang asal pada April 21, 2018. Dicapai pada April 13, 2018.
  6. ^ Stark, Chelsea (2018-05-07). "Watch Donkey Kong: Tropical Freeze's Funky Mode in action". Polygon (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2023-04-03. Dicapai pada 2023-04-03.
  7. ^ Parish, Jeremy (June 27, 2013). "Donkey Kong Country Tropical Freeze Full E3 Interview". USgamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada December 5, 2020. Dicapai pada April 13, 2018.
  8. ^ Sarkar, Samit (October 1, 2013). "Donkey Kong Country: Tropical Freeze delayed to February 2014". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada December 4, 2018. Dicapai pada April 16, 2018.
  9. ^ Makuch, Eddie (October 1, 2013). "Donkey Kong Country: Tropical Freeze delayed". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada October 27, 2017. Dicapai pada April 16, 2018.
  10. ^ MacDonald, Keza (October 1, 2013). "Donkey Kong Country: Tropical Freeze Delayed". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada October 4, 2013. Dicapai pada October 1, 2013.
  11. ^ Reeves, Ben (December 24, 2013). "Donkey Kong Country: Tropical Freeze". Game Informer. GameStop. Diarkibkan daripada yang asal pada March 28, 2015. Dicapai pada September 12, 2016.
  12. ^ Reggie Talks with Michael Kelbaugh from Retro Studios. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-09-02. Dicapai pada 2017-08-12.
  13. ^ Dayus, Oscar (January 12, 2018). "Nintendo Switch Port Of Donkey Kong Country: Tropical Freeze Announced With Release Date". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2018. Dicapai pada January 19, 2018.
  14. ^ McIsaac, Colin (January 19, 2015). "Gamnesia's Games of the Year". Gamnesia. Diarkibkan daripada yang asal pada January 22, 2015. Dicapai pada January 19, 2015.
  15. ^ "Mario Kart 8 Leads Nintendo Nominees in Golden Joystick Awards Voting". Nintendo Life. September 1, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada November 12, 2020. Dicapai pada February 2, 2020.
  16. ^ "Golden Joysticks 2018 nominees announced, voting open now". Telegraph. September 24, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada October 11, 2018. Dicapai pada October 8, 2018.
  17. ^ Romano, Sal (2014-03-19). "Media Create Sales: 3/10/14 – 3/16/14". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-21.
  18. ^ "Donkey Kong Country: Tropical Freeze sales reach 130K in eight days | Joystiq". 2014-03-14. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-14. Dicapai pada 2018-10-31.
  19. ^ "Nintendo of America Officially Announces New Nintendo Select Titles". February 29, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada October 25, 2020. Dicapai pada March 13, 2016.
  20. ^ 2021CESAゲーム白書 (2021 CESA Games White Papers). Computer Entertainment Supplier's Association. 2021. ISBN 978-4-902346-43-5.
  21. ^ Calvert, Darren (May 8, 2018). "Consumers Go Bananas For Donkey Kong Country: Tropical Freeze In This Week's UK Charts". Diarkibkan daripada yang asal pada May 13, 2018. Dicapai pada May 21, 2018.
  22. ^ "This Week In Sales: Donkey Kong Country: Tropical Freeze Is Back To Kick Some Tail". May 9, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada May 10, 2018. Dicapai pada May 10, 2018.
  23. ^ Bishop, Sam (2019-01-31). "Donkey Kong: Tropical Freeze passes 4 million units sold". Gamereactor. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-03-20. Dicapai pada 20 March 2020.
  24. ^ "Earnings Release for Fiscal Year Ended March 2019 - Supplementary Information" (PDF). Nintendo. March 31, 2019. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada April 25, 2019. Dicapai pada April 25, 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]