Ella Koon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ella Koon
Nama Cina官恩娜
PinyinGuān Ēnná (Mandarin)
Jyutpinggun1 jan1 naa4 (Kantonis)
Nama lahirElla Koon Yan-Na
AsalHong Kong
PekerjaanPenyanyi, pelakon, model
Jenis muzikCantopop
Alat muzikPenyanyi, Gitar, Piano
Tahun aktif2000—kini

Ella Koon merupakan penyanyi Cantopop, pelakon dan model bertempat di Hong Kong.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Ella Koon adalah seorang artis dengan pelbagai bakat yang dilahirkan di Tahiti, Polinesia Perancis, berketurunan Cina. Dia telah dibesarkan di Hong Kong dan menghadiri sekolah tinggi di Birmingham, England. Koon adalah berbilang bahasa dan bertutur Kantonis, Inggeris, Mandarin dan Perancis.

Selepas menamatkan pengajiannya di England, Koon kembali ke Hong Kong pada 2000 di mana dia memulakan kerjaya modelnya untuk pelbagai majalah, iklan dan komersial.

Permodelan menjadi profesion sepenuh masanya sejak kemudian itu, dan pada 2001, dia berlakon watak filem pertamanya dalam “I Do”. Selepas filem tersebut, dia meneruskan kerjaya permodelannya; kemudian pada 2004 dia mendapat satu emel daripada seorang akuatin dia bertemu sebelumnya, yang menjemput beliau menghadiri satu uji bakat nyanyian. Uji bakat itu menghasilkan dia sebuah kontrak dengan Boombeat Music dan melancarkan kerjaya menyanyinya. “Original” adakah album pertamanya, dan tidak lama selepas itu, album keduanya “Ellacadabra” telah dikeluarkan pada lewat 2005. Tambahan kepada dua buah album ini, “Abnormal” telah dikeluarkan pada 2006 dan EP yang lama dijangka “Stages” telah dikeluarkan pada 2008.

Koon turut membintangi dalam siri drama TVB yang popular “Revolving Door of Vengeance” pada 2005 dan “Survivor’s Law II” pada 2007. Para penonton serta-merta jatuh cinta dengan kedua-dua watak-wataknya pada drama itu.