Empire Subang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Empire Subang
Fail:File:Empire Shopping Gallery - panoramio.jpg
View of Empire Subang from Federal Highway
LokasiSubang Jaya, Selangor, Malaysia
Tarikh pembukaan28 September 2010
PemilikCouture Homes Sdn Bhd
Bil. gedung dan perkhidmatan180
Bil. penyewa utama7

Empayar Subang adalah campuran-pembangunan komersial yang terletak di Subang Jaya, Selangor, Malaysia yang terdiri soho pejabat menara, yang mewah di pusat beli-belah dan 4-bintang. Ia terletak di pusat bandar Subang Jaya, dekat Subang Parade, Wisma Consplant (dahulunya HQ untuk minyak kelapa gergasi Sime Darby Ladang) dan  KJ28  KD09  Subang Jaya stesen kereta api. Bangunan itu dikategorikan ke empat bahagian, terutama Empayar Soho, Empire Tower, Empire Hotel dan Empayar Galeri membeli-Belah. Empayar Galeri membeli-Belah dan Empayar Hotel telah dibuka pada tahun 2010.[1]

Galeri Membeli-belah Empire[sunting | sunting sumber]

Empayar membeli-Belah Galeri yang mewah di pusat beli-belah. Pusat membeli-belah adalah lima tingkat tinggi dan terdiri 180 kedai. Ada juga sebuah slide dipanggil Lex Slide yang diimport dari Jerman dan berdiri 50 meter dan berlari melalui 5 lantai. Slide telah dikeluarkan pada bulan januari 2013 kerana akhir kontrak antara mall dan syarikat yang dihasilkan slide. Tangs, Jaya Runcit, LATIHAN, Toys "R" Us, Popular kedai Buku, dan Kecergasan Pertama menjadi junior penyewa utama di pusat membeli-belah. Ada pelbagai jenis restoran seperti Din Tai Fung, Chili, La Bodega, Italiannies, Sosial, Marutama Ramen, Pasta Zanmai, Rakuzen, Serai, dan lain-lain.[2]

Empire Hotel Subang[sunting | sunting sumber]

Empayar Hotel Subang adalah 4 bintang perniagaan hotel dengan 198 bilik. Ia adalah 13-tingkat tinggi dan terdiri dari serbaguna konvensyen dewan, beberapa restoran dan sebuah kafe.[3]

Letupan 2011[sunting | sunting sumber]

Pada 28 September 2011, letupan berlaku di pusat membeli-belah di 3:45. Pemadam kebakaran percaya bahwa ledakan itu disebabkan oleh kebocoran gas.[4][5] mall dibuka kembali pada 15 November, 2011 setelah hampir dua bulan perbaikan dan lagi keselamatan langkah-langkah telah diambil. Empat orang-orang terluka pada kejadian itu dan mewah banyak kereta telah rosak.[6] Beberapa kerosakan juga dilihat di Wisma Consplant terletak di seberang mall.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Empire Shopping Gallery, Subang Jaya Grand Opening on 30 Jul 2010". SpaMore. Dicapai pada 30 July 2010.
  2. ^ "Empire Shopping Gallery Subang Jaya". kldir.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 September 2011. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "Boutique hotel opens in Subang Jaya". The Star. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 August 2010. Dicapai pada 26 August 2010. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  4. ^ "Mall closed after gas blast". The Star. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 October 2011. Dicapai pada 29 September 2011. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  5. ^ "Negligence could be cause of shopping centre explosion". AsiaOne. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-02. Dicapai pada 29 September 2011.
  6. ^ "Empire Gallery reopens after renovation following blast". The Star. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 November 2011. Dicapai pada 16 November 2011. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]