Enggang pipi perak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Enggang pipi perak
Jantan (kiri) dan betina (kanan)
Taman Amora Gedel, Awassa, Habsyah
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Bucerotiformes
Keluarga: Bucerotidae
Genus: Bycanistes
Spesies:
B. brevis
Nama binomial
Bycanistes brevis
(Friedmann, 1929)
Sinonim

Ceratogymna brevis

Enggang pipi perak (Bycanistes brevis) ialah spesies enggang dalam keluarga Bucerotidae. Ia ditemui di Afrika Timur dari Habsyah hingga ke Afrika Selatan. Habitat semulajadinya ialah hutan malar hijau yang tinggi. Di Zimbabwe, ia diancam oleh kemusnahan habitat dan kehadirannya di Afrika Selatan adalah kecil, tetapi ia masih agak biasa secara tempatan, terutamanya di bahagian utara dan tengah julatnya.

Pemerihalan[sunting | sunting sumber]

Panjangnya 75 hingga 80 sentimeter (30 hingga 31 in) dan ia bercula santan yang sangat besar pada paruhnya. Kepalanya kelabu-perak dan buluan selebihnya hitam, kecuali punggung, belakang bawah, paha, lohong, dan hujung bulu ekor luar putih. Jantinanya serupa kecuali betina mempunyai cula yang lebih kecil dan kulit kemerahan di sekeliling mata.

Diet[sunting | sunting sumber]

Ia bersifat omnivor, memakan buah-buahan, serangga, burung kecil, tikus, reptilia kecil, dan lipan.

Tingkah laku[sunting | sunting sumber]

Ia biasanya hidup berpasangan dan kadangkala bertengger dalam kumpulan ratusan individu. Ia membiak pada musim bunga (September dan Oktober; sekurang-kurangnya dalam sebahagian daripada julatnya) dan menelurkan satu hingga tiga biji telur putih sesangkak, dieram selama 40 hari. Anak muda tinggal bersama kedua-dua induk selama kira-kira 80 hari.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2018). "Bycanistes brevis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2018: e.T22682570A130081772. doi:10.2305/IUCN.UK.2018-2.RLTS.T22682570A130081772.en. Dicapai pada 12 November 2021.