Ensiklik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ensiklik [én.si.klik] atau surat amanat Paus (dari bahasa Yunani: egkuklios, “lingkaran” melalui Belanda: encycliek) adalah sebuah istilah dalam agama Kristian aliran Katolik. Artinya sebenarnya ialah sebuah surat edaran Uskup. Namun, surat ini lebih diertikan kepada surat Paus sebagai Uskup Roma dan pemimpin Gereja Katolik dunia.

Ensiklik berisi ajaran Paus mengenai iman dan kesusilaan. Biasanya ensiklik ditulis dalam Bahasa Latin yang merupakan bahasa resmi Vatikan. Tetapi sekarang banyak pula keluar terjemahan dalam lain-lain bahasa lazimnya yang jenis vernakular difahami umum. Surat edaran ini dikirim oleh Paus kepada para uskup, oleh para Uskup dikirim kepada bawahannya.

Ensiklik bukanlah dokumen tertinggi dalam Gereja Katolik - dokumen yang tertinggi dan mengandung ajaran berwenang diberikan dalam Konstitusi Dogmatis, suatu Konsili dan dalam ucapan Paus sebagai pemimpin Gereja, jika mereka itu dinyatakan secara resmi dan dalam kedudukannya (ex cathedra) sebagai Dewan Pengajar umat beriman merumuskan ajaran iman dan kesusilaan. Rumusan seperti itu ditaati oleh umat beriman, sedangkan rumusan ensiklik dihormati.

Beberapa ensiklik kepausan yang penting[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]