Eratosthenes

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Eratosthenes
(Ἐρατοσθένης)
Potret Eratosthenes
Potret Eratosthenes
Kelahiran276 BC
Meninggal dunia194 BC
PekerjaanCendekiawan, pustakawan, penyair dan pencipta

Eratosthenes (Bahasa Yunani Kuno: Ἐρατοσθένης, sekitar 276 BC[1] – sekitar 195 SM[2]) adalah seorang ahli matematik, penyair, atlet, ahli geografi, ahli astronomi, dan ahli teori muzik Yunani. Ia dilahirkan di Cyrene, Libya, dan wafat di Alexandria, Mesir.

Sumbangan utamanya ialah pengiraan panjang lilitan bumi. Nilai yang didapatinya adalah hampir 25,000 batu, tidak jauh dari nilai sekarang iaitu 24,900 batu. Eratosthenes juga mengatakan bahawa India boleh didatangi dengan belayar ke barat (pada masa itu pelayaran ke India hanya ke arah timur). Daripada kesamaan air pasang dan air surut di lautan Hindi dan lautan Atlantik, Eratosthenes berpendapat kedua-dua lautan itu mesti bercantum di selatan benua Afrika.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ensiklopedia Suda menyatakan bahawa dia telah lahir dalam 126 Olympiad, (276–272 SM). Strabo (Geografi, i.2.2), walaupun demikian, menyatakan bahawa dia adalah seorang "murid" (γνωριμος) Zeno dari Citium (yang meninggal dunia pada 262 SM), yang akan membayangkan tahun kelahiran lebih awal (sekitar 285 SM) kerana dia tidak mungkin telah belajar di bawah beliau pada usia semuda 14 tahun. Walau bagaimanapun, γνωριμος juga boleh bermaksud "kenalan," dan tahun kematian Zeno pun tidak pasti benar. Cf. Catatan Eratosthenes dalam Dictionary of Scientific Biography (1971)
  2. ^ Suda menyatakan dia meninggal dunia pada usia 80 tahun, Censorinus (De die natali, 15) menyatakan pada usia 81 tahun, dan Lucian (Makrobioi, 27) menyatakan pada usia 82 tahun.