Eulis Atjih

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Eulis Atjih
Iklan akhbar
PengarahG. Krugers
PenulisJoehana
Dibintangi
  • Arsad
  • Soekria
Syarikat
penerbitan
Java Film Co.
Tarikh tayangan
  • 1927 (1927) (Hindia Timur Belanda)
NegaraHindia Timur Belanda

Eulis Atjih ialah filem 1927 dari Hindia Timur Belanda (kini Indonesia); ia merupakan filem domestik kedua negara, selepas Loetoeng Kasaroeng pada 1926. Filem senyap ini mengikuti kehidupan keuarga orang asli Indonesia yang hidup kediafan oleh kerakusan si suami. Eulis Atjih merupakan kejayaan komersial di Hindia Belanda, tetapi gagal di pasaran antarabangsa.

Tanggapan[sunting | sunting sumber]

Seorang lelaki orang asli Indonesia meninggalkan isterinya yang cantik Eulis Atjih dan anak mereka untuk menjalani kehidupan bersosial. Dia menjadi miskin, apabila pulang beberapa tahun kemudian, dia juga miskin. [1]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Eulis Atjih telah dihasilkan oleh Java Film Co., yang telah membuat filem pertama di Hindia Belanda, Loetoeng Kasaroeng, pada tahun 1926. Filem ini sebelum ini telah meninggalkan Java Film Coy dalam kewangan yang lemah selepas ia kurang berprestasi; oleh itu, untuk Eulis Atjih syarikat itu terpaksa mencari penyokong kewangan [2]. Filem ini diarahkan oleh G. Krugers [3] dan berdasarkan novel oleh Joehana. [4] Filem ini menapilkan pelakon orang asli Indonesia, termasuk Arsad dan Soekria. Ia adalah, filem senyap hitam dan putih [1].

Eulis Atjih adalah filem kedua untuk memasukkan pelakon orang asli Indonesia, dan filem kedua dihasilkan di negara ini. [5] Peranan asli ditekankan dalam promosi filem itu; poster untuk tayangan di Panggung Orient di Surabaya, misalnya, menulis bahawa pelakon asli filem itu adalah sama dengan mana-mana satu Amerika atau Eropah. [6] Nota adalah penggunaan filem itu dengan perkataan "Indonesia", yang tidak dibuat secara rasmi sebagai istilah pilihan untuk Nusantara sehingga Sumpah Pemuda pada tahun 1928. [2]

Tema[sunting | sunting sumber]

Ahli sejarah filem Indonesia Misbach Yusa Biran menulis bahawa filem yang berpendidikan orag Belanda melalui gambarannya tentang upacara Indonesia, termasuk pengebumian dan perkahwinan, dan juga menghantar mesej kepada penonton asli berbelanja besar yang hanya akan mengakibatkan kemiskinan. [7]

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Eulis Atjih dikeluarkan pada tahun 1927, ditayangkan di Bandung pada bulan Ogos dan di Surabaya pada bulan September. [2] Ia merupakan satu kejayaan kritikal dan komersial di negara ini terutama di kalangan masyarakat etnik Cina; akhbar Pewarta Soerabaja menulis bahawa pelakon itu yang memainkan watak Eulis adalah "cantik apabila hidupnya riang, tetapi kelihatan seperti seorang penduduk kampung apabila dia jatuh miskin." [a] [7] di Surabaya, filem itu telah diiringi oleh muzik dari kumpulan Keroncong di bawah Tuan Kayoon. [7]

Untuk keluaran antarabangsa, Java Film Co dan Krugers menekankan aspek etnografi filem itu. Ia telah ditayangkan di Singapura, tetapi adalah kegagalan komersial [4].

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Original: Peranan Pembawa 'Eulis Atjih' Terlihat tjanti 'saat Masih hidoep senang dan udara moekanja beroebah Seperti orang desa sesoedah djatoeh miskin.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota kaki
  1. ^ a b Filmindonesia.or.id, Eulis Atjih.
  2. ^ a b c Biran 2009, m/s. 72.
  3. ^ Biran 2009, m/s. 97.
  4. ^ a b Biran 2009, m/s. 76.
  5. ^ Biran 2009, m/s. 379.
  6. ^ Biran 2009, m/s. 74.
  7. ^ a b c Biran 2009, m/s. 73.
Bibliografi
  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Eulis Atjih". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-06. Dicapai pada 6 July 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]